«مراکز +زندگی» خدمت‌رسانی CBR را در اقصی نقاط کشور تسهیل می‌دهد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، توزیع عادلانه خدمات را یکی از نکات مثبت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در حال حاضر خدمات CBR برای مددجویان روستایی انجام می‌شود اما با راه‌اندازی این مراکز، خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها نیز تسهیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمد نفریه» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص سابقه تشکیل مراکز +زندگی در بهزیستی، گفت: تشکیل یک ‌شبکه منسجم خدمات‌رسانی، اقدامی است که سال‌ها مدنظر بهزیستی بوده است؛ در سال‌های گذشته مجتمع‌های مختلف رفاهی اجتماعی و توانبخشی وجود داشت اما طی اقدامی نام این مجتمع‌ها به مرکز بهزیستی شهری و روستایی تغییر پیدا کرد و در ادامه نیز به تفکیک مراکز حوزه توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی شکل گرفت.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: حدود ۱۴سال قبل مجدد برای توسعه مجتمع‌های خدمات بهزیستی از طریق بخش غیردولتی اقدام شد. در آن زمان به بیش از یکهزار مرکز مجوز داده شد اما چون متولی خاصی در بهزیستی نداشت و بودجه مشخصی برای آن درنظر گرفته نشد، این تلاش به سرانجام نرسید.

وی با اشاره به موافقت رئیس وقت سازمان بهزیستی کشوراز راه‌اندازی مراکز +زندگی در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: این مراکز یک شبکه گسترده خدماتی در کشور را برای بهزیستی ایجاد می‌کند بطوری که در شهرها و روستاها به شکل منطقه‌بندی شده، در کوتاه‌ترین زمان و نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی مددجویان و افراد دارای معلولیت خدمات در دسترس است و در بسترIT درخواست‌ها ثبت و ارجاع می‌شوند.

نفریه با بیان اینکه الکترونیکی شدن و حضور در فضای مجازی از رویکردهای نوینی است که برای تمام خدمات پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: به این صورت تا به هیچ عنوان پرونده کاغذی وجود نخواهد داشت و تمام داده‌ها در بستر اینترنت و الکترونیکی می‌باشد که این امر دسترسی به خدمات را به ویژه برای افراد دارای معلولیت، تسهیل می‌کند؛ چراکه عدم مناسب‌سازی فضای شهری باعث می‌شود که افراد دارای معلولیت نتوانند به راحتی از محل استقرار خود خارج شوند و برای دریافت خدمات به مکان‌های از پیش تعیین شده مراجعه کنند.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افراد دارای معلولیت با دسترسی به یک گوشی همراه هوشمند، تبلت یا کامپیوتر می‌توانند ارتباط خود را به راحتی با مراکز +زندگی برقرار و درخواست خود را ثبت کنند تا مددکاران در محل آنها حاضر شده و پرونده را تشکیل دهند.

وی توزیع عادلانه خدمات را یکی از نکات مثبت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در حال حاضر خدمات CBR برای مددجویان روستایی انجام می‌شود اما با راه‌اندازی این مراکز، خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها نیز تسهیل می‌شود.

نفریه در پایان با اشاره به تاکید رئیس سازمان بهزیستی کشور بر لزوم دسترس‌پذیری مراکز +زندگی برای تمامی افراد بالاخص جامعه هدف، یادآور شد: امیدواریم با توجه به مناسب‌سازی مکان این مراکز، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات بهتری ارائه دهیم.

کد خبر 31631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =