آمار خودکشی در خراسان رضوی نسبت به سال های قبل تفاوت معناداری ندارد

معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، اطلس آسیب اجتماعی در سطح خراسان رضوی را تدوین کرده است.

معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، از طریق دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با هدف بررسی وضعیت خودکشی در استان و یافتن راهکارهای پیشگیری از خودکشی، اطلس آسیب اجتماعی در سطح خراسان رضوی را تدوین کرده است.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، با بررسی تحلیلی وضعیت این آسیب جدی در سطح استان به این نتیجه رسیدیم که باید موضوع بررسی راهکارهای پیشگیری و کاهش خودکشی در دستور کار بهزیستی قرار گیرد.

حسین تنها طلب گفت: در همین راستا، اجرای یک برنامه‌ی عملیاتی برای پیشگیری از خودکشی آغاز شد که در حال حاضر توسط پایگاه سلامت اجتماعی «عصر امید ایرانیان» اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه به نظر می‌رسد میزان خودکشی در سطح استان در مقایسه با سال‌های قبل تغییر معناداری نداشته است اما در مجموع، میزان این آسیب در سه سال گذشته، روند افزایشی نسبی داشته که باید نسبت به آن حساس باشیم و اقداماتی برای پیشگیری از بروز و افزایش این پدیده انجام دهیم.

این روان‌شناس گفت: دلایل و انگیزه‌های خودکشی، بسیار متنوع هستند و از دلایل فردی، اخلاقی، روانی و شخصیتی گرفته تا مسائل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و چالش‌های مربوط به سنین مختلف زندگی را در برمی‌گیرد بنا بر این نمی‌توان بدون پژوهش جامع، نظری در این خصوص داد و آن را به دلیل یا انگیزه‌ی خاصی منحصر دانست.

تنها طلب گفت: به هر حال، ما به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موظف به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه هستیم که البته نیاز به اعتبارات بسیار زیادی دارد که در شرایط فعلی، در توان سازمان بهزیستی نیست و سایر دستگاه‌ها و خیرین باید وارد این حیطه بشوند.

وی در خصوص جزئیات اجرای طرح پیشگیری از خودکشی توسط پایگاه سلامت اجتماعی عصر امید ایرانیان گفت: در این طرح، تسهیلگران طی سه کارگاه آموزشی، مطالب عمومی و تخصصی مرتبط با خودکشی را فرا می‌گیرند و سپس آموخته‌های خود را به ساکنین محلات هدف، ارائه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: دو کارگاه آموزشی برای ۵۰ تسهیلگر زبده و منتخب از سراسر استان به صورت مجازی برگزار گردیده و کارگاه سوم نیز در روزهای آینده و تا پایان سال برگزار خواهد شد و از ابتدای سال آینده، تسهیلگران این طرح برای انتقال آموزش‌ها و آگاه‌سازی خانواده‌ها اقدام می‌کنند.

تنها طلب گفت: با توجه به محدودیت‌های کرونایی، آموزش‌ها به صورت آمیزه‌ای از آموزش مجازی و حقیقی خواهد بود و وسایل و ابزارهای تبلیغاتی نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اذعان داشت: البته اجرای یک برنامه و کار یک اداره، به تنهایی نتیجه‌بخش نیست و باید برنامه‌های متعددی در سطوح گسترده و فراگیر در همه‌ی ایام سال اجرایی شود تا پیشگیری نتیجه‌بخش باشد.

کد خبر 32100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد