در رسانه | مددکاری اجتماعی هنری برای بهتر زیستن جامعه هدف/حرفه ای انسانی در خدمت به مددجویان

مددکاران اجتماعی با حرفه ای توام با عشق و انگیزه با مشاوره و آموزش های تخصصی، افراد را برای زندگی بهتر آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مددکاری اجتماعی یک حرفه همراه با عشق و انگیزه کمک به هم نوعان در جامعه هدف است که نقش و اهمیت مددکاران اجتماعی و گستردگی فعالیت آنها در زمان وقوع بحران بیشتر مشخص می شود.

بدون شک مددکاران باید از افراد توانمند و متخصص جامعه باشند تا بتوانند در هر موقعیت و شرایطی به افراد نیازمند برای زندگی بهتر کمک کنند.

علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان قزوین در این ارتباط می گوید: عشق ورزیدن به خلق، زیباترین ترنم گفتگو با خالق است، به ویژه خدمت به محرومینی که تمام دنیایشان را می توان در لبخندشان خلاصه کرد.

وی بیان کرد: احسان، نیکوکاری و خدمت رسانی در دین اسلام بدون حد و مرز است و سیزدهم رجب که آن را سپری کردیم سالروز ولادت بزرگ مردی است که همواره نیکوکاری و عدالتش یادگار شرف و مقام والای بشریت و روح انسانیت و کرمش مبین همه مراتب جوانمردی است.

وارثی اضافه می کند: هر سال شعار جهانی توسط جامعه مددکاری اجتماعی جهان انتخاب می‌شود که شعار امسال به یاد نلسون ماندلا و با تاکید بر دانش بومی با عنوان «من هستم، چون ما هستیم» نامگذاری شده که این شعار بر محور «همبستگی اجتماعی و اتحاد جهانی» است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در مورد نقش مددکاری اجتماعی در جامعه یادآورشد: مددکاری اجتماعی عبارت از مجموعه ای متشکل از تدابیر و روانشناسی، مشاوره و فعالیت های حرفه ای است که در قالب نهادها، سازمانها و موسسات رفاهی، توانبخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربیت بدنی عرضه می شود تا با ایجاد تغییر و دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و قشرهای مختلف جامعه زمینه بهزیستی، رشد و تعالی آنها را فراهم کند.

وی افزود: مددکاری حرفه ای است که به خانواده ها، گروه ها و جوامع کمک می کند تا رفاه فردی و اجتماعی خود را ارتقاء بخشند و مددکار اجتماعی ضمن تلاش برای کاهش و رفع مشکلات فردی و شخصی، به مسائل اجتماعی مهمتر مانند فقر، بیکاری و خشونت های خانگی نیز توجه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بهزیستی استان قزوین با 26 مددکار در بخش درون سازمانی، 156 مددکار در مراکز مثبت زندگی و 58 مددکار در مراکز شبانه روزی و روزانه فعالیت های مختلف از جمله، ویزیت در منزل، ارائه خدمات مددکاری به معلولان، سالمندان و بیماران روان مزمن و همچنین خانواده ها ارائه می کند.

نقش مددکاری اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی کودکان کار

وارثی همچنین یکی از گروه های هدف مددکاری را اقشار آسیب پذیر جامعه و کودکان کار و خیابانی می داند و می گوید: مددکاران اجتماعی به چند دلیل باید به کودکان خیابانی توجه بیشتری داشته باشند، از جمله این که از گرایش این افراد به آسیب های اجتماعی جلوگیری کرده و نقش احتمالی آنها در گسترش آسیب های اجتماعی را خنثی کنند و از این سرمایه ها صیانت کنند.

این کارشناس امور اجتماعی بیان کرد: مددکاران سازمان بهزیستی با شناخت عوامل موثر بر زندگی کودکان کار با همکاری سازمان ها و نهادهای مربوطه در آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مانند دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، اداره کار و امور اجتماعی، علوم پزشکی، بیمه خدمات درمانی، تامین اجتماعی، صدا و سیما، هلال احمر، آموزش و پرورش و کمیته امداد، برای پیشگیری و کاهش ساعات حضور کودکان در خیابان برنامه ریزی می کنند.

وی اضافه کرد: در راستای شناسایی و جذب کودکان خیابانی تعداد 392 کودک کار در سال جاری شناسایی شده و 183 کودک در مراکز پذیرش شده اند و ضمن بررسی  اجتماعی فردی و خانوادگی کودک، اجرای برنامه کمکی برای کودک و خانواده به منظور توانمند سازی خانواده صرا هم انجام می دهند.

وارثی می گوید: برای تامین سرمایه اولیه اشتغال بالغ بر 383 میلیون و 734 هزار ریال به 13 نفر از والدین پرداخت شده و با انجام اقدامات مددکاری فردی، گروهی، در واقع به جامعه معادل 5 هزار و 544  خدمت مددکاری به کودکان کار و خانواده آنها ارائه شده است.

وی گفت: به منظور تامین کمک هزینه و بازسازی مسکن هم  720 میلیون ریال به 4 خانواده و کودکان کار و نیز 59 میلیون و 170 هزار ریال به 5 خانواده کودکان کار به عنوان کمک هزینه خرید لوازم ضروری منزل پرداخت شده است.

وارثی اشاره کرد: برای حرفه آموزی و کاریابی مددجویان و خانواده ها نیز امسال تعداد 26 کودک و 16 خانواده، جهت آموزش دوره های فنی و حرفه ای و اشتغال به اداره کار معرفی شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهارداشت: جذب یک میلیارد ریال از کمک خیرین، نظارت بر امور خانواده کودکان خیابانی و انجام مداخلات تخصصی در موارد لازم و پیگیری امور آموزشی و تحصیلی کودکان، اختصاص 432 میلیون و 200 هزار ریال برای خرید تبلت 19 دانش آموز، اجرای طرح مهرانه، تهیه و توزیع بسته های حمایتی، آموزشی و لوازم التحریر برای 207 کودک، رایگان شدن و تخفیف در هزینه های تحصیلی کودکان کار و پیگیری معاینات بهداشتی و سلامت کودکان توسط پزشک، پیگیری صدور بیمه نامه خدمات درمانی رایگان برای کودکان کار و خانواده درجه اول، در مراکز درمان و بیمارستانها از اقدامات دیگر مددکاران بهزیستی است.

نقش مددکار در توانمند سازی زنان سرپرست خانوار

پیچیدگی ها و شرایط خاص زندگی امروزی، چالش ها، مشکلات و فشارهای روانی زیادی را برای جوامع و انسان ها ایجاد کرده که برای رفع این چالش ها توجه به حفظ سلامت روحی افراد برای داشتن جامعه ای سالم، ارائه خدمات مددکاران اجتماعی را ضروری می کند که در این میان بانوان سرپرست خانوار یکی دیگر از گروه های جامعه هدف مددکاران بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در این ارتباط می گوید: در دفتر توانمند سازی خانواده و زنان، مددکاری با روش هایی چون مددکاری فردی، گروهی و جامعه ای به افراد هدف ارائه می شود که در مددکاری فردی، تعداد 3800خانوار، مستمری ماهیانه و معیشت داده می شود.

وی بیان کرد: در پرداخت کمک هزینه تحصیلی و آموزشی و دانشجویی هم به 1313 دانش آموز و 185 دانشجو کمک هزینه پرداخت می شود و پرداخت سرمایه کار و وام خود اشتغالی به 82 خانوار، کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه درمان و بیمه اجتماعی شهری به 976 نفر و بیمه روستاییان و عشایر به 386 نفر از دیگر خدمات ارائه شده است.

وارثی در ادامه گفت: مددکاری گروهی یکی دیگر از شیوه های مددکاری اجتماعی است که در طرح گروه های همیار در حال حاضر 15 گروه همیار در استان در زمینه های خیاطی، دامداری، سفالگری، قالیبافی، تولید و بسته بندی مواد غذایی فعالیت دارند.

وی افزود: امسال  743 میلیون و 200  هزار ریال برای آموزش، آماده سازی شغلی و تقویت گروه های همیار هزینه شده و در این میان با 600 میلیون ریال سرمایه بلاعوض، دو گروه با فعالیت 70 مددجو راه اندازی شده است.

وارثی ادامه داد: مددکاری جامعه ای هم فعالیت منظم و هدفمندی است که با بسیج امکانات مادی و جلب مشارکت اعضا جامعه در جهت پاسخ به نیاز جمعی و حل معضلات اجتماعی در جوامع شهری و یا روستایی انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در مددکاری جامعه ای عمده ترین کار مشارکت همه جانبه افراد و جامعه هدف و تامین نیازجمعی در یک محدوده جغرافیایی مشخص در شهر یا روستاست و در این راستا مددکاری جامعه ای طرح اجتماع محور با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع کاهش فقر قابلیتی در دفتر توانمند سازی خانواده و زنان انجام می شود.

وارثی اظهارداشت: تاکنون 7 طرح اجتماع محور در شهرستان های قزوین، البرزو تاکستان اجرا شده که در صورت تامین اعتبار، توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: 21 مرکزغیر دولتی همکار با دفتر توانمند سازی خانواده و زنان فعالیت می کند که در سال گذشته 3800 پرونده به آنها ارجاع و خدمات مددکاری ارائه شده و یارانه امسال مراکز  4 میلیارد و 720 میلیون و 950 هزار ریال بوده است.

وارثی گفت: همچنین برای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در بخش دولتی و غیر دولتی و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات دفتر  توانمند سازی خانواده و زنان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی متعدد جهت بهره مندی 200 مددکار کرده است.

چالش ها و سختی های مددکاری اجتماعی در حوزه شبه خانواده

وی در مورد چالش و سختی کار مددکاری اجتماعی در حوزه شبه خانواده هم می گوید: دشواری در ارتباط با افراد پرخاشگر ، مسئولیت داشتن در تامین سلامتی و ایمنی دیگران، نتیجه کار، محدودیت زمانی، احتمال وجود آسیب اجتماعی در بازدیدها، مخاطرات شغلی، کار در شرایط خطرناک و کمبود حمایت های اجتماعی از قشر آسیب دیده از جمله سختی های شغل مددکاری است.

وارثی افزود: واگذاری برخی از بخش های امور شبه خانواده از جمله واگذاری شیرخوارگاه و خانه نوباوگان به بخش خصوصی از برنامه های آتی دفتر شبه خانواده در قزوین است.

وی گفت: در حوزه مددکاری به کودکان و نوجوانان در حال حاضر تعداد 71 نفرپرسنل در مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست استان فعالیت می کنند که از این تعداد 6 مددکار اجتماعی امور 134 فرزند را انجام می دهند.

موقعیت اجتماعی و فرهنگی زوج‌ها از مهمترین شرایط فرزندخواندگی است

وارثی تصریح کرد: همچنین ارائه خدمات مددکاری به 288 فرزند تحت مراقبت در خانواده در قالب طرح توسعه برنامه مراقبت از فرزندان در خانواده در 7 مرکز مثبت زندگی در سطح استان در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص فرزند خواندگی هم بیان کرد: واگذاری کودکان مجهول الهویه وفاقد سرپرست پس از طی مراحل قانونی به خانواده ها متقاضی فرزند خواندگی، امین موقت و پیگیری فرزندان در خانواده های متقاضی، ایفای نقش فعال در نظارت ها، برنامه ریزی، مداخله و پیگیری بهداشت روانی فرزندان در مراحل مراقبت و انتقال به جامعه، خانواده و شبه خانواده، از کارهای این حوزه است.

وی بیان کرد: همچنین ارتباط با دادگستری برای دریافت احکام قضایی در خصوص پذیرش، ترخیص و تعیین تکلیف وضعیت فرزندان، تعامل و همکاری مداوم با مدیریت و پرسنل خانه و شرکت فعال در فعالیت تیمی، پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان، ترخیص فرزندان خانه ها، شناسایی خانواده ها واقوام دارای صلاحیت به منظور جلوگیری از اقامت دراز مدت فرزندان در مراکز و پیگیری دریافت حکم آزمایشی و دائم برای فرزندان قابل واگذاری از جمله وظایف مددکار اجتماعی در حوزه شبه خانواده است.

علیرضا وارثی در ادامه افزود: مددکاران اجتماعی دارای نقش های مختلفی هستند که یکی از مهم ترین آنها آموزش به عنوان وظیفه ذاتی است که در برخی از شرایط و موقعیت ها نشراطلاعات، آگاه سازی جامعه هدف در چگونگی مقابله با مشکلات به عنوان اصلی ترین کار مددکاری اجتماعی محسوب می شود.

وی اظهارامیدواری کرد با کمک مددکاران اجتماعی گام مهمی در زیست بهتر افراد نیازمند برداشته شود

کد خبر 32524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد