مناسب‌سازی، مبنای توانمندسازی و استقلال افراد دارای معلولیت است

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: بیشتر کارهایی که در مورد مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری در نهادهای مرتبط و مسؤول انجام می‌شود جنبه‌ی گفتمانی دارد و در سطح مقامات و مدیران بالایی چرخش می‌کند.

دکتر مسعود فیروزی که امروز ۲۸ بهمن در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره «چشمان کاملا باز» در بهزیستی خراسان رضوی در جمع داوران و هنرمندان و کارشناسان ستاد مناسب‌سازی بهزیستی کشور صحبت می‌کرد با بیان این مطلب گفت:‌ دو کار بزرگ باید در این زمینه انجام شود که یکی از آنها این است که این گفتمان تبدیل به عملیات اجرایی گردد و دوم اینکه باید بخش خصوصی، مردم و فرهنگ عامه با مناسب‌سازی اجتماعی که مهم‌ترین نیاز برای بزرگ‌ترین اقلیت جمعیتی جهان است به صورت عمیق و مؤثر آشنا شود.
وی ادامه داد: من لغت دسترس‌پذیری را برای این موضوع بهتر و رساتر می‌دانم زیرا وقتی اصطلاح «مناسب‌سازی» را بکار می‌بریم گویی به افراد دارای معلولیت امتیاز می‌دهیم و بر آنها منت می‌گذاریم.
این کارشناس شنوایی‌شناسی اضافه کرد: در حالی که در مفهوم «دسترس‌پذیری»، حق شهروندی نهفته است و موضوع امتیاز مطرح نیست.
وی افزود: وقتی مثلا در یک شهر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و می‌گوییم ۱۰ تای آنها برای استفاده‌ی افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی شده گویی به این مفهوم است که ما ۱۰ امتیاز به معلولین داده‌ایم اما وقتی موضوع حق و دسترس‌پذیری را بکار می‌بریم به مخاطبان می‌گوییم به خاطر آن ۹۰ دستگاهی که برای معلولین دسترس‌پذیر نیست از شما عذرخواهی می‌کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در بهزیستی خراسان رضوی، کریدور اصلی توانبخشی، بر دسترس‌پذیری به عنوان مبنا و اساس توانمندسازی و استقلال افراد دارای معلولیت، تأکید شده و همکاران من در توانبخشی، توجه ویژه‌ای  به این موضوع داشته‌اند.
دکتر فیروزی خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور ما در خصوص جنبه‌های فرهنگی و آگاه‌سازی در این زمینه کار زیادی نشده و نمونه‌ی این کم‌کاری را در منابع آنلاین از قبیل ویکی‌پدیا می‌توان مشاهده کرد.
وی اضافه کرد: در ویکی‌پدیا فارسی که مدتی قبل آن را رصد کردم فقط شش سطر کوتاه در این مورد مطلب هست و منبع و مرجع هم ندارد و آخرین ویرایش آن ۱۰ ماه قبل انجام شده بود اما در ویکی‌پدیای انگلیسی، ۹۰ صفحه مطلب، یکصد ارجاع و ۸۰ لینک منبعی وجود دارد و آخرین ویرایش آن مربوط به یک ساعت قبل است.
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: به همین لحاظ از مدیوم هنر و تریبون‌های مشابه به نحو احسن برای ترویج این مهم استفاده می‌کنیم به جهت اینکه اعتراض و انتقاد با زبان هنر، هم ظرفیت بیشتری از زبان عادی دارد و هم زمانی که معذوریت و محدودیتی در گفتار و کلام هست هنر نتیجه‌ی بهتری می‌دهد.
وی گفت: گاه در قالب یک عکس و یک تصویر، طوماری از ناگفته‌ها بیان می‌شود که شاید در زبان عادی گفتار، امکان بیان آنها نباشد یا کسی که بیان شیوایی ندارد از انتقال این مفاهیم ناتوان باشد.
دکتر فیروزی با تأکید بر اینکه مسابقات در دو بخش معلولین و افراد غیر معلول برگزار شد، گفت: این کار با هدف بازکردن فضا و میدان تعامل و گفتگو در باب مشکلات اجتماعی معلولین و فرهنگ‌سازی انجام می‌شود.
وی یادآور شد: فتومونتاژ یکی از شاخه‌های جدید هنری است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاصی دارد و با برداشتن محدودیت عکاسی، تأثیرات متنوع و وسیع‌تری را بر مخاطب می‌گذارد.
رئیس جشنواره‌ی چشمان کاملا باز با اشاره به برگزاری جشنواره فتومونتاژ در بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: ۱۳۶ اثر از ۱۰ استان کشور به دبیرخانه جشنواره راه یافت که ۳۶ اثر شایسته ورود به جشنواره شناخته شد و از آن میان به تشخیص هیأت داوران ۷ نفر  برگزیده شدند.
وی گفت: هیأت داوران چهار نفر (دو نفر حائز رتبه دوم) را از میان شرکت‌کنندگان معلول و سه نفر از گروه شرکت کنندگان آزاد را به عنوان رتبه‌های اول تا سوم هر گروه برگزیدند و جوایزی نقدی و لوح تقدیر به آنها اهدا کردند.                                       

شایان ذکر است در پایان در بخش افراد دارای معلولیت علی ابراهیمیان مجد رتبه اول مریم عزت شعار وسید علی رضا قاضی رتبه دوم وامیررضا کفاشی رتبه سوم را به خود اختصاص داد ودر بخش افراد بدون معلولیت عباس فیروزفر، غزاله ترابی وسحر گندمی به ترتیب رتبه اول تا سوم را دریافت کردند.

کد خبر 31809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد