فعالیت ۹۵ مرکز مثبت زندگی زیر نظر بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری طی فراخوان ثبت‌نام متقاضیان مراکز مثبت زندگی تعداد ۴۹۲ متقاضی حقیقی و حقوقی ثبت‌نام کردند که پس از بررسی مدارک متقاضیان و مصاحبه‌های تخصصی و گزینش تعداد ۹۵ متقاضی در استان اصفهان، امتیازات لازم را کسب کرده و مشغول فعالیت شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از خبرگزاری ایمنا، ولی الله نصر اصفهانی اظهار کرد: با توجه به توسعه مأموریت‌ها و افزایش انتظارات جامعه ضرورت توسعه خدمات عدالت محور و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و در راستای تحقق شاخص‌های سلامت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی دستورالعمل نحوه تأسیس و اداره مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی در سازمان بهزیستی به مرحله اجرایی درآمد.

وی افزود: مراکز خدمات بهزیستی یا همان مثبت زندگی، مراکز غیردولتی هستند که بر اساس بند چهار قانون ۲۶ بخشی از مقررات مالی دولت پروانه فعالیت دریافت و مجموعه‌ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات و در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: از اهداف راه‌اندازی مراکز می‌توان به این نکته اشاره کرد که سازمان بهزیستی در راستای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف، بر آن است تا مددجویان این سازمان کمترین دغدغه را جهت دریافت خدمات داشته باشند. لذا این مراکز بر اساس چهار اصل مهم راه اندازی شدند.

وی در خصوص اصول راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی اظهار کرد: خانواده محور بودن، محله و جامعه محور بودن، مددکار محور بودن و مبتنی بودن فعالیت‌ها بر فناوری اطلاعات و بستر الکترونیک از ویژگی‌های مراکز مثبت زندگی هستند.

اختصاص ۴۵۰ پرونده مددجو به هر مرکز مثبت زندگی
نصر اصفهانی در خصوص زمان تأسیس و راه اندازی مراکز گفت: از ابتدای سال جاری فراخوان ثبت‌نام متقاضیان مراکز مثبت زندگی از طریق وب سایت سازمان و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها در سطح استان به اطلاع مردم رسید و تعداد ۴۹۲ متقاضی حقیقی و حقوقی در این فرایند ثبت‌نام کردند که پس از بررسی مدارک متقاضیان و مصاحبه‌های تخصصی و گزینش تعداد ۹۵ متقاضی، جهت دریافت مجوز فعالیت در استان اصفهان امتیازات لازم را کسب کرده و مشغول فعالیت شدند.

وی با بیان اینکه فعالیت این مراکز از مهرماه سال جاری تقریباً شروع شد، افزود: بهزیستی توزیع پرونده به این مراکز را شروع کرد و به هر مرکز حدود ۴۵۰ پرونده مددجویی اختصاص داده شد که موظف هستند این پرونده‌ها را در ابتدا از نظر درستی آدرس و تلفن مددجو ارزیابی کنند، آدرس محل سکونت مددجویان را به‌روزرسانی کنند و برای مصاحبه با خانواده مددجو به محل سکونت آنها سر بزنند که این فعالیت‌ها از مهرماه امسال شروع شده و تاکنون حدود ۱۸ هزار پرونده مورد بازبینی قرار گرفته و در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مناسب سازی مراکز مثبت زندگی موضوع مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: این مراکز باید برای حضور معلولان جسمی- حرکتی مناسب سازی شده باشد، دارای رمپ ویژه ویلچر باشد تا معلولان در مراجعه به این مراکز مشکلی نداشته باشند، این مراکز باید محله محور باشند یعنی مددجویان دارای نزدیک‌ترین آدرس منزل مسکونی به هر مرکز اختصاص می‌یابد تا در صورت نیاز مددجو برای مراجعه به مرکز نزدیک‌ترین مسیر را داشته باشد و دغدغه‌ای برای مراجعه به مرکز نداشته باشد.

مراکز مثبت زندگی در ۵ سطح نظارت می‌شوند
وی در خصوص نحوه نظارت بر مراکز مثبت زندگی گفت: بهزیستی در ۵ سطح بر این مراکز نظارت دارد که ابتدا از طریق خودارزیابی مرکز است بدین صورت که مرکز خودش را یک بار باید ارزیابی کند و در سطح دوم نظارت مراجعان و خدمت گیرندگان از مرکز به وسیله فرم نظرسنجی و در سطح سوم هم اداره بهزیستی شهرستان این نظارت را با توجه به بازدیدها انجام می‌دهند.

نصر اصفهانی افزود: سطح چهارم نظارت به وسیله اداره کل بهزیستی استان اصفهان انجام می‌شود که به طور متناوب هر ماه یک بار از این مراکز بازدید می‌شود، همچنین سطح پنجم نظارت توسط ستاد مرکزی کشور است که با توجه به اینکه این مراکز دقیقاً بر بستر الکترونیک هستند و همه سامانه به صورت کشوری فعالیت دارند نظارت‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود و در صورت مشاهده هر نوع مشکلی حتماً به آن مرکز سر می‌زنند.

وی افزود: در خصوص جلب مشارکت‌ها هم این مراکز می‌توانند با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی جلب مشارکت از خیران داشته باشند و در راستای دستورالعمل‌ها این مبالغ را برای مددجویان همان مرکز هزینه کنند که این دستورالعمل به آنها ابلاغ خواهد شد همچنین این مراکز با توجه به اینکه هر مرکز تقریباً برای چهار نفر اشتغال ایجاد کرده در استان با توجه به ۹۵ مرکزی که در سطح استان دایر می‌شود برای حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده و از این نظر رشد خوبی در استان داشتیم.

کد خبر 31789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد