بیش از ۱۵ هزار نوزاد کردستانی غربالگری شنوایی شدند

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: امسال ۱۵ هزار و ۱۳۲ نوزاد در سطح استان با هدف تشخیص به موقع کم‌شنوایی و ناشوایی به موقع زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

ناصر کریمیان عصر  چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد تاکنون ۵۵ نفر مشکوک به مرحله تشخیص ارجاع شدند که ۱۷ نفراز آنان دارای مشکل شنوایی بوده و به مرحله مداخله که شامل سمعک ترابی وکاشت حلزون است ارجاع داده شده‌اند.

وی افزود: در سال ۹۷ برای نخستین بار ۱۵ هزار و ۶۸۷ کودک سه تا پنج ساله شهری و روستایی استان نیز زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند و این آمار در سال گذشته به ۱۹ هزار و ۳۴۵ نفر رسید.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان یادآور شد: امسال بدلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی مهدهای کودک و پیش دبستانی و همچنین عدم تدوین پروتکل بهداشتی در اجرای این برنامه، انجام آن برای کودکان سه تا پنج سال اجرای این برنامه موقتا به تعویق افتاد.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی  سوی معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان بصورت رسمی از اول دی اجازه ادامه فعالیت در این حوزه صادر شد و تا کنون به طور تقریبی ۱۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

کریمیان افزود: تعرفه دولتی غربالگری شنوایی نوزادان جهت انجام همزمان تست OAE و AABR  حدود ۳۰۰ هزار ریال بوده و در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: تعرفه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال جهت انجام همزمان تمپانومتری،  ادیومتری و اتوسکوپی  ۱۵۰ هزار ریال است که در سه مرحله غربال،تشخیص و مداخله صورت می‌گیرد.

اختلالات شنوایی یکی از شایع‌ترین معلولیت‌های مادرزادی به شمار می‌رود و ماه‌های نخست تولد نوزاد (یک تا سه ماهگی) بهترین دوران برای غربالگری شنوایی است.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

در این طرح نوزادان غربالگری شده به چهار دسته بدون عامل خطر، با عامل خطر، مشکوک با عامل خطر  و افت شنوایی تقسیم می‌شوند.

کد خبر 31975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد