در رسانه | مناسب سازی، دغدغه داغ کم توانان و ناتوانان جسمی در قزوین

قزوین-ایرنا-مناسب سازی معابر شهری دغدغه جدی و داغ کم توانان و ناتوانان جسمی در قزوین است که در صورت محقق شدن نقش موثری در خودکفایی و بهبود روانی این قشر از جامعه ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، مناسب سازی شهرها برای کم توانان جسمی در استان قزوین، یکی از موضوعات مهمی است که با وجود برخی اقدامات از سوی سازمان های مرتبط، هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده است و همواره به عنوان یک معضل در سطح استان شناخته می شود.

در قانون جامع حمایت از کم توانان جسمی، به توانبخشی این قشر از جامعه بسیار تاکید شده است که نیاز به نگاه ویژه دستگاه های متولی از جمله بهزیستی و شهرداری دارد.

استانداردسازی فضاهای شهری که زیر مجموعه توانبخشی اجتماعی است؛ نقش به سزایی در خودکفایی و بهبود روانی کم توانان جسمی و بازگرداندن اعتماد به نفس آنها در مشارکت های اجتماعی دارد.

جمعیت معلولان زیر پوشش بهزیستی استان قزوین در زمان حاضر ۲۵ هزار و ۴۶۰ نفر است که از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۶ نفر دچار معلولیت ذهنی و ۱۸ هزار و ۹۵۴ نفر کم توانان جسمی و حرکتی هستند و با توجه به این جمعیت قابل توجه باید برای مناسب سازی شهری به عنوان یک مطالبه جدی این قشر اقدام کرد.

مناسب سازی فضاهای شهری و منزل افراد کم توان جسمی مورد توجه قرار گرفته است

صبا نوروزی، دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و یکی از کارمندان کانون توانا استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دید و نگرش شهروندان عادی نسبت به افراد کم توان جسمی و حرکتی نسبت به سال های گذشته بسیار بازتر شده است و تقریبا تمامی افراد جامعه از حضور و مشارکت افراد کم توان در فضاهای اجتماعی متعجب نمی شوند.

وی ادامه داد: از طرفی توانمندی های افراد کم توان جسمی به قدری در سال های اخیر دیده شده و توسط رسانه ها و فضای مجازی به آن پرداخته شده است که این روزها خود افراد کم توان نیز، روحیه مشارکت پذیری بیشتری نسبت به سال های گذشته دارند.

نوروزی در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری، افزود: در یک سال گذشته شاهد بسیاری از تغییرات در فضاها و محافل شهری به نفع افراد کم توان جسمی و حرکتی بوده ایم که مهمترین آن مناسب سازی پل کانون توانا است.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی علاوه بر مشارکت در مناسب سازی فضاهای شهری، به مناسب سازی منزل برخی کم توانان جسمی و حرکتی پرداخته که قابل تقدیر است.

نوروزی افزود: خرید و نصب سرویس بهداشتی فرنگی و دستگیره های دیواری برای افراد کم توان در سرویس بهداشتی و حمام، بازسازی رایگان برخی فضاهای داخلی منزل از جمله تخریب پله های داخل منزل اقدامات صورت گرفته از سوی بهزیستی است که باعث شده زندگی راحت تری داشته باشیم.

۱۰ درصد از فضاهای شهری برای افراد کم توان جسمی مناسب سازی شده است

حسین طارمیان، مسوول واحد آموزش و توانمندسازی کانون توانا به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌ها بود که بهزیستی به همراه چندین دستگاه دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه جلساتی با موضوعیت مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد کم توان جسمی برگزار می کرد که نتیجه بخش نبود.

وی گفت: با مطالبه گری های صورت گرفته، نماینده کم توانان جسمی از کانون توانا نیز از سال جاری وارد این جلسات شد و از آن پس شاهد اقدامات قابل توجهی در سطح شهرستان قزوین هستیم.

این مسوول اظهار داشت: توجه ویژه شورای پنجم و به تبع آن اقدامات شهرداری برای مناسب سازی فضاهای شهری قابل تشکر بوده اما واقعیت این است که افراد کم توان جسمی و افراد ویلچری هنوز برای تردد به برخی مراکز از جمله بانک ها و مجتمع های خرید با مشکل مواجه هستند.

طارمیان با بیان اینکه راه آهن، بانک مهر و آینده و سرویس بهداشتی پارک هشت بهشت از جمله فضاهای شهری قزوین هستند که در یک سال اخیر مناسب سازی شده اند، افزود: تنها ۱۰ درصد از فضاهای شهری برای افراد کم توان جسمی مناسب سازی شده است، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

مسوول واحد آموزش و توانمندسازی کانون توانا بیان کرد: نبود جای پارک در خیابان ها و دسترسی راحت به برخی مراکز شلوغ از بزرگترین معضلات ما در شهر قزوین است.

طارمیان گفت: پارکینگ های احداث شده در سطح شهر به لحاظ ساختار شنی و ماسه ای که دارند؛ تردد را برای افراد کم توان جسمی مشکل ساز کرده اند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نصب تابلوی "پارک ویژه خودروی کم توانان جسمی" اشاره کرد و گفت: شهرداری در بسیاری از خیابان های شهر قزوین برای افراد کم توان حق و حقوق شهروندی قائل شده و تابلوی پارک ویژه خودروی کم توانان جسمی را نصب کرده است اما متاسفانه شهروندان عادی رعایت نمی کنند و همیشه جای پارک خودروهای ما پر است.

طارمیان اظهار داشت: خیابان های بوعلی، فلسطین، دانشگاه، خیام و چهارراه فردوسی از جمله خیابان هایی هستند که این تابلو در آنها نصب شده است.

برخی مردم، حق و حقوق افراد کم توان را رعایت نمی کنند

مهناز اسماعیلی یکی از فعالان رسانه ای استان در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری گفت: قزوین برای تبدیل شدن به شهری قابل استفاده برای همگان، از افراد کم توان گرفته تا سالمند و کودک، راهی دراز در پیش دارد.  

وی با اشاره بر اینکه بسیاری از فضاهای شهری از جمله پیاده روها برای تردد شهروندان عادی و کودکان مناسب نیست، افزود: در پیاده روهای شهر، با انواع و اقسام پله ها و راه بندها مواجه هستیم که گاهی تردد را برای فرد عادی مشکل ساز کرده است چه برسد به افراد کم توان که تحت شرایط خاص هستند.

اسماعیلی اظهار داشت: افراد کم توان جسمی، همچون سایر شهروندان دارای حق و حقوق شهروندی هستند ولی متاسفانه از ابتدایی ترین حق و حقوق خود که تردد و مشارکت در سطح شهر است، محرومند.

وی ادامه داد: هرچند که در سال جاری شاهد برخی اقدامات از سوی مدیریت شهری بوده ایم اما بی توجهی مسوولان شهری، در سال های گذشته، سبب وارد کردن برخی صدمات از جمله افتادن از ویلچر، تصادف و حتی مرگ و میر افراد کم توان بوده است.

این فعال رسانه‌ای، تصریح کرد: عملکرد مسوولان به کنار، خود ما نیز به عنوان شهروند تا چه اندازه برای افراد کم توان جسمی، حق و حقوق قائل هستیم و تا چه اندازه مغازه ها، آرایشگاه ها و سایر فضاهایمان را برای فضاهای شهری مناسب می کنیم.

پیمانکاران قزوین نسبت به مناسب سازی شهری توجیه نیستند

پروین شهسواری، از دیگر فعالان رسانه ای در این باره گفت: به نظر می‌رسد، شهرداری می‌خواهد یکسری از اقدامات درخصوص مناسب سازی فضاهای شهری انجام دهد اما متاسفانه چون از افراد کارشناس خوب بهره نمی‌گیرد؛ در عمل چیزی از مناسب سازی نمی بینیم.

وی افزود: ورودی پارک‌ها یکی از مهمترین فضاهای شهری است که در آن نشانی از مناسب سازی دیده نشده است همچنین ورودی های آنها با شیب تند نیاز به تغییر و اصلاح دارند.

شهسواری با بیان اینکه شهر قزوین هنوز برای حضور بدون دغدغه افراد ناتوان و کم توان جسمی فراهم نیست؛ تصریح کرد: گزارش های متعددی از مسیر ویژه روشن دلان که جهت های آن به اشتباه نصب شده است، تهیه کرده ایم که متاسفانه هیچ ترتیب اثری به آنها داده نشد.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: بنا به پیگیری هایی که در این خصوص داشتم، اعتباراتی در این بخش هزینه می شود اما یا پیمانکاران توجیه نیستند یا واقعا کارمناسب سازی را نمی شناسند.

مناسب سازی فضاهای شهری، نیاز به قوانین فرااستانی دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قزوین نیز در باره مناسب سازی فضاهای شهری گفت: شورای شهر در سال جاری، چندین بار میزبان جمعی از افراد کم توان جسمی و تشکل های مردم نهاد این حوزه بوده و در جریان دغدغه های این عزیزان قرار گرفته است.

مهدیه سادات قافله باشی افزود: برای مرتفع کردن مشکلات افراد کم توان در شهر و همچنین مناسب سازی فضاهای شهری، نیاز به قوانین فرااستانی داریم تا مدیریت شهری بتواند به صورت تخصصی به این حوزه ورود کند.

این مقام مسوول اظهار داشت: نیاز است، سازمان شهرداری‌های کشور برای اجرای سختگیرانه‌تر قوانین در خصوص مناسب سازی شهر برای افراد کم توان جسمی به تمامی شهرداری ها مکاتبه کند.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر عضو کمیته مناسب‌سازی نیستند، تصریح کرد: شورای شهر پای افراد کم توان جسمی ایستاده و تنها نهادی است که در حوزه معلولان به واسطه بودجه‌های مستقلی که دارد؛ گام هایی هرچند کوچک برداشته است.

اقدامات کمیته مناسب سازی استان قزوین قابل توجه است

علیرضا وارثی، مدیر کل بهزیستی استان قزوین در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری گفت: تا کنون ۱۲ جلسه کمیته مناسب سازی در شهرستان های استان برگزار شده است.

وی گفت: همکاری با شهرداری های استان درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری فضاهای شهری برای افراد کم توان جسمی و حرکتی در استان قزوین، از عمده وظایف کمیته مناسب سازی است.

وارثی افزود: بازسازی پیاده رو دور میدان آزادی قزوین یا اجرای بهینه سازی پیاده رو خیابان غفاری شهر تاکستان از آخرین اقدامات کمیته مناسب سازی بوده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در آینده اقدامات قابل توجهی توسط کمیته مناسب سازی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در بحث اماکن عمومی نیز طبق مصوبه ستاد مناسب سازی و با امضای استاندار قزوین به تمام شهرداران استان ابلاغ گردید که مناسب سازی فضاهای عمومی شهر از جمله پارک ها و پیاده راه ها را در دستور کار خود قرار دهند و در صورت رعایت نشدن مناسب سازی، پایان کار پروژه ها را در هیچ کمیسیونی صادر نکنند.

وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در خصوص مناسب سازی فضاهای اداری صورت گرفته است، افزود: در خصوص مناسب سازی فضاهای اداری، جهت دسترس پذیری معلولان و جانبازان در سطح استان، سالانه از ۳۰۰ اداره بازدید به عمل می آید و ادارات در چهار آیتم ورودی، آسانسور، فضاهای بهداشتی و سطح شیب دار مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار گرفته و نتایج آن در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار می گیرد.

وارثی ادامه داد: جهت رفاه و نقش آفرینی کم توانان جسمی حرکتی در جامعه و همچنین بهتر شکوفا شدن توانمندی های آنها پلاک ویژه خودرو برای این عزیزان توسط بهزیستی صادر می‌گردد که از مزایای آن جایگاه ویژه پارک خودرو، رفع محدویت ترافیکی و سهمیه بنزین ویژه معلولان است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین از مناسب سازی منازل افراد کم توان جسمی خبر داد و گفت: در سال جاری موفق به مناسب سازی ۴۳ واحد مسکونی برای این افراد شدیم که مناسب سازی ها شامل کابینت ها، کف، تعبیه دستگیره در دیواره‌ها، تعویض شیر آلات به اهرمی و چشمی، توالت فرنگی و... است.

با توجه به اینکه قانون جامع حمایت از افراد کم توان جسمی برای حضور در جامعه و افزایش مشارکت های اجتماعی آنها به تصویب رسیده است، با این حال شاهد برخی کم کاری ها و بی تفاوتی ها از سوی مسوولان استانی و شهروندان هستیم.

 متاسفانه به رغم تلاش های صورت گرفته، قزوین در رتبه شهرهایی قرار دارد که برای حضور افراد کم توان جسمی در بدنه شهر مناسب نیست.

کد خبر 31978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد