هنردرمانی  در بهبود سلامت فیزیکی و روانی افراد دارای معلولیت  موثر است

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اثر بخشی هنر درمانی در بهبود سلامت فیزیکی و روانی افراد دارای معلولیت ، از برگزاری دوره آموزشی توجیهی و کاربردی نمایش عروسکی و کارکرد آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت ویژه مربیان و مسئولین فنی مراکز روزانه و شبانه تحت نظارت بهزیستی خبر داد .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان فرهاد میرزایی افزود :  در این دوره ی آموزشی به آموزش تکنیک های نمایش عروسکی با کاربری برای افراد دارای معلولیت،ونحوه بکارگیری هدفمند این تکنیک ها با تاکید بر جنبه های درمانی آن در مراکز توانبخشی پرداخته شد .

وی خاطر نشان کرد :هنرو هنردرمانی باعث رهاسازی فشارهای عصبی می شود. استرس مزمن می تواند برای روح وروان وبدن مضر باشد و به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. هنر، اگر به‌تنهایی و یا همراه با تکنیکهای آرامش  استفاده شود می‌تواند در رها ساختن استرس مفید باشد هنردرمانی کمک می‌کند از طریق شناسایی و کارکردن روی مسائلی که باعث خشم و نفرت و سایر هیجانات استرس‌زا می شود افراد از عهده درد برآمده و روند بهبود جسمانی خود را ارتقا بخشند.

میرزایی تصریح کرد :هنردرمانی شیوه ای بسیارموثر و مناسب برای توسعه‌ی مهارت های فردی و اجتماعی گروه‌های مختلف معلولین است و زمینه‌ی لازم را جهت توانمندسازی آنان فراهم می‌سازد. همچنین، فرصت مناسبی به آنان برای کسب مهارت‌هایی از قبیل: ابراز وجود، برقراری ارتباط باد یگران، پیداکردن هویت و جایگاه اجتماعی، مسوولیت پذیری، وقت‌شناسی و مدیریت زمان، انجام فعالیت های گروهی، رسیدن به هدف، دوست یابی، اعتماد به نفس، عزت نفس، خودشناسی، آشنایی با ارزش هاوهنجارهای اجتماعی، انتخاب وتصمیم گیری، ارتقای بهداشت روان از طریق تغییر درباورهای غیرمنطقی وهیجانات و رفتارهای آنان، پرکردن اوقات فراغت، بهداشت روان خانواده آنان، تکامل فکری و..... می دهد .

 وی گفت :این دوره به مدت 5 روز به صورت مجازی در دو مرحله ی مقدماتی و پیشرفته و با هدف توسعه و تقویت اتاق هنر درمانی در22 مرکز توانبخشی اعم ازروزانه وشبانه روزی و استفاده از آن در توانمندسازی افراد دارای معلولیت در مراکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی  برگزار شد .

معاون توانبخشی بهزیستی با بیان اینکه  نمایش درمانی به عنوان یک روش درمان غیردارویی نقش موثری در ارتقاء و بهبود سلامت فیزیکی ، روانی ، اجتماعی،اقتصادی ومعنوی افراد وازجمله معلولین دارد ، تصریح کرد : بهبودتعاملات میان فردی و اجتماعی ، تعلیم وتربیت وبالا بردن سطح یادگیری،افزایش توانائیهای فیزیکی و تقویت مهارت های حرکتی-ذهنی و نیزاستقلال افراد کم توان ذهنی ازجمله مواردی هستند که با استفاده ازکاربرد هنرایجاد می گردند .

وی افزود : علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی ،مطابق با تمهیدات در نظر گرفته شده به منظور تقویت و حمایت از اقدامات هنری ویژه معلولین،کمک هزینه ای جهت تجهیز اتاق هنر به  مراکز توانبخشی پرداخت گردیده است.

کد خبر 32036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد