روان‌شناسان و مددکاران خراسان رضوی ۱۸ درصد متقاضیان طلاق را سازش دادند

در ۹ ماه اول امسال ۲۲ هزار و ۲۸ نفر در استان خراسان رضوی تقاضای طلاق خود را در سامانه تصمیم، ثبت کرده‌اند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، ۳۵ درصد این متقاضیان خواهان طلاق توافقی بوده‌اند که شامل ۷ هزار و ۷۱۰ نفر بوده است.

حسین تنها طلب گفت: ۵۵ درصد از متقاضیان جدایی، خانم‌ها بوده‌اند که تعدادشان ۱۲ هزار و ۱۱۵ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در طرف دیگر فقط ۱۰ درصد متقاضیان طلاق، آقایان بوده‌اند که البته این مقدار پایین را دلیل بر عدم تمایل قلبی این افراد به طلاق نمی‌توان تلقی کرد زیرا حسب قوانین، طلاق به درخواست مرد چون هزینه‌های بیشتری برای زوج در بر دارد قاعدتا آقایان تلاش می‌کنند طلاق از سمت زن مطرح شود.

وی با بیان اینکه از کل ۲۲ هزار و ۲۸ تقاضای رسیده‌ی طلاق، ۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر به مراکز مشاوره یا مددکاری تحت نظارت بهزیستی ارجاع شده‌اند گفت: این تعداد حجم ۸۸ درصدی تقاضاهای طلاق ۹ ماه اول امسال را تشکیل می‌دهد.

وی نتیجه گرفت: بنا بر این حدود ۱۲ درصد تقاضاها که شامل ۲۶۰۰ مورد می‌باشد به خاطر بالا بودن تعارضات طرفین طلاق، بدون مشاوره روان‌شناسی یا مددکاری، مستقیما برای طی فرایند قانونی طلاق، به دفاتر خدمات قضایی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: البته ۴۰ نفر از این حجم ۱۲ درصد که میزان آن ۲ دهم درصد کل تقاضاها است در مرکز مداخله در بحران، از ادامه فرایند طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک برگشته‌اند.

تنها طلب گفت: از ۱۹ هزار و ۴۱۵ پرونده‌ای که برای مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع شده‌، ۱۴ هزار و ۵۱۶ پرونده تا پایان آذرماه پاسخ‌شان به سامانه برگشت کرده که از این تعداد ۱۱ هزار و ۹۱۴ نفرشان به سمت جدایی رفته و سازش نکرده‌اند.

وی افزود: همچنین ۱۹۴۲ پرونده، با اقدامات روان‌شناسی و مددکاری، پاسخ‌شان حاکی از سازش بوده و زوجین به زندگی مشترک بازگشته‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در ادامه گفت: ۷ هزار و ۵۱۲ پرونده نیز هنوز پاسخی از مراکز مشاوره و مددکاری دریافت نکرده‌اند و منتظر اعلام پاسخ از سوی مراکز هستیم تا تکلیف پرونده‌شان مشخص شود.

وی در پایان یادآور شد: حدود ۵ درصد از کل مراجعین به سامانه تصمیم شامل ۶۶۰ نفر به خاطر اینکه به موقع مراجعه نکرده و با کارشناسان برنامه همکاری نداشته‌اند به عنوان بلاتکلیف منظور شده و پرونده‌های آنان وضعیت معوق دارد که ما نه آنها را سازش یافته، نه جدا شده، و نه منصرف می‌دانیم بلکه می‌گوییم ادامه‌ی فرایند قانونی را طی نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: اصلا نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این افراد که متقاضی طلاق بوده و کارشان را پیگیری نکرده‌اند اکنون چه وضعیتی دارند و در چه شرایطی زندگی می‌کنند اما حدس می‌زنیم که تصمیم اولیه‌ی آنها احساسی بوده و بعد از فروکش کردن هیجان درگیری یا کشاکش رفتاری، از پیگیری کار طلاق منصرف شده یا اینکه در شرایط طلاق عاطفی بسر می‌برند.

تنها طلب در خصوص نقش مشاوره در کاهش طلاق گفت: روان‌شناسی، یک مبحث گسترده و دامنه‌دار است و معمولا زوج‌هایی که دچار مشکلاتی در این زمینه هستند باید چندین جلسه تحت نظر روان‌شناسان مجرب باشند تا تعارضات‌شان حل و فصل شود و یا در جهت رفع مشکلات‌شان تلاش کنند.

وی افزود: متأسفانه، کل جلسات مشاوره در فرایند برنامه، ۴ یا ۵ جلسه دیده شده که برای حل مشکلات اساسی زوجین، کافی نیست و لازم است جلسات بیشتری به آن اختصاص یابد.

کد خبر 31835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد