شهرقدس| موانع بزرگ معلولان و نابینایان برای تردد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس با اشاره به عدم شرایط مناسب برای دسترسی معلولان در ساختمان های ادارات گفت: مشکلاتی هم‌چون ناهمواری‌ در پیاده‌روها، عدم رعایت نکات مربوطه در بافت جدید شهری و تبدیل پیاده‌رو به پارکینگ اختصاصی از جمله مسائل و مشکلات تردد معلولان و نابینایان در شهرقدس است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط برای افراد کم‌توان مانند افرادی که معلولیت جسمی داشته و یا براثر سوانح رانندگی، بلایای طبیعی و حتی مادران باردار و سالمندان که مرتبط با تساوی حقوق شهروندی بوده ضروری است تا بتواند تردد راحت‌تری داشته و اعتماد به نفس و توانمندی خود را حفظ کند.

پروین یاری زاده گفت: اداره بهزیستی شهرستان قدس دارای ۳ هزار و ۲۰۰ پرونده در حوزه توانبخشی است که حدود ۵۰ درصد آن‌ها دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ضایعه نخاعی و ۱۵ درصد مشکل بینایی و شنوایی دارند و درحوزه توانبخشی دو مرکز اعصاب و روان با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر و دو مرکز ذهنی کمتر و بیشتر از ۱۴ سال و مرکز سالمندان با ظرفیت ۴۱۰ نفر خدمات‌دهی انجام می‌شود و دو مرکز روزانه توسعه توانبخشی و مراکز درمانی خدمات کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی به معلولان ارائه می‌دهند.

✔️همکاری ادارات در مناسب‌سازی قابل قبول نیست
رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس با اشاره به اینکه رئیس جلسات مناسب سازی فرماندار و دبیر جلسه رئیس اداره بهزیستی است، تصریح کرد: در بحث مناسب سازی در مقایسه با سال‌های گذشته یک‌سری اقدامات انجام شده و برخی ادارات همکاری داشتند اما بانک‌ها در این خصوص همکاری لازم را نداشتند.  

یاری‌زاده در ادامه گفت: از جمله مشکلات عمده در مناسب‌سازی، بافت قدیمی ساختمان‌ها بوده که نیاز به تخریب و نوسازی داشته و مشکل دیگر استیجاری بودن اکثر ادارات بوده که لازم است در طبقه همکف قسمتی به منظور ارائه خدمات به جامعه معلولان اختصاص داده یا از بالابرهای ویژه استفاده و یا ارتباط تلفنی مطلوب برقرار شود.

وی بیان کرد: استفاده از وسیله نقلیه برای خدمت رسانی به جانبازان و معلولان با همکاری شهرداری قدس در دستور کار قرار گرفته و جانمایی تابلوهای مورد نیاز معلولان در حال پیگیری است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در پاسخ به این سوأل که با توجه به اینکه رئیس مناسب سازی فرماندار است، این مسئله در محل فرمانداری چه میزان رعایت شده، گفت: در این خصوص رمپی برای ورود ویلچر اختصاص داده شده اما در ورودی این قسمت معمولاً بسته بوده و با توجه به اینکه اتاق فرماندار در طبقه دوم قرار دارد شرایط مناسبی برای دسترسی معلولان در ساختمان شماره یک وجود نداشته ولی در ساختمان دوم این موضوع رعایت شده است.

یاری‌زاده خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی در محیط منزل برعهده بهزیستی است ولی در سطح شهر برعهده شهرداری بوده و با توجه به ابلاغیه طرح شهید رجایی از سوی وزارت کشور تمامی ادارات موظف به اجرایی کردن این طرح هستند و اعتبارات لازم توسط همان سازمان تأمین می‌شود.

✔️پیاده‌روهای اختصاصی مانع تردد جانبازان و معلولین  
وی در پاسخ به ناهمواری‌های موجود در پیاده‌روها و معابر نامناسب سطح شهر برای تردد معلولان و عبور ویلچر ابراز کرد: رسیدگی به معابر شهری بر عهده شهرداری که در مناطقی که بافت شهری جدید احداث شده برخی نکات رعایت نشده و موضوع دیگر بافت نامناسب شهری و مجوزهای غیراصولی بوده که معابر را حتی برای عبور افراد عادی با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در ادامه افزود: کنده‌کاری‌هایی که بر اثر تعمیر و رفع نقص توسط ادارات خدمات‌رسان آب، برق و گاز انجام می‌شود و نصب میله‌های آهنی و بولارد برای ممانعت از عبور موتورسیکلت، تبدیل شدن پیاده‌روها به پارکینگ خصوصی و اختصاصی کردن پیاده‌روها توسط تعمیرگاه‌ها، مشکلات بسیاری برای عبور نابینایان و معلولان ایجاد می‌کند.

یاری‌زاده با اشاره به اینکه رفع این مشکلات نیازمند زمان و فرهنگ‌سازی است، در ارتباط با قانون جذب ۳ درصد نیروی انسانی از جامعه معلولان در ادارات دولتی و تا ۵ درصد در ادارات خصوصی گفت: آزمون استخدامی برای استخدام در ادارات دولتی در نظر گرفته شده و ادارات خصوصی نیز می‌توانند تأمین نیروی انسانی خود را از جامعه معلولان درخواست کرده و اداره بهزیستی با آن‌ها همکاری لازم را خواهد داشت و تاکنون حدود ۳۵ نفر از طریق کاریابی‌ها جذب شرکت‌ها شده‌اند.

✔️مسکن قولنامه‌ای در شهرقدس مانع خانه‌دار شدن معلولان شده است
یاری زاده در ارتباط با ورزش معلولان عنوان کرد: طبق آخرین بخشنامه دریافت در روز گذشته، جانبازان و معلولان می‌توانند از تمام باشگاه‌های ورزشی سطح شهرستان استفاده کنند و این موضوع از طرف وزارت کشور به وزارت ورزش و جوانان، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قدس در پاسخ به این سوأل که چه اقدامی برای تأمین مسکن ویژه خانواده‌های دارای ۲ یا ۳ معلول انجام شده، بیان کرد: در بخش ودیعه مسکن کمک‌هایی به شکل مقطعی انجام می‌شود و اگر این خانواده‌ها دارای مسکن سند دار باشند می‌توانند تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان بلاعوض از سازمان کمک دریافت کنند اما مشکلی که در شهرستان قدس شایع است مسئله قولنامه‌ای بودن مسکن بوده که مانعی در خانه دار شدن آن‌ها شده است.

یاری‌زاده با تاکید بر اینکه با اجرای طرح مثبت زندگی و پایش جامعه هدف بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به نقشه محل زندگی مددجویان، مراکز برای تسهیل در دسترسی بهتر مددجویان مستقر شده و بازدیدهایی قابل توجهی طی این مدت انجام شده که با اجرای این طرح و شناسایی افراد خدمات مناسب و بیشتری می‌توان ارائه داد.

کد خبر 31816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد