بازدید کارآموزان قضایی دادگستری از بهزیستی استان البرز جهت آشنایی با فعالیت های سازمان بهزیستی

کارآموزان قضایی از بهزیستی استان البرز بازدید کردند و طی جلسه ای با دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی استان با ریز فعالیت های سازمان بهزیستی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر « اسدالله حیدری » ضمن عرض خیر مقدم به کارآموزان قضایی دادگستری استان البرز گفت: در سالهای پس از انقلاب اسلامی اقدامات بسیار ارزشمند و استراتژیکی در کشور انجام شد و در راستای دستیابی به اهداف عالیه و آرمان های انقلاب باید نهادسازی صورت می گرفت و دستگاههای اجرایی تعریف میشدند یکی از این دستگاهها سازمان بهزیستی بود .

دکتر حیدری در این جلسه به تشریح فعالیتهای بهزیستی پرداخت و گفت : ساختار بهزیستی شامل معاونت توانبخشی، معاونت اجتماعی، معاونت پیشگیری، معاونت پشتیبانی و معاونت مشارکت های مردمی است.

وی افزود : حوزه پیشگیری شامل اقداماتی در خصوص پیشگیری از آسیبها و معلولیت هاست که خود شامل دفاتری می شود که هر یک مأموریتی از قبیل پیشگیری از معلولیت، طرح غربالگری ژنتیک، بینایی و شنوایی است.

در این حوزه آسیب های اجتماعی جدی ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم، چالش هایی از قبیل طلاق است که منجر به سیکل معیوبی در نسل پس از فرد می شود و به نوعی یکی از عوامل سایر آسیب هاست و همچنین در این معاونت آموزش هایی از قبیل آموزش مهارتهای پیش از ازدواج، مهارت های زندگی، آموزش های خانواده و غیره در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ارائه میشود.

وی ادامه داد : بحث اعتیاد یکی دیگر از آسیب هاست که مسائل مربوط به آن در دفتر اعتیاد حوزه پیشگیری بررسی میشود، با توجه به این که اعتیاد یکی از عوامل سرقت های خرد و معضلات اجتماعی دیگر است مشکلات بسیاری در این زمینه ملاحظه میگردد، در این زمینه بهزیستی البرز کمپ های ترک اعتیاد، تی سی، شلتر و مرکز جامع درمان اعتیاد آقایان و بانوان تأسیس نموده که خدمات جامع در زمینه درمان و ترک ارائه میکند.

دکتر حیدری افزود : در حوزه پیشگیری همچنین خدمات مشاوره تلفنی از طریق خط تلفن ۱۴۸۰ انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد : معاونت اجتماعی نیز حوزه ای حمایتی است که افراد ناتوان، از کار افتاده، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و خیابان، کودکان بی سرپرست جامعه هدف این حوزه را تشکیل میدهند.  

وی ابراز داشت : در حال حاضر ۳۷۶ کودک بی سرپرست در ۲۴ مرکز تحت عنوان شبه خانواده نگهداری می شوند که اگر نگهداری و حمایت از آنها صورت نگیرد مجدداً به جامعه باز میگردند و تبدیل به آسیب میشوند.

مدیرکل بهزیستی ادامه داد : حوزه توانبخشی مرتبط با معلولین و سالمندان است، که با باور اکثر مردم که بهزیستی را صرفاً نهاد متولی معلولین میشناسند، سازگار است.  

وی بیان داشت : در حال حاضر ۹ الی ۱۰ درصد جامعه سالمندان هستند که این رقم در آینده به ۳۰درصد میرسد که متناسب با این پدیده بحث موضوعاتی از قبیل مناسب سازی جهت استفاده از امکانات شهری مطرح است وجود معلولین ذهنی و بیماران اعصاب و روان و نیاز به امکانات پزشکی، پیراپزشکی و توانبخشی از جمله دغدغه های این حوزه است.

دکتر حیدری اضافه کرد : در خصوص معاونت مشارکتها مردمی، کلیه مراکز تحت نظارت ما از حوزه مشارکت های مردمی مجوز دریافت میکنند و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد فعالیت بهزیستی را بخش خصوصی انجام می هد و بخش دولتی ناظر بر این فعالیتهاست.

همچنین دفتر جلب و جذب در حوزه مشارکت های مردمی فعالیت میکند، اعتقاد داریم فعالیتها باید در جهتی هدایت و سازماندهی شود که افراد متمکّن و متمول سهمی از رفاه و تمکّن مالی خود را از طریق دستگاههای متولی به نیازمندان اختصاص دهند و این امر باید همراه با مسئولیت پذیری اجتماعی باشد که البته مردم استان البرز همواره در زمان وقوع بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله در خدمت رسانی به آسیب دیدگان پیشگام بوده اند.

ایجاد اشتغال از دیگر وظایف حوزه مشارکت های مردمی است، در حال حاضر استان البرز ۲۰۰۸ سهمیه جهت اشتغال دارد که بستر ایجاد اشتغال از طریق تخصیص وام پنجاه میلیون تومانی به معلولین و دو میلیارد وام کارفرمایی، برای کارفرمایانی که جامعه هدف بهزیستی را مشغول به کار نمایند، فراهم می شود.

مدیرکل بهزیستی گفت : در بحث مسکن، با توجه به این که مسکن و سرپناه به موجب قانون اساسی حق هر شهروند ایرانی است، تا کنون ۳۶۰۰ واحد مسکونی تحویل به جامعه هدف گردیده و اخیراً در روز جهانی معلولین ۴۷ واحد و در ایام الله دهه فجر ۳۱ واحد مسکونی تحویل گردیده است.

دکتر حیدری افزود : به طور کلی می توان گفت بخش عمده فعالیت بهزیستی وابسته به حوزه قضایی است، روزانه چندین نوبت مراجعه به دستگاه قضایی جهت اخذ حکم قضایی نیاز است، علاوه بر این مسائل حقوقی مددجویان بهزیستی از کانال دفتر حقوقی پیگیری میشود.

با توجه به این که بخش اعظمی از فعالیتهای سازمان بهزیستی با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود، لزوم تعامل و همکاری دو جانبه بهزیستی و دستگاه قضایی به وضوح آشکار است.

دکتر حیدری عنوان داشت : از شما به عنوان قضّات آینده کشور انتظار داریم به سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه تخصصی نگاه کنید و به گزارشات مددکاری و سایر مستندات ارائه شده در این زمینه اعتماد نمایید.

وی گفت : اگر در دستورات قضایی صادره کلمه طبق مقررات و یا بر اساس ضوابط و دستورالعمل ها قید گردد این امر این اختیار را به دستگاههای اجرایی می دهد که به صورتی که می توانند از مسیر قانونی به افراد کمک رسانی کنند.

وی گفت : علاوه بر این بعضی مسائل را با کمک برخی دستگاه های همکار در موارد بینابینی می توان حل و فصل نمود و از این ظرفیت بهره برد و در نهایت از کارشناس بخواهید با دید تخصصی و امکانات موجود برای مشکل افراد ارجاع شده، طرح پیشنهاد و چاره اندیشی نمایند.

وی افزود : باید مبنای تمام اقدامات قانون باشد و این قید طبق ضوابط، منجر می شود که در صورت عدم انجام یک دستور قضایی با دستگاه مربوطه طبق مقررات برخورد گردد.

در پایان دکتر حیدری پیشنهاد مددیاران مبنی بر برگزاری دوره آموزشی جهت آشنایی با دستورالعمل ها و ضوابط سازمان بهزیستی برای دادیاران را اقدام مناسبی توصیف کرد و افزود: حتما این کلاس های آموزشی را برگزار خواهیم نمود و چالش هایی که در کار با آن ها مواجه هستیم و دستورات قضایی مغایر با دستورالعمل های بهزیستی را همکارانم در حوزه ستاد پذیرش در جلسات تخصصی که با شما برگزار می نمایند مطرح خواهند نمود.

کد خبر 31828

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد