در رسانه| افزایش ۱۲ درصدی مشارکت های مردمی بهزیستی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در طول ۸ سال گذشته مراکز توانبخشی با رشد ۵۰ درصدی و افزایش ارائه خدمات به معلولین همراه بوده است بیان کرد: خدمت گیرندگان از خدمات مشاوره ژنتیکی در طول ۸ سال نسبت به سال‌های گذشته با رشد ۶۳ درصدی همراه بوده است.

فرگل صحاف به رشد ۷۶ درصدی اشتغال و تثبیت شغلی تأکید کرده و افزود: تمامی این خدمات در راستای توانمندسازی مددجویان و معلولین انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: اداره کل بهزیستی از سال ۱۳۵۹ تشکیل شده از ۱۶ سازمان، نهاد و ارگان می‌باشد که هدف آن ارتقای تدابیر، خدمات و حمایت‌هایی با تکیه بر مشارکت مردمی است.

وی هدف نهایی در بهزیستی را توانمند سازی مددجویان و معلولان عنوان کرده و گفت: توانمند سازی راه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که یکی از آنها تأمین مسکن مددجویان است که در طول یک سال مشارکت در ساخت حدود ۵۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های دو معلول و بیشتر با همکاری بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان و… تکمیل و ۴۰۰ واحد مسکونی به مددجویان تحویل داده شده است.

صحاف در ادامه بیان کرد: ۱۴۰ میلیون تومان وام بلاعوض شهری و ۸۵ میلیون تومان وام بلاعوض روستایی در اختیار مددجویان قرار گرفته شده است که ۵۰ میلیون تومان وام بنیاد مسکن را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: مشارکت در ساخت ۶۲ واحد مسکونی برای معلولین و مددجویان با قرارگاه خاتم الانبیا انجام گرفته است که ۲۵ درصد هزینه‌ها از سوی قرارگاه خاتم الانبیا و ۷۵ درصد نیز از سوی بهزیستی صورت گرفته و در حال احداث است که طی چند ماه آینده تحویل داده خواهد شد.

وی به ساخت مشارکتی ۴۰ واحد مسکونی برای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن توضیح داد: مشارکت در ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان با تفاهم نامه بسیج سازندگی و بهزیستی که حدود ۱۱۵ واحد آن در حال آغاز است.

مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی افزود: یک و نیم میلیارد تومان وام بلاعوض به دلیل شرایط کرونایی از محل مساعدت‌های بنیاد مستضعفان به عنوان کمک هزینه رهن و اجاره به مددجویان اختصاص داده شده است.

صحاف بیان کرد: اشتغال مبحث دوم توانمندسازی مددجویان است که در این راستا ازلحاظ تسهیلات اشتغال، جبران بیمه کارفرمایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان، تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به جمعیت هدف و کارفرمایان اعطا شده که تا پایان سال به ۱۲۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای ۶۱۰ روستایی جهت ایجاد و توسعه مشاغل روستایی هزینه شده است.

وی به جذب ۱۲ میلیارد تومان در راستای تسهیل شغلی ۹۱۰ نفر اشاره کرده و افزود: میزان مشارکت‌های مردمی اعم از مشارکت نقدی و غیر نقدی حدود ۹۰ میلیارد تومان در طول ۱۱ سال است که از طریق کمپین، پویش، جذب خیرین در مراکز به تعداد ۵ هزار و ۵۴۰ خیر به تعداد ۱۴ هزار و ۵۵۱ مددجو و معلول کمک شده است.

صحاف یکی دیگر از اهداف بهزیستی را توسعه مراکز غیر دولتی معرفی کرده و ادامه داد: این مراکز با همکاری مردم و نظارت واگذاری فعالیت‌های دولت بر مردم که با هدف محله محور بودن و ارائه خدمات در نزدیک‌ترین محل زندگی مددجو و معلول است که ۱۶۶ مرکز آماده افتتاح و بهره‌برداری هستند.

وی گفت: در این مراکز ۶۶۴ نیرو جذب شده و بدین وسیله ۷۵ هزار پرونده در این مراکز به صورت الکترونیکی ثبت شده و کلیه خدمات بهزیستی ارائه خواهد شد که در این میان ۱۲۸۰ صدور مجوز و تمدید فعالیت نیز از سوی بهزیستی انجام گرفته است.

وی به وجود ۸۴ مرکز در سطح استان آذربایجان شرقی اشاره کرده و افزود: ۲۳ مرکز ذهنی، ۱۲ مرکز جسمی و حرکتی، ۹ سالمندان روزانه، ۶ مرکز حرفه آموزی، ۱۰ کارگاه تولیدی-حمایتی نیز از دیگر مراکز موجود در سطح استان است که می‌توان به آن اشاره کرد.

صحاف اضافه کرد: ۶ مرکز شنوایی، ۱ مرکز ضایعه نخائی، ۵ مرکز اوتیسم ،۵ مرکز پشتیبان شغلی نیز در سطح استان وجود دارند.

وی یادآور شد: تأمین وسایل کمک توانبخشی است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه و افزایش قیمت دلار، رشد خوبی داشته و تا کنون ۲۱ هزار قلم وسایل به مبلغ ۴ و نیم میلیارد تومان در اختیار معلولین قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از خدمات ارائه شده را خرید خدمات دندانپزشکی بیان کرده و گفت: در شهرستان‌های میانه، مرند و شبستر بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان تأمین هزینه انجام گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی افزود: ۳۹ مرکز شبانه با ۲ هزار و ۱۶۸ خدمت گیرنده در سطح استان وجود دارد که خدمات به صورت رایگان در این مراکز ارائه می‌شود.

صحاف با اشاره به انجام فعالیت‌های متنوع در راستای توانمندسازی معلولین گفت: ۴۱۰ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی مطرح شده است که بر اساس آن میزان و شدت معلولیت مشخص شده و بدین گونه خدمات مستمر و غیر مستمر به افراد ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰۰ پرونده معافیت سربازی طرح و مورد تأیید واقع شده است و خانواده‌های دارای دو فرزند معلول یک سال از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

صحاف یکی از خدمات انجام گرفته در اداره کل بهزیستی را اعطای پلاک ویژه خودروی معلولین معرفی کرده و افزود: در طول سال جاری ۵۱ پلاک ویژه معلولین صادر شده است.

وی گفت: یکی از اهداف دنبال شده شناسایی افراد دارای معلولیت و ارائه خدمات به آنهاست که هدف آن توانمندی مبتنی بر جامعه است که عملکرد آن در زمینه سلامت, آموزش، معاش و مشارکت‌های مردمی ارائه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به حرکت جامعه به سوی سالمندی افزود: جمعیت استان آذربایجان شرقی بالغ بر ۴ میلیون نفر است که با وجود ۴۲۱ هزار نفر بالای ۶۰ سال، از لحاظ سالمندی پنجمین استان در سطح کشور هستیم.

وی بیان کرد: ۹ مرکز نگهداری شبانه سالمندان وجود دارد که حدود ۳۹۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند که همین موضوع، فرهنگ بالای جامعه و مراقبت خانواده از سالمندان را نشان می‌دهد.

صحاف گفت: علاوه بر این ۹ مرکز روزانه سالمندان وجود دارد که خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی و خدمات آموزشی در این مراکز ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر مناسب سازی منازل و خودروی معلولین اضافه کرد: در طی این سال ۱۱۰ منزل و ۵۵ خودروی معلولین مناسب سازی شده است.

وی بر لزوم مناسب سازی تمامی دستگاه‌های اجرایی برای افراد معلول بیان کرد: نیاز بر این است تمامی ارگان‌های مرتبط در این راستا همکاری لازم را داشته باشند تا کلانشهر تبریز مناسب برای همه افراد اعم از معلولان ذهنی، جسمی، ناشنوا، نابینا باشد.

صحاف ادامه داد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در راستای کاهش نابینایی است که در سال جاری، ۵۲ هزار کودک غربال و ۳ هزار و ۲۰۰ کودک تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی دومین برنامه را غربالگری تشخیصی و مداخله به هنگام شنوایی در نوزادان و شیرخواران بیان کرده و افزود: تا کنون حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ نوزاد غربال و حدود ۱۲۰ کودک نیز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

صحاف با اشاره بر کاشت حلزون برای جلوگیری از ناشنوایی بیان کرد: یکی دیگر از خدمات ارائه شده پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و تأمین بخشی از آزمایشات ژنتیکی است.

وی گفت: در طول سال جاری ۲۱۰ نفر خانواده بیش از ۳ معلول، ۱۴۵ نفر خانواده ۳ معلول و ۵ هزار خانواده یک معلول نیز شناسایی شده‌اند.

صحاف از سایر برنامه‌ها را پیشگیری از اعتیاد معرفی کرده و افزود: در این زمینه ۶۰ مرکز درمان و بازتوانی در استان وجود دارد که با توجه به شیوع ویروس کرونا حدود ۲۴ مرکز اقامتی و ۳۴ مرکز سرپایی است که به ۱۸ هزار و ۲۸۴ نفر خدمات ارائه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان آذربایجان شرقی ۲۰ هزار زنان سرپرست خانواده تحت پوشش اداره کل بهزیستی هستند که مهم‌ترین هدف توانمندسازی آنان است.

وی گفت: در سطح استان ۴۴۳ مهد کودک شهری و ۴۱۵ مهد کودک روستایی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

صحاف با اشاره به فعالیت ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در سطح استان بیان کرد: در طول ۱۱ ماه گذشته، ۳۲ هزار و ۵۰۰ خدمت از طریق اورژانس اجتماعی انجام گرفته است.

وی گفت: ۲۶۵ فرزند تحت پوشش در ۲۴ مرکز غیر دولتی در سطح استان مراقبت می‌شود.

کد خبر 31903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد