هزینه یک میلیارد تومانی بیماران روانی مزمن در سرای احسان 

مدیر مرکز سرای احسان با اشاره به اینکه ۵۰۰ مددجو زن و مرد این مرکز نگهداری می‌شوندف گفت: هزینه نگهداری این افراد ماهیانه یک میلیار تومان است و ۶۰۰ میلیون تومان از آن توسط خیرین تأمین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا طاهری، درباره سابقه فعالیت مؤسسه خیریه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی(سرای احسان) اظهار کرد: در سال ۷۷  زمانی که قرار بود اجلاس سران در کشور ما برگزار شود از سوی مسئولان وقت تصمیم گرفته شد که افراد کارتن‌خواب و متکدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری و به محلی که هم اکنون به عنوان سرای احسان نامگذاری شده است منتقل داده شد. عدد قابل توجهی از کارتن‌خوابها و متکدیان در آن مقطع جمع‌آوری و به این محل انتقال داده شد و بعد از اتمام اجلاس سران تکلیف آن افراد مشخص نبود و تصمیم بر این شد که معتادان برای فرآیند درمانی به کمپ‌ها انتقال داده شوند و در نهایت جمعیت قابل توجهی از بیماران روانی مزمن وجود داشت که بخشی از آنها فاقد هویت و مجهول‌الهویه بودند و در نهایت این مرکز برای ارائه خدمات به این افراد فعالیت خود را با حمایت خیرین آغاز کرد.

وی گفت: این مجموعه تشکلی غیردولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که فعالیت خود را در سال ۷۷ با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کشور به منظور نگهداری بیماران روانی مزمن آغاز کرد. از عملکرد سالیان گذشته این مرکز می‌توان به ارائه خدمات بشردوستانه، کمک به افراد نیازمند، آسیب دیده و تأسیس مرکز نگهداری شبانه‌روزی و رایگان بیماران روانی مزمن بی‌سرپرست، بدسرپرست و بی‌بضاعت اشاره کرد که در سه حوزه خیریه، درمان و تحقیقات فعال است. در حال حاضر ۵۰۰ مددجو در مرکز سرای احسان نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۳۵۰ نفر از آقایان و مابقی بانوان هستند که از خدمات مختلفی بهره‌مند می‌شوند که بخش عمده‌ای از این خدمات توسط خیرین به مددجویان ارائه می‌شود.

طاهری ادامه داد: خدمات مختلفی به این افراد به صورت شبانه‌روزی به صورت رایگان به مددجویان ارائه می‌شود و ریالی از سوی آنها دریافت نمی‌شود و آنچه که در اختیار ما قرار می‌گیرد کمکهایی است که به واسطه سازمان بهزیستی و خیرین است و نقش خیرین از بهزیستی و از سایر سازمان‌های حکومتی و دولتی  پررنگ‌تر است.

مدیر مرکز سرای احسان ادامه داد: حاج احمد طاهباز و  حاج حسن احمدنیا دو نفر از بزرگان آن زمان(زمان تأسیس مرکز) در بازار تهران و از دوستان آقای روحی بودند که  خدمت‌رسانی به مددجویان را در این مرکز آغاز کردند و پس درگذشت این دو خیر، علی روحی فردپور دیگر فرد نیکوکار  بناهای جدیدی را در این محل احداث کرده است و در واقع این بناها بدون وابستگی به کمکهای دولتی احداث شده است و دولت حتی آجری هم در این بناها کمک نکرده است و در واقع  دولت به جز زحمت آورده‌ای ندارد و اگر سازمان بهزیستی را از دولت منفک کنیم که بعضا کمکهایی را ارائه می‌دهد بقیه سازمانهای دولتی به جز اذیت و آزار برای موسسات خیریه  آورده‌ای ندارند.

وی تصریح کرد: در اساسنامه موسسات خیریه  آمده است که کسی از منافع خیریه بهره‌مند نمی‌شود و در نهایت اگر زمانی قرار باشد موسسه‌ای انحلال پیدا کند تمام دارایی آنها در اختیار کمیته امداد، بهزیستی و یا جزو اموال حاکمیت قرار خواهد گرفت. با این حال ما اگر بخواهیم در این مجموعه بنای جدیدی را برای رفاه حال بیشتر مددجویان و خدمات مناسب‌تر به آنها احداث کنیم با سنگ‌اندازی‌ها و واکنش‌های مسئولان دولتی و شهری روبرو می‌شویم.

طارهی با اشاره به اینکه سرای احسان از ابتدا هیچ وابستگی را به نهادها دولتی نداشته است، گفت: با این حال تلاش شده خدمات مناسبی را به جامعه هدف خود ارائه کنیم که در این مسیر مسئولان شهری و دولتی سنگ‌اندازی می‌کنند به طور مثال ۲۲ سال پیش زمانی که مرکز در این منطقه ساخته شد مجموعه‌ای به نام شهرداری کهریزک وجود نداشت اما حالا دوستان ادعاهای جالبی را دارند اما با همه این شرایط تلاش شده خدمات بدون وقفه به مددجویان ارائه شود. همچنین این مجموعه حدود ۱۱ هزار متر بنا و ۲۳ هزار متر مساحت دارد.

مدیر مرکز سرای احسان  ادامه داد: مددجویان این مرکز  از سنین ۱۸ سال به بالا هستند و هم اکنون مددجوی ۹۰ ساله نیز در این مرکز نگهداری می‌شود. از ۵۰۰  مددجو که در این مرکز نگهداری می‌شوند ۴۰۰ مددجو یارانه‌بگیر سازمان بهزیستی هستند و از هیچ یک از مددجویان رقمی دریافت نمی‌شود و این در حالی است که هزینه هر مددجو در این مرکز بالغ بر ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان در ماه است که سازمان بهزیستی در حال حاضر به ۴۰۰ نفر از اینها یارانه یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در ماه پرداخت می‌کند. در ماه هزینه بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه نگهداری مددجویان در سرای احسان است که بخش قابل توجهی از این رقم توسط خیرین تأمین می‌شود و اگر خیرین همکاری نکنند حداقل ۵۰۰ بیمار روانی وارد جامعه می‌شوند و هزینه‌های اجتماعی که به جامعه تحمیل می‌شود قابل جبران نیست.

وی افزود: در حال حاضر پذیرشی در سرای احسان صورت نمی‌پذیرد چرا که ظرفیت مرکز ۴۰۰ نفر است اما در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند. همچنین ۴۰ نفر هم در خارج از مرکز توسط خیرین حمایت می‌شوند. متاسفانه حقوق شهروندی بیماران روانی نادیده گرفته شده است و این سوال مطرح می‌شود که آیا بیماران روان جزو شهروندان هستند یا خیر؟ با توجه به شرایط فعلی کشور در ایام کرونا تقریباً از اوایل اسفندماه به صورت جدی با این موضوع برخورد کردیم و از همان ابتدا درهای مرکز بسته و مدیر سرای احسان، پرسنل و سایر دست‌اندرکاران به صورت سه هفته یکبار به منازل خود می‌رفتند و با همه تلاشها توانستیم از ورود این ویروس به مرکز جلوگیری کنیم چرا که ورود این بیماری می‌توانست همه زحمات انجام شده طی سالهای گذشته را از بین ببرد.

طاهری اظهار کرد: در تمام دنیا افراد خیر و نیکوکار مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرند اما در ایران این رویه برعکس است و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای فعالیت خیرین ایجاد کرده است که انتظار داریم در این زمینه تجدید نظری از سوی دولتمردان انجام شود.

مدیر مرکز سرای احسان تصریح کرد: تا چند سال پیش مددجویان مرد در دوسوله بزرگ نگهداری می‌شدند که این شیوه مشکلات بهداشتی و ... را ایجاد کرده بود. بر همین اساس این سوله‌ها توسط خیرین به چندین اتاق تبدیل شدند و هم اکنون فضای خوبی برای مددجویان فراهم شده است.

وی با انتقاد از بد قولی استاندار تهران گفت: دو سال پیش از سوی خیرین تصمیم گرفته شد تا محل مناسب‌تری برای مددجویانی که به سن سالمندی رسیده‌اند در مجاورت مرکز سرای احسان احداث شود تا در شرایط بهتری زندگی خود را ادامه دهند و زمین لازم با حمایت خیرین و مردم خریداری شد، اما دولت و شهرداری در ارتباط با احداث این مجموعه سنگ‌اندازی می‌کند و پول زور می‌خواهندً. به طوری که در سال ۹۷  انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در مراسم ۲۰  سالگی سرای احسان  از آمادگی کامل بخش‌های مختلف برای احداث این محل تأکید کرد و حتی کلنگ‌زنی مرکز سالمندان با حضور استاندار و روحی عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور انجام شد اما با گذشت دو سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: همچنین پروژه‌ای در فضای مناسب با امکانات قابل قبول توسط روحی فردپور عضو هیئت مدیره مجمع خیرین کشور در حال انجام است و طی یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید این پروژه در مساحتی حدود ۷۰۰ متر شامل کارگاه زنان ومردان، سالن غذاخوری مردان، کافی‌شاپ، اتاق احیاء و مرکز فیزیوتراپی است.

کد خبر 32353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد