تعداد افراد پشت نوبت سامانه طلاق بهزیستی خراسان رضوی صفر شد

نوبت‌های سامانه تصمیم (ثبت نام برای اقدام طلاق) در خراسان رضوی با تغییر فرایند ارزیابی و مشاوره، به روز شد.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، با تغییر فرایند رسیدگی به تقاضاهای طلاق در خراسان رضوی، پشت نوبت این سامانه خالی شد و متقاضیان می‌توانند در همان روز ثبت نام، از سامانه وقت ارزیابی و مشاوره دریافت کنند.

حسین تنها طلب گفت: فرایند رسیدگی به تقاضاها قبلا به این شکل بود که متقاضیان همه به مرکز مهر حقی ارجاع می‌شدند و از آنجا پس از ارزیابی اولیه، شخص با توجه به نشانی محل سکونت یا محل تقاضا، به نزدیک‌ترین دفتر مشاوره ارجاع می‌گردید.

وی افزود: اما در حال حاضر، این فرایند به روز رسانی شده و دیگر نیاز نیست که متقاضی به مرکز مهر حقی مراجعه کند بلکه می‌تواند از مراکزی که در همان صفحه ثبت نام سامانه درج شده، پس از انتخاب نام استان و شهرستان، مرکز مورد نظر را که نزدیک‌ترین مرکز مشاوره به نشانی محل سکونت وی می‌باشد انتخاب کند.

به گفته‌ی مسؤول برنامه‌ی پیشگیری و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی، در حال حاضر به جز مشهد، در شهرستان‌هایی که کلینیک مددکاری ندارند خود مرکز مشاوره، هم کار ارزیابی و هم مشاوره را انجام می‌دهد اما در شهرستان‌هایی که کلینیک مددکاری دارند کار ارزیابی توسط کلینیک مددکاری انجام گرفته و سپس پرونده‌ی متقاضی به صورت الکترونیکی به دفتر مشاوره ارجاع می‌شود.

تنها طلب یادآور شد: تا یک هفته قبل، حدود ۲۶۵۰ نفر در نوبت رسیدگی و مشاوره قرار داشتند اما اکنون با دسترسی مستقیم متقاضی به ۳۲ مرکز مشاوره در مشهد و مراکز شهرستان‌ها هیچ کس پشت نوبت قرار ندارد و بار اضافی سامانه تخلیه شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه سقفی برای پذیرش روزانه‌ی مراکز مشاوره در نظر گرفته شده، اگر نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت متقاضی، سقف پذیرشش تکمیل باشد متقاضی به مرکز نزدیک دوم ارجاع می‌شود.

مسؤول برنامه پیشگیری وکنترل طلاق بهزیستی گفت: البته با توجه به اینکه بیش از ۵۰ مرکز در کل استان، طرف قرارداد مشاوره طلاق هستند ظرفیت این مراکز همیشه بیشتر از متقاضیان است و بنا بر این هیچ‌کس در نوبت قرار نمی‌گیرد و در همان روز مراجعه، پاسخگویی می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ما هیچ‌کس را تشویق به طلاق نمی‌کنیم بلکه برنامه‌ی کنترل و کاهش طلاق را داریم گفت: به روز رسانی سامانه برای این است که اگر وضعیت حادی در بین زوجین متقاضی طلاق ایجاد شده، در نوبت بلاتکلیفی قرار نگیرند و بلافاصله به مرکز مشاوره دسترسی داشته باشند.

وی افزود: همچنین اصرار داریم که زوجین، زوج و زوجه‌ی متقاضی طلاق، حتما دسترسی فوری به مرکز مشاوره داشته باشند تا امکان سازش افزایش یافته و با تلاش همکاران روان‌شناس، بتوانیم میزان طلاق را کاهش دهیم.

تنها طلب تصریح کرد: بدیهی است کنترل و نظارت روی مراکز روان‌شناسی و مشاوره، به دقت اعمال می‌شود و شهروندان می‌توانند هر گونه تخلفی را در مراکز مشاهده کردند به معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی یا مرکز مهر حقی واقع در بلوار خیام مشهد یا مراکز مداخله در بحران در شهرستان‌ها اطلاع دهند و همکاران ما در این مراکز، بلافاصله شکایت شهروند را بررسی می‌کنند.

وی گفت: همچنین سامانه ۱۴۸۲ (دیده بان)به صورت شبانه‌روزی فعال است و شهروندان می‌توانند با پیام تلفنی در این سامانه، شکایت و نظر خود را مطرح کنند و در اسرع وقت یعنی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت پاسخ شکایت به شهروند پیامک می‌شود.

به گفته‌ی این مسؤول، تعرفه‌ی مشاوره در ۵ جلسه با احتساب جلسه‌ی ارزیابی، در مشهد هر جلسه ۴۵ هزار و در شهرستان‌ها ۴۰ هزار تومان است و هیچ شهروندی بیش از این مبلغ نباید پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: شهروندانی که توسط بهزیستی یا نهادهای حمایتی معرفی شوند از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند یا از مشاوره مرکز مشاوره دولتی واقع در مرکز مهر حقی بهره‌مند خواهند شد که با معرفی نامه بهزیستی شهرستان می‌تواند مراجعه کند.

تنها طلب یادآور شد: در هر سال در خراسان رضوی حدود ۱۶ هزار نفر در سامانه تصمیم، تقاضای طلاق می‌کنند که با تلاش مشاوران و مددکاران بهزیستی، بین ۱۷ تا ۱۸ درصدشان به سازش می‌رسند.

کد خبر 31856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد