شرایط اعطای نشان طلایی و نقره‌ای مناسب‌سازی به واحدهای دولتی و خصوصی

اماکن دولتی و خصوصی که ضوابط و مقررات مناسب‌سازی را رعایت کنند نشان طلایی و نقره‌ای دریافت می‌کنند که موجب افزایش مشتریان اعتبار اجتماعی و زیاد شدن مشتریان آنها خواهد شد

ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی در حاشیه‌ی اختتامیه‌ی جشنواره فتومونتاژ در بهزیستی خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: در شانزدهمین جلسه‌ی پیگیری مناسب‌سازی کشور که با حضور وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی برگزار گردید از دو نشان طلایی و نقره‌ای که قرار است به واحدهای دولتی و خصوصی مناسب‌سازی شده، اعطا شود رونمایی گردید.

وی خاطر نشان کرد: این دو نشان به تشخیص کارشناسان ستاد مناسب‌سازی در استان‌ها به واحدهایی که مستحق دریافت هر یک از نشان‌های طلایی یا نقره‌ای باشند اعطا می‌گردد.

وی توضیح داد: نشان طلایی، خاص واحدهای دولتی یا خصوصی است که به طور کامل مناسب‌سازی شده و تمام ضوابط و مقررات این موضوع را رعایت کرده باشند.

کاظمی گفت: نشان نقره‌ای نیز به تناسب به واحدهایی تعلق می‌گیرد که اشکالات اندکی در مناسب‌سازی دارند که پس از رفع این مشکلات، نشان آنها به طلایی ارتقا می‌یابد.

توجیه اقتصادی برای واحد دریافت کننده نشان

وی خاطر نشان کرد: اعطای این نشان، منوط به درخواست واحد ساختمانی دولتی یا خصوصی به ستاد مناسب‌سازی، تکمیل فرم مربوطه و ثبت در سامانه ملی مناسب‌سازی می‌باشد و پس از بررسی کارشناسان ستاد مناسب‌سازی، نشان مذکور به واحد درخواست‌کننده اعطا و نام وی در سامانه ثبت می‌شود.

وی اضافه کرد: بنا بر این افراد دارای معلولیت، جانبازان، سالمندان، مادران کالسکه‌دار، بانوان باردار و سایر افراد توانخواه و کم‌توان که مایلند از خدمات واحدهای مشابه در شهرستان یا استان استفاده کنند به این واحد مراجعه می‌کنند و به این ترتیب، مشتریان این واحد، افزایش می‌یابد و دریافت نشان، توجیه اقتصادی بالایی دارد.

کاظمی بیان کرد: فرض کنیم یک رستوران یا هتل که به طور کامل مناسب‌سازی شده، نشان طلایی را در محل ورودی خود نصب و نام خود را در سامانه ملی مناسب‌سازی ثبت می‌کند و بدین ترتیب همه‌ی توانخواهانی که مایلند به رستوران یا هتلی در آن شهر بروند، با مراجعه به سامانه، نام این رستوران یا هتل را می‌بینند و به همان واحد مراجعه می‌کنند زیرا به راحتی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

وی همچنین از رونمایی از کتاب مجموعه‌ی قوانین، مقررات، ضوابط و آیین‌نامه‌های مناسب‌سازی کل کشور در این جلسه‌ی ستاد خبر داد و گفت: با داشتن این کتاب، همه‌ی علاقه‌مندان، محققین، مسؤولان دولتی و بخش خصوصی که مایل باشند از موضوع مناسب‌سازی اطلاع پیدا کنند و یا مقررات و ضوابط را در واحد خود اجرایی نمایند از مراجعه به هر منبع دیگری بی‌نیاز می‌شوند.

بهزیستی استان‌ها تفاهم‌نامه با اوقاف را اجرایی کنند

مسؤول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی سازمان بهزیستی، همچنین در پاسخ به این سؤال که در زمینه‌ی مناسب‌سازی مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید گفت: جلسات ستاد مناسب‌سازی به صورت چرخشی و در وزارت‌خانه‌های مختلف که مرتبط با موضوع باشند برگزار می‌گردد که بالاترین مقام آن وزارت‌خانه و معاونین و کارشناسان سطح بالای آن در جلسه شرکت و از جریان کار و مصوبات مطلع شوند و آن را اجرایی کنند.

وی توضیح داد: در چهاردهمین جلسه‌ی ستاد پیگیری مناسب‌سازی کشور، وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه، میزبان و مهمان جلسه بودند و با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های ایشان، مصوباتی در زمینه‌ی مناسب‌سازی مدارس به تصویب رسید که اجرایی کردن آنها جزو تعهدات وزیر این دستگاه به ستاد پیگیری مناسب‌سازی کشور است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه مقرر شد مدارس و مراکز آموزشی جدیدالتأسیس، همه مناسب‌سازی شده، احداث شوند و مدارس و مراکز آموزشی فعلی و قدیمی این وزارت‌خانه نیز حسب مورد و مطابق با استانداردهای تدوین شده ملی، در مهلت‌های تعیین شده، مناسب‌سازی شوند و نتایج در جلسات بعدی ستاد، مورد پایش قرار گیرد.

کاظمی تأکید کرد: همچنین شهردار یکی از مناطق تهران در جلسه تعهد کرد که مسیرهای منتهی به مدارس استثنایی، مناسب‌سازی شود که این اقدام شهرداری تهران توسط وزیر کشور به استان‌ها ابلاغ گردید تا شهرداری‌های سایر شهرهای کشور نیز این برنامه را اجرایی کنند.

وی همچنین در مورد اماکن مذهبی و بقاع متبرکه گفت: با اداره کل اوقاف و امور خیریه تهران، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده که بقاع متبرکه استان تهران مناسب‌سازی شوند و همین تفاهم‌نامه توسط رئیس بهزیستی کشور به استان‌ها ارسال و ابلاغ گردیده که استان‌ها نیز تفاهم‌نامه‌های مشابهی با اوقاف استان منعقد نمایند.

هیأت امنای مساجد باید آگاه‌سازی شوند

وی خاطر نشان کرد: مساجد نهادهایی مردمی و هیأت امنایی هستند و راه تسریع در مناسب‌سازی آنها، بالا بردن آگاهی عمومی و اطلاع‌رسانی است و اگر نهادهای مردمی، از مزایا و فواید مناسب‌سازی آگاه شوند، خودشان بدون دستور و حکم دولتی، اقدام به این کار می‌کنند.

وی افزود: به هر حال ما از نظر ایجاد فضای آرامش بخش برای توانخواهان و نیز مناسب‌سازی اماکن دینی و مذهبی، در مقابل مددجویان مسؤولیت داریم و هیأت امناهای مساجد نیز توجه داشته باشند که علاوه بر مسؤولیت اجتماعی و مدنی که در مقابل این گروه از شهروندان دارند، با مناسب‌سازی این اماکن، امکان حضور خیل عظیمی از مشتاقان مساجد و تکایا را فراهم می‌سازند که هم اجر معنوی دارد و هم نتیجه‌ی اجتماعی برای مساجد خواهد داشت.

بدون مناسب‌سازی، سیستم پروانه نمی‌دهد

کاظمی در زمینه عدم صدور پروانه و پایان کار برای ساختمان‌های مناسب‌سازی نشده نیز تأکید کرد: با سامانه‌ای شدن فرایند صدور پروانه و نظارت وزارت راه و شهرسازی، امکان صدور پروانه‌ی دستی و مداخله‌ی فردی به تدریج از بین می‌رود و در نتیجه، بدون مدارک و استنادات مربوط به مناسب‌سازی ساختمان، پروانه و پایان کار به طور سیستمی و بدون دخالت کاربر، صادر نمی‌شود.

وی توضیح داد: در سیاهه‌ی مقابله که اکنون اجرایی شده، چک لیست مناسب‌سازی باید توسط نهاد صادر کننده پروانه یا متقاضی کامل شود و با عملیاتی شدن این برنامه که اکنون ۷۰ درصد استان‌ها را پوشش داده، انتظار می‌رود که در سال آینده، پروانه‌ و پایان کار برای واحدهای متخلف صادر نشود.

کد خبر 31841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد