اجرای طرح همیار مادر کودک (ویژه مادران باردار)

باهدف تشکیل گروههای همیاری مادر کودک جهت توانمند افزایی مادران در ایفای نقش مادری ازطریق آموزش تقویت مهارتهای خود مشاهده گری پدرمادر تا بتواند با خودآگاهی و شفقت دررابطه با دلبستگی است،تقویت کند و با تکیه بر این مهارت در درک ،نزدیک جویی و پاسخگویی بیشتر به کودکش کمک کند.


در سالهای اخیر توجه ویژه ای به تحول روابط والدین و کودک در سراسر دنیا شده است و برنامه های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا شده است.

این برنامه بیانگر اهمیت تجارب سالهای اولیه در تحول کودک بوده و همچنین رابطه کودک با مادر به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده دراین برنامه تلقی شده است.

این رابطه که به عنوان دلبستگی میان مادر و کودک تعریف می شود جامعه پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیبهای اجتماعی اثرات تعیین کننده ای دارد ،هدف بیشتر این نوع برنامه ها توانمندسازی مادران و خانواده ها تعریف شده ،ودر آنها رابطه والدین کودک از مهمترین واصلی ترین مولفه ها به شمار میرود.

طرح همیار مادر کودک نیز بر مبنای تسهیل تشکیل گروههای همیاری مادران ،ایجاد شرایط دلبستگی ایمن برای جامعه مخاطب باهدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است.


این طرح،طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چندسطحی در خانواده است ودر سه مرحله بارداری ،دوم مادران و کودکان تا سن یک سالگی و مادران و کودکان تاقبل از ۳ سالگی برنامه ریزی شده است.

نقطه قوت این طرح به کارگیری تکنیکهای تسهیلگری برای شناسایی چالش های مختلف روابط مادر کودک دربافت خانواده با تاکید بر نقش متقابل مادر و پدر میباشد.

طرح مذکور از طرحهای معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان که توسط انجمن همیاران سلامت روان باران مریوان ،انجمن همیاران افق سبز قروه ،انجمن سلامت روان بانیای روناکی ژین سنه و  جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی کردستان در حال اجرا است.

منبع : روابط عمومی اداره کل بهزیستی کردستان

کد خبر 32540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد