شهرقدس| کسب درآمد و فقط اقتصادی از دلایل اصلی وجود کودکان کار و خیابان

 مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان قدس گفت: درصد بالایی از کودکان کار و خیابان به علت فقر شدید اقتصادی و فرهنگی و صرفا جهت کسب درآمد در خیابان ها حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، زینب نژاد مقدم با بیان مطلب بالا، عنوان کرد: پیرو اعلام تماس با مرکز فوریت های اجتماعی از سوی مقام قضایی شهرستان قدس با موضوع گزارش دو کودک کار که در خیابان به دست فروشی مشغول بوده و شرایط نامناسبی داشتند و دستور رسیدگی جهت ارزیابی وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده، کارشناسان اورژانس اجتماعی به قید فوریت مداخله نموده و در شروع فرایند مداخلات با توجه به این مهم که کودک علائم بالینی بیماری سرماخوردگی را داشته و محتمل بودن ابتلا به کرونا نسبت به انجام آزمایش اقدام نمودند و با توجه به تایید بیماری  کرونا  کودک، از طریق حکم قضایی نسبت به بستری در بیمارستان اقدام نمودند تا پس از تکمیل پروسه درمانی و بهبودی کامل در زمینه وضعیت کودک از طریق مراجع قضایی تعیین تکلیف صورت پذیرد.

مسئول اورژانس اجتماعی در ادامه افزود: در راستای ارتقا سطح آگاهی شهروندان در خصوص حمایت از کودکان کار اکثر کودکان کار در خیابان کار می کنند و شامل دو گروه هستند که در گروه اول علیرغم اینکه کودکان در خیابان کار می کنند اما هنوز با خانواده خود در تماسند، ماهیت و میزان این تماس متفاوت است و می تواند از هر روز تا یکی دو بار در سال تغییر کند، اما به هر حال این کودکان کم و بیش احساس می کنند که خانواده ای دارند، کودکانی که در خیابان به سر می برند عمدتا کارگران خیابانی هستند، آنان به دلیل شرایط خانواده مجبور به کار شده اند و به درآمد خانواده کمک می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مهمترین رویکرد مداخله ای در مورد این قبیل کودکان عبارتند از :حمایت از خانواده به منظور تقویت توانایی در انجام کارکردهای طبیعی نظیر رشد و تربیت فرزندان و حمایت از آنان و فراهم آمدن زمینه رشد یکپارچه کودکان و تاکید بر تحصیل کودکان به عنوان راهکاری مناسب جهت جلوگیری از کار کودکان می باشد.

زینب نژاد مقدم در این خصوص اذعان داشت: دسته دوم از گروه کودکان کار کوچکتر اما پیچیده تر است. کودکان این گروه، خیابان را خانه خود می دانند و سرپناه، خوراک، و در میان دیگران بودن، نوعی احساس داشتن خانواده، را در خیابان جستجو می کنند و وابستگی خانوادگی وجود دارد اما جزئی است و ملاقات به ندرت صورت می گیرد. این کودکان به این دلیل در خیابان زندگی می کنند که خیابان از خانه آنها امن تر است وخانواده آنها به دلایلی مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل یا سوء استفاده جنسی، کاری برای آنان انجام نمی دهند و اغلب آنان توسط نامادری یا ناپدری به خیابان رانده می شوند و بخشی از بازار کار کودکان را تشکیل می دهند.

این مسئول یکی از مهمترین رویکردهای مورد تایید جهت بازتوانی کودکان خیابانی رویکردهای خانواده محور و مبتنی بر حمایت و توانمند سازی خانواده و تاکید بر تحصیل و آموزش کودک به منظور ایجاد فرصت های برابر و امکان بازگشت به زندگی سالم و بالنده در آینده می داند  و بهره گیری از توان و مشارکت بخش غیر دولتی و وجود روحیه حمایت خیرین از کودکان نیازمند می تواند  شرایط مناسبی را برای کودکان و خانواده ها مهیا سازد.

کد خبر 31962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد