کاهش ۶۰ درصدی مراجعات برای غربالگری تنبلی چشم

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: با شیوع کرونا در سال ۹۹ میزان مراجعات مردمی برای غربالگری تنبلی چشم بین ۵۵ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری آنا، محسن فتاپور در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد، در ارتباط با طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم اظهار کرد: معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران شامل ۴ دفتر اعتیاد، مشاوره و روان شناختی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها (نابینایی، شنوایی و ژنتیکی) است؛ موضوع تنبلی چشم مربوط به دفتر پیشگیری از معلولیت مربوط است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک میلیون مورد تنبلی چشم در کشور وجود دارد، عنوان کرد: دخالت درمانی در ارتباط با این موضوع بین ۳ تا ۶ سال است و در غیر این‌صورت می‌تواند حتی به نابینایی منجر شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران افزود: تنبلی چشم علائم خاصی نداشته و می‌بایست هر سال (۳ تا ۶ سالگی) معاینه در این زمینه انجام شود.

فتاپور در خصوص فعالیت‌های انجام شده در بحث پیشگیری از تنبلی چشم در سال ۹۸ عنوان کرد: ۶۱۶ هزار و ۱۹۰ کودک در رده سنی ۳ تا ۶ سال غربال شدند که ۲ هزار و ۵۷۳ مورد تنبلی چشم تشخیص داده شد.

وی افزود: عدم درمان تنبلی چشم برای هر کودک سالانه یکصد هزار و ۱۴۵ تومان هزینه سربار اجتماعی دارد در حالیکه سرانه اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تنها ۳ هزار تومان است.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران با بیان اینکه فرایند طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح تشخیص غربالگری، اپتومتری و درمان انجام می‌شود، گفت: متأسفانه در سال ۹۹ با شیوع کرونا استقبال مردم از این طرح حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد کاهش داشت و به عدد ۳۷۴ هزار و ۹۰ مورد رسید که از این تعداد ۱۶۰۰ کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شدند.

فتاپور با اشاره به اینکه کلیه پروتکل های بهداشتی در پایگاه‌ها رعایت می‌شود، گفت: بازه زمانی ۳ تا ۶ سال دوره طلایی تشخیص تنبلی چشم است که کودکان در هر سال باید معاینه شوند.

کد خبر 32500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد