در رسانه| آذربایجان پیر می‌شود/۱۳ هزار معلول بالای ۶۰ سال در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: طبق آمار دبیرخانه و شورای سالمندان استان، ۱۳ هزار نفر معلول بالای ۶۰ سال وجود دارد به‌طوریکه منطبق بر جمعیت ۴ میلیون نفری، ۴۲۱ هزار نفر بالای ۶۰ سال هستند و آذربایجان‌شرقی پنجمین استان پیر کشور است و ۱۰.۷۳ درصد سالمند دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف، در نشست خبری با رسانه‌های استان اظهار داشت: امسال رشد ۵۰ درصدی در مراکز رشد توانبخشی نسبت به هشت سال گذشته وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در بخش خدمات‌گیری پیشگیری از معلولیت و ژنتیک از  رشد ۶۰ نسبت به سال پایه روبه رو بودیم، گفت: رشد ۷۶ درصدی در اشتغال و تثبیت شغل برای مددجویان محقق شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: هدف اصلی بهزیستی ارائه خدمات با تکیه بر مشارکت مردم برای گسترش خدمات توانبخشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در هر حالت توانمندسازی مددجو و معلول است که از طریق راه‌های مختلف انجام می‌گیرد. 

وی با اشاره به فعالیت بهزیستی در تامین مسکن در طول یکسال، گفت: مشارکت در ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی برای خانواده‌های دو معلول و بیشتر،  مشارکت در  ساخت ۶۲ واحد مسکونی برای معلولان و زنان سرپرست خانوار با همکاری قرارگاه خاتم، ساخت ۴۰ واحد مسکونی برای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، کمک بلاعوض یک و نیم میلیارد تومانی و پرداخت دو و نیم میلیارد تومان کمک قرض‌الحسنه برای رهن و اجاره مددجویان از جمله کارهای انجام گرفته در ۱۱ ماه اخیر می‌باشد. 

تسهیلات ۱۲۵ میلیارد تومانی اشتغال برای معلولان

صحاف با تاکید بر اینکه اشتغال اولویت دیگر بهزیستی است، متذکر شد: ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به جمعیت هدف که جمعیت سه هزار نفری  هزینه شده است به‌طوریکه این رقم به ۱۲۵ میلیارد تومان تا پایان ارتقا خواهد یافت. 

مدیرکل بهزیستی استان توضیح داد: جذب ۱۵ میلیارد تومان جذب اشتغال روستایی، جذب ۱۲ میلیارد از بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا برای ۹۱۰ نفر، میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی به میزان ۹۰ میلیارد در ۱۱ ماه پرداخت شده است. 

وی با بیان اینکه توسعه مراکز غیردولتی یکی دیگر از فعالیت‌های بهزیستی است، یادآور شد: مراکز مثبت زندگی با هدف محله محور بودن و نزدیکی ارائه خدمات به مددجو ایجاد شده است به‌طوریکه ۷۵ هزار پرونده مددجویی وجود دارد که در این مراکز رسیدگی خواهد شد.

صحاف تصریح کرد: در بخش صدور مجوز و تمدید پروانه در طول یک‌سال یک‌هزار و ۲۸۰ مورد تمدید انجام گرفته است. 

فعالیت ۸۴ دفتر مراکز روزانه توانبخشی

وی با اشاره بر اینکه ۸۴ دفتر مراکز روزانه توانبخشی وجود دارد، بیان داشت: این مراکز در یک‌سال اخیر در حدود به سه هزار و ۹۱۷  نفر خدمت داده‌اند که البته یارانه پرداختی آنها نسبت به درجه مراکز متفاوت می‌باشد. 

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: ۲۳ مرکز ذهنی، ۱۲ مرکز جسمی حرکتی، ۱۱ مرکز حرفه‌آموزی و ۱۰ کارگاه تولیدی و حمایتی وجود دارد. 

وی ادامه داد: یک مرکز روانی روزانه، ۶ مرکز ناشنوایی، ۵ مرکز اوتیسم و یک مرکز بینایی، ۳ مرکز پشتیبانی شغلی در استان وجود دارد.

صحاف ابراز کرد: در تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان با وجود تحریم و افزایش قیمت رشد خرید در وسایل را داشتیم به‌طوریکه ۲۱ هزار قلم وسایل به قیمت ۴ میلیارد تومان خریداری شده است. 

وی ادامه داد: خرید خدمات توانبخشی و دندانپزشکی از بخش خصوصی یکی دیگر از اقدامات بهزیستی است که  ۴۰۰ میلیون تومان در این خصوص  هزینه شده است. 

مدیرکل بهزیستی استان به تامین پروتز برای توانخواه با هزینه ۷۵۰ میلیون تومان برای ۴۹۰ نفر،  خدمات کاشت حلزون با هزینه ۲۲۰ میلیون برای ۷۵ توانخواه در ۱۱ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: ۳۹ مراکز توانبخشی شبانه با دو هزار و ۱۶۸ نفر خدمات‌گیر، وجود ۹ مرکز سالمند، یک مرکز جسمی و حرکتی و ۴ مرکز خانه کوچک و یک مرکز خانه کودکان وجود دارد که بر اساس کیفیت خدمات مراکز به درجه یک و دو تقسیم می‌شوند. 

پرداخت حق پرستاری به ۱۴۸۶ پرستار خانواده معلولان

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در ارائه خدمات در منزل  به ۶۸۰ نفر خدمت‌گیرنده خدمت داده‌ شده است همچنین برای یک‌هزار و ۴۸۶ نفر حق پرستاری به خانواده معلولان به خاطر پرستاری پرداخت می‌شود. 

وی متذکر شد: اعطای معافیت سربازی و صدور پلاک خودروی ویژه معلولین از دیگر عملکرد بهزیستی استان برای مددجویان حائز شرایط بود. 

۱۳ هزار معلول بالای ۶۰ سال در آذربایجان‌شرقی/ آذربایجان‌شرقی چهارمین استان پیر کشور

صحاف تصریح کرد: طبق آمار دبیرخانه و شورای سالمندان استان،  ۱۳ هزار نفر معلول بالای ۶۰ سال وجود دارد به‌طوریکه منطبق بر جمعیت ۴ میلیون نفری، ۴۲۱ هزار نفر بالای ۶۰ سال هستند  و آذربایجان‌شرقی پنجمین استان پیر کشور است و ۱۰/۷۳ درصد سالمند دارد. 

وی افزود: ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت بالای ۶۰ سال تحت پوشش بهزیستی استان هستند ولی  ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها خدمات مستمر دریافت کرده و مابقی خدمات غیرمستمر می‌گیرند.

صحاف اذعان داشت: ۹ مرکز نگهداری شبانه در استان وجود دارد که ۳۹۰ نفر در آنجا تحت مراقبت هستند که یک دهم درصد را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: در حیطه دبیرخانه مناسب‌سازی برای معلولان، امسال ۱۱۰ منزل معلول و ۱۳ خودرو مناسب‌سازی شده است همچنین ۳ هزار و ۲۰۰ کودک در برنامه پیشگیرانه شناسایی شده و به درمان رفته‌اند. 

۱۴۵ خانواده ۳ معلول در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی استان بیان داشت: در غربالگری تشخیصی و مداخله به موقع از سال ۸۴ برای کلیه متولدین برنامه غربال اجرا شده است، به همین منظور  ۳۷ هزار و ۸۰۰ کودک غربال شده است که سه دهم درصد کل متولدین نیاز به درمان در ناشنوایی و کم شنوایی داشتند. 

وی خاطرنشان کرد: ۱۴۵ نفر خانواده سه معلول شناسایی شده است.  

صحاف با اشاره به فعالیت پیشگیری از اعتیاد، گفت: ۶۰ مرکز درمان و ۲۴ مرکز اقامتی در استان وجود دارد که ۱۸ هزار ۲۸۴ نفر خدمت ارائه کرده‌اند.  

۲۱ هزار زن سرپرست خانوار/۱۷۶۰ خانواده قُل 

وی با اشاره بر اینکه ۲۱ هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، ابراز کرد: یک‌هزار و ۷۶۰ نفر خانواده قُل وجود دارد. 

۴۶ هزار کودک آذربایجان به ۸۵۸ مهد کودک می روند

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه ۴۴۳ مهدکودک شهری و ۴۱۵ روستایی در استان وجود دارد ۴۶ هزار کودک آموزش می‌بینند، گفت: با توجه به برنامه انتقال مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش تاکنون چنین دستوری ابلاغ نشده است و مهدکودک‌ها طبق روال قبلی در حال فعالیت هستند. 

وی با بیان اینکه در  ۲۴ مرکز غیردولتی از ۲۶۵ فرزند تحت پوشش بهزیستی مراقبت می‌شود، متذکر شد: یک‌ هزار و ۶۱۰ کودک امدادگر در استان وجود دارد. 

 فعالیت ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان

صحاف به فعالیت ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در استان اشاره کرد و گفت: ۳۲ هزار و ۵۰۰ خدمت در این ۱۱ ماه از طریق اورژانس اجتماعی ارائه شده است. 

وی با اشاره بر اجرای آیین‌نامه تعارض منافع، ادامه داد: از این طریق همکاران زیادی مراکز خود را رها کرده و به کار دولتی خود پرداختند ولی همکارانی هم وجود داشت که مراکز خود را نگه داشته و از پست دولتی خود استعفا دادند ولی هر فرد بازنشسته‌ای می‌تواند مرکز ایجاد کند. 

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص اینکه آیا تعداد  مددجویان استان با کرونا افزایش یافته است، گفت: ما برای تحت پوشش قراردهی افراد تعاریف مشخصی داریم که اگر فردی شامل این تعاریف شد، تحت پوشش قرار می‌گیرد، از این‌رو کرونا اثر قابل توجهی روی افزایش تعداد مددجویان بهزیستی نداشت.

افزایش ۱۲ درصدی مشارکت های مردمی

وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی ۱۲ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی یک بازوی قدرتمند برای بهزیستی است. 

صحاف در خصوص سوالی مرتبط با ترنس‌ها گفت: یک بخش از کارهای ترنس‌ها به بهزیستی مربوط است به‌طوریکه این افراد با گذراندن مشاوره‌ها و دستور پزشک قانونی به ما معرفی می‌شوند و بخشی از هزینه مرتبط به حیطه بهزیستی آنها نیز پرداخت می‌شود. 

وی با اشاره به کودک‌آزاری اخیر یک کودک عجب‌شیری و انتشار آن در فضای مجازی، اضافه کرد: با انتشار گسترده این فیلم، بلافاصله خانواده این کودک دستگیر و بازداشت شدند در حالیکه همه خانواده اعلام کردند که فقط شوخی می‌کردیم در حالیکه جای بسیار تاسف دارد که اصلا این اقدام ناهنجار را یک خانواده شوخی اعلام کند. 

مدیرکل بهزیستی استان به مشکلات ایجاد شده برای ناشنوایان در دوران کرونایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ماسک‌های ناشنوا بخار می‌کند و قابل استفاده نیست، از این‌رو تلاش می‌کنیم تا استفاده از ظرفیت یک فرد به عنوان مترجم بهره بگیریم. 

کد خبر 31671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد