تصویب آیین‌نامه مصوبه تهران شهر دوستدار سالمند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ۱۹ رای موافق آیین‌نامه مصوبه تهران، شهر دوستدار سالمند را تصویب کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و دومین جلسه خود آیین نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره این آیین نامه گفت: این آیین نامه تکلیفی است که شورای شهر گذشته بر عهده شهرداری گذاشته بود. بر اساس مصوبه شورا ، شهرداری تهران موظف به ارائه دستورالعمل نحوه ارائه خدمات رفاهی شده بود. این لایحه به کمیسیون های شهرسازی-معماری و فرهنگی و اجتماعی ارجاع شده و وجه بودجه ای نیز دارد.

وی افزود: در این لایحه کلیاتی از جمله سالمند، شهر دوستدار سالمند، کارت خدمات سالمندی، مراکز وابسته به شهرداری که خدمات ارائه می دهند و جامعه هدف مشخص شده است. بر اساس این لایحه جامعه هدف شهروندان بالای ۶۰ سال هستند. بر اساس لایحه دوره اجرای ۲ ساله برای مصوبه در نظر گرفته شده است و ادامه اجرای مصوبه، منوط به ارائه گزارش جامع پس از ۲ سال است.

وی تاکید کرد: احترام به سالمندان و تکریم آنان، مشارکت فعال آنان در اجتماع، افزایش خدمات یکپارچه رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش امید و نشاط و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان از جمله اهداف این لایحه است. خدمات قابل ارائه از جمله خدمات رفاهی، تفریحی مراکز وابسته به شهرداری تهران مانند برج میلاد و باغ پرندگان، ارایه خدمات فرهنگی، هنری و خدمات آموزشی از سوی سراهای محله و فرهنگسراها در این لایحه در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه محمدرضا جوادی یگانه معاون شهردار تهران نیز در تشریح این لایحه، گفت: این مصوبه سال ۹۱ از سوی شورای شهر تصویب شد و شهرداری وقت را ملزم کرد تا ظرف ۲ ماه، آیین نامه را ارائه دهد اما تاکنون ارائه نشده بود. در حال حاضر شهرداری تهران با کارت های کاغذی و الکترونیک در بسیاری از مراکز شهرداری، خدمات ارائه می دهد. در سال گذشته، ۱۵ میلیارد تومان برای کارت بلیت اتوبوس سالمندان و ۱۹ میلیارد تومان برای کارت بلیت مترو سالمندان هزینه شد. در مجموعه های شهرداری نیز در سال گذشته، ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷، مبلغ چهار میلیارد تومان به سالمندان خدمات ارائه شد.

وی با بیان اینکه مساله این است که ارائه خدمات به سالمندان یکپارچه نبود، تاکید کرد: اگر ارائه تمامی خدمات به سالمندان بر اساس یک کارت واحد باشد می‌توان هزینه‌ها را مدیریت و شفاف سازی کرد.

در ادامه جلسه احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره این لایحه گفت: در این لایحه باید برخی ملاحظات را در نظر بگیریم. برای نمونه در استخری که صبح ها از آن استفاده می‌کردیم شاهد این بودیم که فردی با ارائه کارت منزلت نتوانست از استخر استفاده کنند.

مسجد جامعی با بیان اینکه بسیاری از مراکز، موسسات و ورزشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم، گفت: یکی از مشکلات شورایاری‌ها در تهران نیز این است که نمی‌توانند از امکانات شهرداری برای اهالی محل استفاده کنند. باید برای کارت تکریم منزلت سالمندان ضمانت اجرایی ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۹ رای موافق، آیین نامه تهران، شهر دوستدار سالمند را تصویب کردند.

کد خبر 31731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد