کودک‌آزاری و اعتیاد؛ سوژه اصلی نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»

علی پیله‌ور کارگردان نمایش «دور از دسترس اطفل نگهداری شود» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از مهر، «علی پیله‌ور» کارگردان نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی، گفت: «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» نوشته فرشته فرشاد است که از ۱۲ بهمن ماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. با وجود همزمانی روزهای ابتدایی اجراهای نمایش با برگزاری جشنواره تئاتر فجر و با وجود وضعیت بحران کرونا استقبال مخاطبان از کار خوب بوده است البته روزهایی هم داشتیم که استقبال رضایت بخش نبوده است.

وی درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا با وجود اجراهای مختلفی که از آن روی صحنه رفته است، بیان کرد: من به عنوان یک کارگردان که تحصیلات تئاتری دارد و در این جامعه زندگی می‌کند، یاد گرفته‌ام آثاری را برای اجرا انتخاب کنم که از دل جامعه بیرون آمده و معضلات اجتماعی باشد. یکی از دلایلی که این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کردم موضوع آن بود که به مسایلی چون کودک آزاری، اعتیاد، تربیت غلط فرزندان و … می‌پرداخت.

این کارگردان درباره دیگر ویژگی‌های نمایش، بیان کرد: نمایشنامه اصلی در سه صحنه نوشته شده است و فضایی ابزورد دارد اما در دراماتورژی که در این نمایش کرده‌ام سه صحنه تبدیل به یک صحنه شده و فضاسازی به شیوه سوررئالیستی و بازی‌ها رئالیستی هستند. قبل از آغاز اجرای اصلی نیز یک پیش درآمد به صورت حرکات فرم اجرا می‌شود که درباره آزارها و اهانت‌هایی است که این کودک از طرف افراد مختلف در زندگی متحمل می‌شده است.

پیله‌ور درباره داستان نمایش، توضیح داد: این اثر نمایشی قصه پدر و مادر معتادی است که شرایط نگهداری فرزند معلولشان را ندارند و در اثر استفاده بیش از اندازه مواد مخدر فرزندانشان را به آتش می‌کشند. بازپرسی در حال بازجویی آنهاست و مجبورشان می‌کند که صحنه جرم را بازسازی کنند. همیشه تلاش داشتم مضامینی را برای اجرا انتخاب کنم که پرداختن به آنها تلنگری برای مخاطبان باشد و آنها را به اندیشیدن وادارد. شنیدن و دیدن چنین مسایلی قلب آدم را به درد می‌آورد و من نیز با تحقیق و پژوهش درباره موضوع نمایش و تمرین‌های طولانی مدت تلاش کردم حرفی را که باید بزنم، در نمایش به تصویر بکشم. مهمترین مساله‌ای که در این نمایش به مخاطبان تلنگر می‌زند، تربیت غلط پدر و مادر و اینکه آدم‌ها قدر چیزهایی را که دارند، نمی‌دانند.

وی در پایان متذکر شد: این اثر نمایشی برای تماشاگران زیر ۱۵ سال مناسب نیست چون امکان دارد که در روحیه آنها تاثیر بگذارد. «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» تا ۲۷ بهمن ماه هر روز در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.

یادآوری می‌شود؛ نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» داستان بازپرسی است که در صحنه جرم از مادر و پدری معتاد که فرزند معلولشان آتش گرفته و جان باخته بازجویی و آنها را وادار به بازسازی صحنه جرم می‌کند. لیلی فرداد، فرهاد باقری، علی پیله‌ور، امیرحسین سیداسماعیل، زینب میرمحمدی، بهراد سالاری بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 31606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد