۳۸۷ نفر در قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کردند

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: از ابتدای امسال ۳۸۷ نفر در قزوین از این اداره کل مشاوره ژنتیک با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی دریافت کرده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی اظهار داشت: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های مختلفی از جمله تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک و بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده مشاوره می دهد.

وی افزود:  شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطرزا و کمک به انتخاب موثرترین راه حل برای حل مشکل از دیگر مواردی است که به صورت مشاوره ای انجام می شود.

این مسوول گفت: سازمان بهزیستی کشور طرح های غربالگری اختلالات ژنتیک افراد ۱۵ تا ۲۵ سال و غربالگری پیش از ازدواج را برای زوج های در شرف ازدواج از سال ۱۳۹۴ به صورت نمونه در تعدادی از استانها اجرا کرد و این طرح را از سال ۱۳۹۵ در کلیه استان ها به صورت محدود و با هدف آگاهسازی و حساس سازی جامعه هدف نسبت به ضرورت مشاوره ژنتیک و کاهش تولد نوزاد معلول و کاهش معلولیت به اجرا در آورد.

وارثی اضافه کرد: از سال ۹۸ طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان تا سال ۱۴۰۰ با هدف ترسیم نقشه معلولیت در کشور شروع شده است که در این زمینه در حال حاضر ۱۳۴ خانواده دارای سه معلول و بیشتر مشاوره ژنتیک را انجام داده اند.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: در سال گذشته یک هزار و ۵۵۲ نفر در ۶ مرکز مشخص شده در استان قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کرده بودند

کد خبر 31979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد