علت ۱۰ درصد طلاق‌ها نبود آموزش‌های قبل از ازدواج است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در کشور و در استان اصفهان حدود ۹ درصد طلاق‌ها در اولین سال و حدود ۴۰ درصد در پنج سال اول زندگی زوج‌ها اتفاق افتاده است و این امر به نداشتن آموزش‌های قبل از ازدواج و تصمیم گیری برای انتخاب همسر وابسته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری ایمنا، مجتبی ناجی، با اشاره به اینکه ۸۳ درصد مشکلات بین فردی در خانواده‌ها و بین زوج‌های جوان به دلیل نبود یا ضعف مهارت‌های ارتباطی است، اظهار کرد: مهارت ارتباطی ضعیف، نداشتن مهارت کنترل اضطراب و تنش‌های ناشی از ناکامی و شکست در بین این زوج‌ها نیاز به تقویت دارد تا از افزایش تعارضات زناشویی منجر به طلاق جلوگیری کند.

وی با بیان اهمیت آموزش برای کاهش تنش‌های زندگی زوجین، افزود: وقتی یکی از زوجین با ناکامی مواجه شود، تحمل شرایط برای هر دوی آنها سخت خواهد شد از این رو زوج‌ها باید آموزش‌های لازم برای مقابله با ناکامی و تنش را بیاموزند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در کشور حدود ۹ درصد طلاق‌ها در اولین سال و حدود ۴۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی زوج‌ها اتفاق افتاده و میانگین آمارها در استان اصفهان هم به این صورت بوده است.

ناجی تاکید کرد: آمار ۹ درصدی طلاق‌ها در اولین سال زندگی زوج‌ها نشان می‌دهد مهارت انتخاب همسران و برقراری ارتباط مؤثر برای شروع زندگی مشترک ضعیف است و در همان سال اول زندگی مشترک همسران، منجر به جدایی و طلاق شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشاوره قبل از ازدواج در انتخاب اولیه بسیار کمک کننده است، تصریح کرد: وقتی آمار ۹ درصدی طلاق‌ها را در سال اول زندگی زوجین داریم این اتفاق نشان می‌دهد که این زوج‌ها قبل از ازدواج برای تصمیم‌گیری در مورد تشکیل زندگی مشترک مهارت کافی نداشته‌اند، بنابراین بر طبق این آمار می‌توان اذعان کرد حدود ۱۰ درصد علت طلاق‌ها وابسته به نداشتن آموزش‌های قبل از ازدواج و تصمیم‌گیری برای انتخاب همسر است.

زوج‌ها مهارت‌های اصلی زندگی مشترک را یاد بگیرند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: بعد از تصمیم‌گیری برای انتخاب همسر و ازدواج یاد گرفتن مهارت‌های اصلی برای زندگی مشترک برای زوجین ضروری است. مهارت ارتباط با همسر و مدیریت مالی خوب خانواده برای کاهش تنش‌های همسران بسیار مهم است، علاوه بر آن زوج‌ها باید مهارت حل تعارضات بین فردی، زناشویی و مهارت فرزندپروری را هم بیاموزند.

ناجی با اشاره به اینکه برای ارتقای این مهارت‌ها در مرحله اول آموزش و یادگیری و بعد از آن مشاوره گرفتن از کارشناسان مهم است، اظهار کرد: آموزش برای زمانی است که زوج‌ها هنوز دچار مشکل نشدند و می‌خواهند سطح دانش و آگاهی خود را ارتقا دهند که برای افزایش آگاهی می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی مراکز مشاوره به شکل مکتوب، وبینار و حضوری شرکت کنند.

وی ادامه داد: زوج‌ها پس از افزایش آگاهی می‌توانند از نظرات مشاوره‌ای برای تصمیم‌های زندگی، استراتژی‌ها و راهکارهای زندگی خصوصی و مشترک بهره‌مند شوند، خط ۱۴۸۰ صدای مشاور سازمان بهزیستی در اختیار شهروندان برای مشاوره گرفتن از کارشناسان حوزه خانواده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشاوره‌های تلفنی، زوج‌ها می‌توانند در زمینه تصمیم‌گیری، کاهش تنش‌ها و حل مسائل زندگی مشترک به مراکز مشاوره خانواده برای انجام مشاوره فردی مراجعه کنند، در گام سوم هم روان درمانی و اقدامات روانپزشکی برای تعدادی از زوجین که مشکلات خاصی دارند لازم است.

ناجی درباره روان درمانی برای زوجین، تصریح کرد: بعضی از زوج‌ها ممکن است دچار اختلالات شخصیت و مشکلات روانپزشکی مانند اعتیاد، بدبینی و اختلالاتی باشند که منجر به رفتارهای فرا ازدواجی شود، این موارد نیز نیازمند روان درمانی و اقدامات روانپزشکی هستند.
 

کد خبر 31790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد