جامعه، معلولیت را به محدودیت تبدیل کرده است

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان برخوار، سومین جلسه کمیته مناسب سازی شهرستان برخوار به ریاست فرماندار شهرستان و با حضور دکتر ولی الله نصر مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای مناسب سازی در فرمانداری برخوار برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسن مرادی رئیس اداره بهزیستی و دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان برخوار در مورد مصوبات جلسه قبل از جمله ابلاغ وضعیت ارزیابی مناسب سازی دستگاه‌ها، موارد و نواقص موجود در حوزه مناسب سازی شهرستان توضیحاتی ارائه کرد.

سپس دکتر ولی الله نصر مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: مشکلات و چالش‌های مرتبط با مناسب سازی صرفا مختص به شهرستان برخوار نیست و متاسفانه این فاکتور که در راستای حقوق حقه ی معلولین می‌باشد در بسیاری از کلان شهر ها نیز رعایت نمی شود. 
وی ابراز داشت: بنده به عنوان مدیر کل بهزیستی استان و نماینده جامعه معلولین در جایگاهی قرار گرفته ام که یکی از رسالت‌های مهم بنده و سایر همکارانم این است که چشم بسیاری از نابینایان، گوش بسیاری از ناشنوایان، دست و پای معلولین جسمی حرکتی و ذهن افراد دارای معلولیت ذهنی باشم؛ بنابراین پیگیری حقوق معلولین از جمله وظایفی است که در جلسات مختلف باید در اولویت امر قرار گیرد. این رسالت ابعاد قانونی نیز دارد؛ چرا که مطابق با قانون مصوب حمایت از معلولین در سال 83 و نیز معاهدات و قوانین بین المللی در خصوص تحقق حقوق جامعه معلولین ما بایست در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. 

دکتر نصر گفت: اینکه بندهای مختلف مندرج در قانون حمایت از معلولین باید اجرا شود، حق یک معلول است؛ نه لطف و محبتی که با منت برای آنها در نظر گرفته شود. واقعیت عینی این است که ما هیچ امتیازی فراتر از حق یک شهروند و یک انسان برای معلولین قائل نیستیم، تمامی گرفتنی‌های دولتی که از تمامی شهروندان گرفته می شود از قبیل مالیات، عوارض و ... از معلولین هم گرفته می شود. این امر در ارتباط با دادنی های دولتی نیز محقق نمی شود و متاسفانه با عدم رعایت حقوق شهروندی و حق برابر برای زیستن، بسیاری از اقدامات که می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی معلولین شود و حضور آنان را در اجتماع تسهیل نماید، از آنان سلب شده است. این دادنی ها چیز های ساده ای نظیر استفاده از کلیه فضاها و امکانات شهری همچون تسهیل شرایط یک معلول برای اخذ پول از دستگاه عابر بانک و رفتن به بانک، استفاده از فضاهای سبز، استفاده بدون مشکل از پیاده‌روها بدون اینکه مانعی سر راه وجود داشته باشد، استفاده از اماکن مذهبی و زیارتی و .... است.


مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: وقتی نگاه شهرسازی از دیدگاه و چشم انداز یک معلول با شرایط خاص جسمی وی هماهنگ نباشد، معلولیت تبدیل به محدودیت می گردد. معلولین ما مطالبه زیادی از جامعه و دست اندرکاران آن ندارند. آنها صرفا حقوق اولیه یک انسان و شهروند را برای ایجاد فرصت برابر مطالبه می کنند. معلولیت، محدودیت نیست و اگر تعبیر محدودیت بر یک نقص جسمی نهاده شود به جرات می توان گفت که این محدودیت ها توسط جامعه و افراد آن ایجاد شده و بر معلولین ما تحمیل گردیده است. ما کاستی به لحاظ قانون نداریم. اگر معلولین ما با چالش‌های جدی در سطح جامعه مواجه شده اند؛ نه به دلیل فقدان قوانین مطلوب بلکه به دلیل بد اجرا شدن قوانینی است که کیفیت ِ خدمات دهی به معلولین را در نظر نگرفته است. در قوانین مصوب مرتبط با ساختمان سازی مبحث مناسب سازی لحاظ شده اما کسی که این قانون را اجرا نمی کند. دغدغه ای برای استفاده بلند مدت بسیاری از فضا ها از قبیل شیب ایجاد شده در بخش ورودی ساختمان‌ها و استانداردسازی رمپ‌ها وجود ندارد و ساختمان ساز تنها به دنبال اخذ مجوز پایان کار ساختمان است! بنابراین می توان گفت این اندازه که به خاطر بد اجرا شدن قوانین هزینه داده ایم، شاید از اجرا نشدن قوانین ضربه نخورده ایم. هزینه کرد نادقیق ِ بسیاری از دستگاه ها برای امر مناسب سازی، خروجی ای جز نادیده گرفتن حقوق معلولین ندارد. یک معلول از همین سر هم بندی‌های اجرایی بی کیفیت و ناقص در موارد قانونی زجر می کشد و وقتی هم اعتراض می کند امکان اصلاح یا وجود ندارد و یا به سختی اتفاق می افتد!

در پایان این جلسه، عبدالله بنهری فرماندار شهرستان برخوار ضمن جمع بندی مصوبات به تمامی دستگاه ها دستور داد نکات و استانداردهای لازم در خصوص مناسب سازی را رعایت کنند و بهزیستی را به عنوان متولی نظارتی مسئول احصاء چالش های این حوزه و پیگیری رفع آن با همکاری سایر ارگان های متولی نمود.
 

کد خبر 31823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد