برگزاری کارگاه دو روزه پیشگیری از خودکشی

کارگاه دو روزه پیشگیری از خودکشی با حضور فعالان حوزه سلامت روان به صورت غیرحضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مازندران رمضانعلی گلچوبی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران به فعالیت های حوزه پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و گفت: خودکشی و اقدام به خودکشی یک مسئله مهم در بهداشت عمومی بوده و رفتاری ضداجتماعی محسوب می شود که علاوه بر زیان های شخصی و خانوادگی، یک مشکل اجتماعی نیز تلقی می گردد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه اگر میزان شیوع خودکشی در جامعه کم باشد ، از بار روانی – اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است، افزود: هر اقدام به خودکشی ، برای متخصصان حرفه های سلامت چالشی جدی محسوب می شود شاید بتوان گفت مراجعان متمایل به خودکشی، دشوارترین وچالش برانگیزترین مراجعان برای متخصصان سلامت روان هستند. 
وی با بیان اینکه خودکشی به عنوان یک فرایند، دارای مراحلی است، افزود: خودکشی اقدامی آگاهانه با سرانجام مرگبار است که به وسیله خود فرد و با آگاهی از این سرانجام رخ می دهد. 

دکتر گلچوبی با اعلام اینکه خودکشی به طور کلی دهمین علت فوت در تمام گروه های سنی می باشد، خاطر نشان کرد: خودکشی همچنین سومین علت فوت در جمعیت 15 تا 24 سال محسوب می شود. 

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران با بیان اینکه میزان اقدام به خودکشی با افزایش سن کاهش می یابد، گفت: خطر فوت ناشی از اقدام به خودکشی با افزاش سن بیشتر می شود.

وی میزان اقدام به خودکشی در زنان را بیشتر از مردان دانست و افزود: با وجود تعداد بیشتر اقدام به خودکشی در زنان، خطر فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است براساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1397 پنج هزار و ۱۰۱ نفر به دلیل اقدام به خودکشی در کشور فوت نموده اند که معادل 632 فوت به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت می باشد. 

وی ادامه داد: این میزان کمتر از میانگین 106 فوت ناشی از خودکشی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت جهان می باشد.

 معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی مازندران به میزان شیوع خودکشی در جهان اشاره کرد و گفت: میزان فوت ناشی از خودکشی در جهان در 50 سال گذشته حدود 60درصد افزایش نشان داده است که کشور ما هم از این روند افزایشی مستثنی نیست.

وی به برنامه کشوری پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و افزود: هدف از این برنامه، کاهش میزان اقدام به خودکشی و فوت ناشی از آن در جمعیت عمومی است که از طریق اجرای فعالیت های هماهنگ از طریق معاونت امور توسعه پیشگیری با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و با محوریت پیشگیری از طریق آموزش و توانمندسازی و افزایش ظرفیت پاسخ دهی نظام سلامت و تلاش فعالانه در جهت تقویت همکاری های بین بخشی در این زمینه صورت می پذیرد.

دکتر گلچوبی با بیان اینکه کارگاه دو روزه پیشگیری از خودکشی در ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه به صورت غیرحضوری و در بستر اسکای روم برگزار شد، ادامه داد: 70 نفر از فعالان حوزه سلامت روان (سمن های همیاران سلامت روان ، کارشناسان پیشگیری شهرستانها و مراکز مشاوره و تعدادی از کارشناسان اورژانس اجتماعی) شرکت داشتند .

کد خبر 32073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد