نشست با دادستان استان البرز پس از نشست با دادیاران استان

نشست دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز با دکتر مددی دادستان عمومی و انقلاب البرز برگزار شد, در این دیدار که فلاح نژاد معاون توانبخشی ، صدیقی معاون اجتماعی، عباسی زاده معاون پیشگیری ، اروندی مدیر حراست، موسوی مسئول اداره پذیرش ، حسینی مسئول مدیریت عملکرد ، امیری مسئول روابط عمومی حضور داشتند در خصوص مسائل اجتماعی و بررسی چالش ها و موانع پیش روی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، دکتر «اسدالله حیدری» مدیرکل بهزیستی استان البرز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از حمایت های دادستان عمومی و انقلاب  بواسطه حمایت از دستگاههای متوّلی محرومین و حسن نظر به اداره کل بهزیستی البرز گفت : حجم بسیار بالایی از مسائل اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی است که در جامعه ما حاکم است، خصوصاً در استان البرز و بخصوص در کلانشهر کرج با انبوهی از افراد آسیب دیده، در معرض آسیب و  مهاجرین مستضعف، خانواده های زندانیان مواجه هستیم.

دکتر حیدری بابیان اینکه دولت‌ها باید به سمت دولت رفاه حرکت کرده و توجه ویژه ای به دستگاه ها و نهادهای حمایتی داشته باشند افزود : در سال گذشته به دلیل تأمین نشدن بخشی از اعتبارات به مشکل برخوردیم، کما اینکه استان البرز به دلیل نوپا بودن و پایه اعتبارات ضعیف در حالت معمولی نیز با مشکلاتی مواجه است چه رسد به اینکه بخشی از اعتبارات مصوب آن نیز کاهش پیدا کند و این امر قطعا باعث میشود در حوزه های مختلف محدودیت هایی ایجاد شود و در بهره وری، میزان کارایی و کارآمدی دستگاه تاثیر منفی بگذارد.
وی افزود:در ارتباط با بخش خصوصی تمام تلاشمان بر این بوده که به وظایف قانونی خودمان عمل کنیم و در بحث مسائل حقوق شهروندی مددجویان و جامعه هدف سازمان و مشکلاتی که در این مراکز حادث شده هرکجا که احساس کردیم حقی از جامعه هدف تضییع شده و یا احساس خطر یا نگرانی بوده ورود لازم صورت گرفته است.
دکتر حیدری با بیان اینکه ۴۱ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی البرز است افزود : در بخش مراقبتی و نگهداری نیز ۵۳ مرکز توانبخشی در ۳ تیپ سالمندان، اعصاب و روان و کودکان ایزوله تحت نظارت بهزیستی البرز می باشد و همچنین ۲۹ مرکز روزانه توانبخشی داریم که به معلولین ذهنی، نابینا، ناشنوا و اوتیسم خدمات رسانی میکنند.
وی افزود : ۱۸ مرکز اعصاب و روان داریم که از ۱۴۰۰ بیمار اعصاب و روان نگهداری میکنند که این یک عدد بزرگ است و در واقع ۱۰ درصد ظرفیت کل کشور در استان البرز نگهداری میشود.
وی بیان داشت : در سال جاری ۱۱۲۴ بازدید میدانی و ۴۷۱ بازدید آنلاین از مراکز صورت گرفته که این امر بیانگر این است که حساسیت لازم و تلاش برای امر نظارت انجام گرفته است.

دکتر حیدری در خصوص انتظار دستگاه قضا بر بازدیدهای مستمر و متعدد از مراکز گفت : حضرتعالی مدعی العموم و نماینده مردم هستید طبیعی که باید جانب مردم را داشته باشید و از دستگاه های اجرایی مطالبه کنید که انصافاً مطالبات به حقی هم هست و این برای ما نیز یک فرصت طلایی است که مراکز خود را پایش کنیم و تلاش کنیم هر چه سریعتر مراکزمان را از نظر کیفی ارتقاء دهیم و به درجات بالاتر برسانیم، اما مسئله ای که پیش می آید این است که وظایف دستگاه برای امر نظارت در دستورالعمل ها مشخص شده که در طول ماه چه میزان بازدید شهرستانی و بازدید ستادی باید انجام دهند و بازدیدهای بیش از اندازه هم باید کنترل شود زیرا میتواند به نقطه منفی و نقطه ضعف تبدیل گردد.

بخش خصوصی تحت نظارت ما به لحاظ درآمدی بخشی است بسیار ضعیف که واقعاً توجیه اقتصادی آنچنانی ندارد خصوصاً در شرایط حال حاضر که هزینه ها چند برابر شده تمام سیاست سازمان بر این است که بخش خصوصی را علیرغم کاستی هایی که دارد از این شرایط عبور دهیم تا زمانی که شرایط عادی شود.

مدیرکل بهزیستی البرز اظهار داشت : نماینده محترم شما اخیراً در بازدید از مراکز ایراداتی را بر آنها گرفته اند که بیش از ۷۰ درصد آن قابل رفع بود و آن رفع کردیم اما تعدادی هم واقعاً قابل رفع نیست از جمله اینکه مثلا استحکام بنای متوسط ساختمان، زیرا زمانی که مجوز میدهیم  گواهی استعلام استحکام بنا را از شهرداری میگیریم و همچنین استعلامات مختلف و مورد نیاز را از اداره بهداشت و یا اداره اماکن میگیریم و پس از مثبت بودن استعلامات نسبت به صدور مجوز اقدامات لازم را انجام میدهیم و قاعدتاً دستگاهی که پاسخ مثبت به استعلام داده باید پاسخگوی عمل خود باشد.
وی گفت : یا به عنوان مثال یکی دیگر از ایراداتی که گرفته شده بود نصب دوربین در مراکز شبه خانواده بود که طبق دستورالعمل هایی که داریم اجازه نصب در محل زندگی فرزندان را نداریم.
با این وجود تمام تلاش بنده و همکارانم این است که نظر حضرتعالی و نماینده محترم شما سرکار خانم سرخی را تأمین کنیم و این اطمینان را به شما میدهم که کلیه ایرادات را تا جایی که امکان دارد بطور کامل برطرف نمائیم.

مدیرکل بهزیستی افزود : در حوزه معاونت اجتماعی ۲۳ مرکز شبه خانواده تحت نظارت داریم که از ابتدای سال تا کنون ۱۰۴ مورد پذیرش داشتیم و در حال حاضر ۳۷۳ فرزند مقیم در این مراکز هستند.

وی اظهار داشت :در بحث کودکان کار طرح اقدام و عمل حمایت از کودکان کار را در دستورکار داریم که که طرحی ملی هست و بصورت پایلوت یکی از استانهایی که این طرح را اجرا میکند البرز است.

وی اضافه کرد : در این طرح روزانه ۶ نفر با روش و سازوکاری که طراحی شده جمع آوری میشوند که البته مستلزم همکاری کلیه دستگاهها علی الخصوص اداره کل اتباع خارجی می باشد که انشاءالله امیدواریم با اجرای این طرح کلیه کودکان کار را ساماندهی کنیم.

دکتر حیدری گفت:در حوزه پیشگیری ۱۹۵ مرکز تحت نظارت داریم که شامل ۸۷ کمپ ترک اعتیاد، ۷۰ مرکز مشاوره و ۲۳مرکز کاهش آسیب میباشد.

وی افزود :اخیراً با دستور حضرتعالی و جناب آقای دکتر شهبازی استاندار محترم طی سه مرحله جمع آوری معتادین متجاهر را با مشارکت دستگاههای مختلف انجام دادیم که جمعاً ۱۲۱۳ نفر را در کمپ های ماده ۱۵ ساماندهی کردیم و در حال طی کردن مراحل درمان هستند.

وی اضافه کرد : همانطور که مستحضر هستید این مراکز برای این کار ساخته نشده اند و طراحی آنان به گونه ایست که صرفاً برای افراد تمایلی و خود معرف در نظرگرفته شده اند و ظرفیت انتظامی لازم برای تأمین امنیت مرکز را ندارند که این مسئله هم مستلزم پیگیری جنابعالی برای راه اندازی هر چه سریعتر مرکز ماده ۱۶ میباشد.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه اضافه کرد : در خصوص افراد فاقد سرپرست طی بررسی همکاران ما بخش عمده ای از حکم های قضایی که صادر میشود برای افرادی است که که خانواده دارند اما دستور داده میشود بصورت فاقد سرپرست و رایگان در مراکز بهزیستی نگهداری شوند، در صورت امکان پیشنهاد میگردد در مکاتبات اینچنینی از دستور وفق مقررات و ضوابط استفاده شود گردد تا کارشناسان اداره پذیرش بهزیستی پس از بررسی تخصصی مشخص کنند که آیا این فرد میتواند از این ظرفیت استفاده کند یا خیر و در صورت خانواده دار بودن و مناسب بودن وضعیت مالی خانواده فرد، این ظرفیت به افرادی تعلق بگیرد که واقعاً نیازمند خدمت میباشند.

در ادامه جلسه دکتر مددی دادستان عمومی و انقلاب البرز ضمن خیر مقدم به مدیرکل بهزیستی استان و هیئت همراه وی، گفت: فعالیت های بهزیستی، فعالیتی انسان دوستانه و خداپسندانه و در جهت خدمت به اقشار آسیب پذیر جامعه است، واقف هستیم که این بخش خدمتی که شما زحمتش را میکشید مورد توجه و رضای خداوند خواهد بود و هر چقدر در این بخش تلاش کنیم موجب گشایش در زندگی تان خواهد شد و خداوند ناظر بر اعمال و رفتار ما در خدمت به مردم و این بخش آسیب پذیر جامعه خواهد بود.

وی افزود : ضمن تقدیر و تشکر از زحمات شما عزیزان عرض کنم این جبهه که مشغول انجام وظیفه هستید کار بسیار دشواری است، در واقع مواجهه با آسیبهای اجتماعی، حمایت از افراد ضعیف جامعه کار طاقت فرسایی است و ظرفیت بالایی را می طلبد.

دکتر مددی بیان داشت : و همچنین عزیزانی که مراکز حمایتی و نگهداری تحت پوشش بهزیستی دارند با توجه به این که خداوند به آنها لطف کرده و در حال حاضر در این بخش انجام وظیفه می کنند باید آمادگی پذیرش سختی های بسیار زیادی داشته باشند که مسلماً جنبه مالی این کار قابل توجه نیست و بنده مطمئنم افرادی که در این بخش کار می کنند مسائل را مادی نمی بینند در غیر این صورت فعالیتشان بیهوده است و منفعت عقلانی ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب البرز افزود : از دیدگاه ما اداره بهزیستی و خدماتی که می تواند به مردم ارائه نماید، نه در کشور ما بلکه در کل دنیا خدمات شایسته تقدیری است که ابعاد بین المللی هم دارد.

وی اظهار داشت : آسیب های اجتماعی در کشور ما و در همه دنیا روز به روز در حال افزایش است، پدیده های اجتماعی هم که ایجاد می شود ناشی از همین آسیبها، زندگی شهری و مسائل و مشکلاتی که هست حتما بخش حمایتی را به لحاظ مشکلات اقتصادی و اجتماعی تحت فشار قرار خواهد داد.  

این مقام مسئول بیان داشت : مشکلات شما در این بخش روز به روز افزایش خواهد یافت کما این که اگر شرایط امروز را با ۲۰ سال قبل مقایسه کنید، قابل قیاس نیست و این مسائل هر روز افزایش پیدا کرده و از یک طرف هم ساختارها متناسب با نیازها توسعه پیدا نکرده است.  

دکتر مددی اضافه کرد : در کشورهای توسعه یافته، سعی میکنند به بخش حمایتی بیشتر توجه کنند و خدمات و بودجه مناسب تری درنظر بگیرند اما در کشور ما که جزء کشورهای در حال توسعه هستیم هنوز این امکان به طور کامل فراهم نشده، اگرچه پس از انقلاب گامهای موثری برداشته شده اما واقعیت این است که از آرمان اصلی عقب هستیم و این عقب افتادگی در بخشهای مختلف دیده می شود.

وی افزود : به مشکلات شما و مسائلی که مطرح کردید واقف هستیم اما بنده به عنوان دادستان و مدعی العموم یکی از وظایف قانونی که برایم تعریف شده نظارت بر امور مهجورین و سرپرستی اشخاصی که نیاز به سرپرستی دارند و جامعه هدف بهزیستی هستند می باشد که این میطلبد دادستان در این بخش نظارت داشته باشد و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.  

وی گفت : شرح وظایفی برای ما تعریف شده علاوه بر وظایفی که در قانون هست، ما ناگزیر شدیم در این حوزه بخشی را در دادستانی تعریف کنیم که وظیفه نظارتی دادستان را انجام دهد و بدلیل ابنکه مشغله متعددی دارم فردی را مامور کردم که در این حوزه انجام وظیفه کند و از خانم سرخی برای نظارت بر حوزه بهزیستی مانند  کودکان کار و آسیب اجتماعی و دفتر مربوط به اطفال و نوجوانان استفاده کردیم و حتماً آنچه ما انتظار داریم و مقدورات شما با هم متفاوت است.

دکترمددی بیان داشت: ما به دنبال رفع معایب و نواقصی هستیم که به به نظر می رسد مانع از انجام خدمات مطلوب به اقشار آسیب پذیر می شود، اما شما هم مقدوراتی دارید که ما درک میکنیم، یک تعارض منافعی وجود دارد میان منافع مردم آسیب پذیر و آسیب دیده و افرادی که در این بخش انجام وظیفه میکنند که ما باید سعی کنیم با توجه به کمبودها این تعادل را برقرار کنیم.

وی اظهار داشت : معتقدیم علاوه بر بازرسیهایی که توسط بهزیستی انجام می شود، جنس بازدید و نگاه بازدیدهایی که توسط دستگاه  قضا انجام می شود متفاوت است، این بازدیدها به این منظور که وظیفه ما نظارت بر عملکرد دستگاه ها و ارائه خدمات مطلوب آن ها به مردم است، ضرورت دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد : بازرسی بهزیستی با نگاه سازمانی و ضمن در نظر گرفتن شرایط موجود و مقدورات سازمانی است در صورتی که جنس و نوع بازرسی دستگاه قضا به صورتی است که ضمن توجه به مقدورات بهزیستی، بر این عقیده است که این مقدورات نباید مانع از خدمات مطلوب به مردم شود و تلاش ما بر این است که اگر در بخش های گوناگون نواقصی وجود دارد، مرتفع گردد و مطالبه گری باید به صورت مداوم و مستمر از تمامی دستگاه های مربوطه باشد.  

وی گفت : با توجه به این موضوع که مسائل و مشکلات بهزیستی در زمینه امور رفاهی و خدماتی قشر آسیب پذیر جامعه است، باید نواقص موجود پررنگ تر شود و به مسئولین منعکس گردد که این امر جزء دغدغه هایشان شود و در جهت رفع آن بکوشند بنابرین دستگاه قضایی وظیفه دارد، این نظارت و مطالبه گری را داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب البرز اضافه کرد :موضوع اعتیاد و معتادین متجاهر، یکی از معضلات ما در استان است، آماری که شورای هماهنگی مواد مخدر کشور در استان البرز اعلام نموده، حدود ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر را شامل می شود که این افراد در سطح استان رها شده اند و به دنبال این امر، از یک سو افزایش تقاضا، فعال شدن باند های توزیع و حمل و نقل و ترانزیت مواد مخدر در استان ملاحظه می گردد و از سوی دیگر معتادین متجاهر برای تأمین هزینه های مربوط به مصرف مواد، ناچارند دست به تخلفاتی از قبیل سرقت های خرد بزنند که این امر نتایج بسیاری به دنبال دارد یکی از این پیامد ها این است که دستگاه قضایی مجبور است با این افراد به عنوان مجرم برخورد کند و با توجه به جرمشان مجازات محدودی دارند.

وی افزود:  بنابرین دستگاه قضا از یک سو به موجب انجام سرقتهای خرد متحمل پرونده های بسیار برای این افراد می شود و در صورتی که این افراد به محیط زندان وارد شوند، همجواری با سارقین و مجرمین حرفه ای، موجب افزایش آسیب های اجتماعی و به خطر افتادن  امنیت جامعه می شود و این امر ناشی از آن است که این افراد به درستی حمایت نشده اند و تلاشی در جهت کاهش آسیب نشده است.

دکتر مددی گفت : تاکنون تلاشهای بسیاری در زمینه احداث مرکز ماده ۱۶ در استان صورت گرفته که متاسفانه مثمر ثمر نبوده ولیکن در حال حاضر دادگستری به موجب قانون دستگاههای متولی را ملزم به پیگیری و انجام این مهم کرده و در صورت اهمال، مورد پیگرد قضایی واقع خواهند شد.  

وی ابزار داشت : در مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان متجاهر با همکاری و تلاشهای مکرر جناب دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی استان البرز مجموعه ای از کمپها شناسایی و معرفی شدند که از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ استفاده شد و طی دو مرحله این طرح اجرا گردید.

دکتر مددی افزود : درحال حاضر به دستور دادستانی کل کشور، دادگستری مکلف به ایجاد کمپ ماده  ۱۶ در استان است و این موضوع در جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر استان مطرح گردید و قرارداد اجاره کمپ ماده ۱۶ که سابقا واقع در محمدشهر بود تنظیم گردیده که به صورت فوری راه اندازی شود و علت این ضرب العجل عدم تناسب مراکز ماده ۱۵ به لحاظ فضای فیزیکی و ظرفیت نگهداری برای معتادین متجاهر است.

وی بیان داشت: پس از پذیرش و سم زدایی مسیر دیگری برای بازگشت این افراد به جامعه تعیین خواهد شد که شرایط اشتغال برای این افراد فراهم شود که از ایجاد زمینه ارتکاب مجدد جرائم جلوگیری شود و حل ریشه ای مشکل در دستور کار است و از یاری دستگاههایی همچون شهرداری، سپاه پاسداران و بهزیستی و اداره کار و سایر دستگاه های اجرایی به منظور ایجاد شرایط بازگشت این افراد به جامعه بهره خواهیم برد.

دکتر مددی تصریح کرد : در بحث کودکان کار و خیابان مستحضرید دستگاه قضا گامهایی برداشته و به مراکز بازیافتی که در آنها از این کودکان سوءاستفاده میشده ضرباتی وارد شده، مراکزی هم باید به منظور حمایت این کودکان راه اندازی شود و به موجب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان این وظیفه برعهده دادستان است و  باید تلاش ما در جهتی باشد که این کودکان مورد سوء استفاده واقع نشوند.  

بنابرین دادستان نمیتواند نسبت به این معضل اجتماعی بی تفاوت باشد و  باید در این بخش هم برنامه ریزی کند وسایر دستگاههای موظف را پای کار بیاورد و بر فعالیتشان نظارت داشته باشد.

دادستان البرز افزود : بهزیستی در راستای وظایف سازمانی خود تلاش میکند و یک بخش اجرایی است که اختیارات و محدودیت هایی دارد و در زمینه محدودیتهایی که دارد میتوانند با دستگاه قضا هم افزایی داشته باشد و از این طریق هم از اختیارات و امکانات این دستگاه بهره مند شود و هم دادگستری سایر دستگاهها را مکلف به انجام وظایفی کند که مشترک با بهزیستی است.

 بنابرین ورود دادستان، گرچه در بدو ورود، مورد پذیرش نباشد و چالشهایی ایجاد کند، ولیکن با بازرسی های مستمر کار بهزیستی را تسهیل خواهد کرد و ضمن اصلاح روند فعالیتها، منجر به کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مراکزی که دادستانی ورود کرده اصلاحات موثری صورت گرفته افزود : این به نفع سازمان بهزیستی است و در مورد مراکزی که حاضر به پذیرش و اصلاح نواقص نیستند، ارائه تذکر به منظور قرار گرفتن در مسیر اصلاح در دستور کار خواهد بود و در صورت عدم اصلاح، دادستان نمی تواند به این افراد اجازه دهد که متولی افراد آسیب دیده باشند، البته این به معنای کنار گذاشتن آنها نیست، بلکه هدف ارائه زمان به منظور اصلاح امور و قرار گرفتن در چارچوب قواعد بهزیستی و شروع مجدد فعالیت در صورت صلاحدید است.

وی اضافه کرد : در خصوص مراکز ماده ۱۵ بازرسیهایی صورت خواهد گرفت که البته در مورد مراکزی که حداقل های قانونی در آنها رعایت نشده، تصمیم بر تعطیلی خواهد بود.

دادستان در بازدیدها از مراکز از کنار مسائلی که تخلف محسوب میشود، با این رویکرد که افراد مقیم در آن مرکز به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر جمع آوری شده اند و نباید در این مراکز آسیبی ببینند، به سادگی نمیگذرد.  

دکتر مددی افزود : البته در بعضی بخشها از قبیل بخش پذیرش نیاز به هماهنگی هایی هم هست، با توجه به این امر که وقتی فرد آسیب دیده دستور قضایی دارد، نمیتواند در بازداشتگاه یا زندان نگهداری شود، نیاز به فعالیت شبانه روزی بخش پذیرش است، در صورتی که در این زمینه ناهماهنگی وجود داشته باشد، نظر به این که گاهی اوقات همکاران ما به حوزه فعالیت بهزیستی وقوف ندارند، بنده اعلام آمادگی جهت همکاری میکنم و حتی در جهت پای کار آوردن سایر دستگاهها از قبیل دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان روانپزشکی با شما همکاری خواهیم داشت.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر بیمارستان روانپزشکی در دسترس نداریم و در موارد حاد، اعزام به خارج از استان داریم.

در خصوص مراجعینی که به منظور عدم پرداخت هزینه های نگهداری در مراکز بهزیستی، به دستگاه قضا مراجعه میکنند، در صورتی که پرداخت هزینه نگهداری این مددجویان بر عهده خانواده شان است، دستگاه قضا اعلام آمادگی میکند که طبق بخشنامه ای این امر را به دادگستری شهرستانهای استان البرز جهت هماهنگی ابلاغ نماید و همکاری لازم صورت گیرد.

وی ابراز داشت : به طور کلی بهزیستی و دستگاه قضا در بخشی قرار دارند که وظیفه دارند از افراد آسیب پذیر جامعه حمایت کنند و به علت شیوع بیماری کرونا متاسفانه شمار این افراد و خانواده هایی که سرپرست خود را از دست داده اند، افزایش یافته و همچنان رو به افزایش است، علاوه بر این، شرایط اقتصادی نیز با توجه تحمیل تحریم ها بغرنج تر می شود که این شرایط همکاری و روحیه ایثار بین افرادی که در این بخش فعالیت میکنند را میطلبد.  

وی در پایان گفت : قطعاً خداوند یاور ما خواهد بود و به ما مدد خواهد رساند که بتوانیم تا حد توان به این اقشار آسیب دیده خدمت کنیم و قطعا خدمات بهزیستی به شدت در حفظ جامعه و کمک به کاهش آسیب های افراد مستضعف مؤثر واقع خواهد شد.

دادگستری، بهزیستی را مجموعه ای جدا از خود نمیبیند و نمیداند، دغدغه های بهزیستی دغدغه دستگاه قضا نیز می باشد و دیدگاه ما در جهت یاری به شماست و تذکرات ارائه شده بر حسب انجام وظیفه و خدمت است.

کد خبر 32209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد