افتتاح نخستین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کرمان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نخستین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی استان کرمان به همراه ششمین شعبه مرکز کنترل سرطان ایرانیان با حضور معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت افتتاح شد.


 
 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با حضور معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت، جمعی از مسئولان و خیرین کرمانی نخستین مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی استان کرمان به همراه ششمین شعبه مرکز کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) افتتاح شد.
عباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی‌ترین رویکرد مسئولین باید به سمت پیشگیری باشد، گفت: تاکنون جای مرکز جامع پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب ها در کرمان خالی بود؛ اگر چه اکثر این خدمات به صورت پراکنده در قالب‌های گوناگون به جامعه ارائه می‌شد، امروز به همت بخش خصوصی و خیرین این مجموعه در کرمان آغاز به کار می‌کند.
او با بیان اینکه مهم ترین عامل در بحث پیشگیری فرهنگ سازی است، افزود: با افتتاح این مرکز، انتظار داریم تا در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اتفاقات خوبی در استان بیفتد.
صادق زاده با بیان اینکه پیشگیری نباید صرفاً فقط در یک بُعد باشد؛ بلکه باید همه جانبه به آن نگاه شود، بیان داشت: این مرکز نباید صرفا به مسائل مدیکال یعنی فقط پیشگیری‌های جسمی بپردازد؛ بلکه باید به مسائل اجتماعی نیز توجه جدی شود.
او با اشاره به تجهیزات و امکانات خوب سخت افزاری و نرم افزاری موجود در این مرکز ابراز امیدواری کرد: با این زیرساخت‌های موجود مثل قانون پیشگیری از معلولیت‌ها و ایجاد فرهنگ پیشگیری و اهتمام سیاست پیشگیرانه، جامعه ما به سمت و سویی برود که بتوانیم هزینه‌های گزاف این مسائل را کاهش دهیم.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید بدانیم که پیشگیری در اولویت است و پیشگیری اصل است، بیان داشت: هر هزینه‌ای که برای پیشگیری انجام می‌شود، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.
 صادق زاده گفت: سالانه بیش از چهل هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود و هزاران میلیارد تومان هزینه بر دوش دولت، جامعه و مردم می‌گذارد و این جدا از هزینه‌های معنوی و بالای روحی و روانی است، به طوری که وجود یک فرد معلول در خانواده نه تنها بهداشت روانی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه کارکردهای خانواده و جامعه را نیز کاهش می‌دهد.
او در مورد انجام غربالگری برای مادران گفت: متاسفانه اخیراً بحث حذف غربالگری مادران باردار در مجلس مطرح شده است که این موضوع مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد.
دیانی، مدیر عامل مجموعه مکسا گفت: بیش از ۳۰ درصد بیماران خاص و صعب العلاج را بیماران سرطانی تشکیل می‌دهند و این مرکز هدفش این است که هم در زمینه حمایت از بیماران سرطانی که نیازمند مراقبت غیر از درمان هستند و هم در حوزه روانشناختی، مراقبت‌های معنوی، تغذیه بانوان این سرزمین که دچار سرطان سینه هستند خدماتی را ارائه کند که بخشی از این خدمات در منزل به کمک پزشک و پرستار ارائه خواهد شد.
او افزود: امروز به همت خیرین کرمانی که زمینه سازی این مهم را فراهم کردند این مجموعه آغاز به کار می‌کند تا بتوانیم خدمات گسترده‌ای را به بیماران سرطانی به خصوص مادران سرطانی ارائه کنیم.
.

کد خبر 32594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد