برنامه‌ شهرهای بدون مانع در استان‌های کشور اجرا می‌شود

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در اختتامیه جشنواره فتومونتاژ در مشهد از اجرای برنامه‌ شهرهای بدون مانع در سطح کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «ابراهیم کاظمی مؤمن‌سرایی» مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در اختتامیه جشنواره «چشمان کاملا باز» در بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب، گفت: با استانداری‌ها برای شناسایی ظرفیت این شهرها هماهنگی کامل شده و کار روی این شهرها آغاز شده است بطوری که اولین شهر انتخاب شده، یزد می‌باشد که جلسه‌ هماهنگی در استانداری یزد برگزار شده و به‌زودی پروژه‌ بزرگی در این شهر آغاز می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور از ورود مناسب‌سازی دستگاه‌ها در شاخص‌های جشنواره‌ شهید رجایی خبر داد و گفت: این مصوبه موجب شده دستگاه‌ها ساختمان‌هایشان را دسترس‌پذیر کنند و در حال حاضر ۷۰ درصد دستگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی هنری با محوریت معلولین در خراسان رضوی، گفت: بهزیستی خراسان رضوی پرچم‌دار این برنامه‌ها در سطح کشور است و در تهران نیز از این جشنواره‌ها الگوبرداری شده است.

وی عدم فرهنگ‌سازی و ‌آگاه‌سازی در سطح مسؤولان و مردم را از «مشکلات اساسی بحث مناسب‌سازی» عنوان کرد و گفت: خیلی از افراد حتی در سطح مسئولین میانی استان‌ها و کشور هنوز تصور می‌کنند مناسب‌سازی، خاص افراد دارای معلولیت است و تفکرشان بر مبنای همین باور شکل گرفته است.

کاظمی، تصریح کرد: فرمانداری را سراغ داریم که می‌گوید شهر من هیچ معلولی ندارد پس چرا مناسب‌سازی انجام دهیم و شهرداری داشته‌ایم که می‌گفت مگر چند معلول در روز از مترو استفاده می‌کنند که بخواهیم مترو را مناسب‌سازی کنیم.

وی تأکید کرد: این باور به این دلیل شکل گرفته که این گروه از مسؤولین و بسیاری از مردم، شناختی نسبت به موضوع ندارند و تصور می‌کنند مناسب‌سازی فقط خاص معلولین است در حالی که افراد دارای معلولیت فقط یکی از گروه‌های بهره‌مند از این دسترس‌پذیری می‌باشند.

مسئول دبیرخانه‌ ستاد مناسب‌سازی بهزیستی کشور در خصوص وضعیت مناسب‌سازی مشهد، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، اتفاقات خوبی در مشهد افتاده و اگر کسی وضعیت چند سال پیش را با وضع فعلی مقایسه کند این تفاوت را بخوبی درمی‌یابد.

وی در مورد جشنواره فتومونتاژ "چشمان کاملا باز"، گفت: برگزاری این جشنواره، فرهنگ مناسب‌سازی را اشاعه می‌دهد وکمک زیادی به جا افتادن این مهم در ذهن عموم مردم دارد.

کاظمی مؤمن‌سرایی ضمن درخواست انتشار آثار برگزیده جشنواره در فضای مجازی، گفت: آثار واقعا زیبا و تأثیرگذار است و می‌تواند در تغییر نگرش مسؤولان و مردم تأثیر خوبی بگذارد.

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور با تأکید بر اینکه کشور ما به خاطر مبانی دینی در حکومت باید سردمدار عدالت و حقوق شهروندی باشد، گفت: امیدواریم در چند سال آینده شاهد دسترس‌پذیری گسترده‌تری در سطح شهرها و اماکن عمومی و شخصی باشیم.

کد خبر 31797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد