۱۲۰۰ مورد ختم بارداری در طول چهار سال در خراسان رضوی

کارشناس مسؤول برنامه‌ی ژنتیک بهزیستی خراسان رضوی از ۱۲۵ مورد ختم بارداری به دلیل قطعی شدن وجود معلولیت در جنین، در شش ماه اول امسال در استان خبر داد.

به گفته‌ی دکتر نرگس ژیان عابد، این تعداد ختم بارداری، با نظر سه نفر پزشک متخصص ژنتیک و پزشکی قانونی استان و با تشخیص قطعی تیم تخصصی پزشکی و مجوز شرعی، میسر شده است.

وی اضافه کرد: حتی با وجود محدودیت‌های مراجعات ناشی از شیوع کرونا، پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال، این تعداد از ۲۰۰ مورد بیشتر شود.

وی گفت: در مدت شش ماه اول سال بیش از ۱۱ هزار مورد مشاوره ژنتیک برای جمعیت هدف انجام شده که شامل مشاوره‌های حین ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره‌های تشخیصی بوده و برای انجام آنها بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

گفت:‌ اگر بارداری‌های پایان یافته، به نتیجه‌ی تولد منجر می‌گردید قطعا با کودکان معلول یا دچار بیماری‌های متابولیکی غیر قابل درمان مواجه بودیم که در طول زندگی آنها هزاران میلیارد تومان هزینه مادی و معنوی برای افراد، خانواده‌ها و جامعه ایجاد می‌شود.

به گفته‌ی دکتر ژیان عابد، در سال ۹۸ تعداد ختم بارداری‌ها از طریق مشاوره و آزمایشات تشخیصی به ۳۰۰ مورد بالغ شده و این تعداد در طول ۴ سال منتهی به نیمه‌ی اول امسال، در مجموع ۱۲۰۰ مورد بوده است.

این کارشناس مسؤول در بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: به خاطر محدودیت‌های کرونایی، غربالگری‌های ژنتیک، تنبلی چشم و شنوایی کودکان، با کاهش پوشش مواجه گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: به جهت اینکه محدودیت‌های ترددی وجود دارد، بسیاری از خانواده‌ها و مددجویانی که در برنامه غربال هستند و یا مشمول بررسی‌های غربالی می‌شوند امکان تردد به مشهد ندارند و این در حالی است که ما فقط در شش شهرستان استان، مراکز مشاوره ژنتیک داریم و آزمایشگاه تخصصی ژنتیک هم فقط در مشهد وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه آزمایش‌های تشخیصی با کمک نمونه‌برداری از جنین‌ها انجام می‌شود گفت: ۹۰ درصد آزمایش‌های ژنتیک در استان قابل انجام است و برای موارد محدودی، نمونه‌ها به تهران ارسال می‌گردد.

به گفته‌ی دکتر ژیان، اگر برنامه‌ی غربالگری ژنتیک در سال‌های گذشته در استان انجام نمی‌شد اکنون شاهد تولد صدها کودک معلول در جامعه بودیم که با کمک پیشرفت‌های علمی و تجهیزات آزمایشگاهی، توانسته‌ایم از بسیاری تولدهای دچار معلولیت یا بیماری‌های مادرزادی پیشگیری کنیم.

کد خبر 32405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد