به مناسبت دهه مبارک فجر/ افتتاح دو مرکز بزرگ توانبخشی بیماران روانی مزمن در شهرستان طرقبه‌شاندیز

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از تأسیس خانه‌های یک‌چهارم راهی، نیمه‌راهی و تمام‌راهی برای استقلال تدریجی بیماران روانی مزمن در خراسان رضوی خبر داد.

دکتر مسعود فیروزی در برنامه‌ی افتتاح مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن ثامن و افرا در شهرستان طرقبه‌شاندیز، این خبر را اعلام کرد.

در این مراسم که همزمان با آغاز به کار مرکز نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن زنان افرا در همین محل بود جمعی از مسؤولان بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید، مسؤولان شهرستان بینالود، رئیس بهزیستی شهرستان طرقبه‌شاندیز و گروهی از خیرین این شهرستان شرکت داشتند.

این مراسم صبح امروز یکشنبه ۱۹ بهمن همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر برگزار گردید.

مراکز استقلالی ۱۰ نفره در مسیر بازگشت بیماران به جامعه

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: مراکز یک‌جهارم‌راهی، نیمه‌راهی و تمام‌راهی مانند خانه‌ها و مراکز خیلی کوچک با ظرفیت ۱۰ نفر ایجاد می‌شوند که مددجویان ترخیصی از مراکز توانبخشی در این خانه‌ها با نظارت مددکاران و روان‌شناسان به تدریج به زندگی عادی برگردند.

دکتر مسعود فیروزی اضافه کرد: مراکز یک‌چهارم راهی در جنب مراکز توانبخشی با سطح ارتباطی محدود، مراکز نیمه‌راهی در خارج از این مراکز و با سطح بالاتر ارتباط اجتماعی، و مراکز تمام راهی که مددجو را به زندگی اجتماعی وارد و ارتباطات عادی و رومره‌ی وی را تسهیل می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه این تصمیم امسال و در راستای پیشگیری از رسوب یا ماندگاری دائمی این گروه از بیماران در مراکز توانبخشی اتخاذ شده گفت: اگر چه بیماران روانی مزمن با آزاردیدگی و آسیب‌های ناشی از ارتباطات و برخوردهای نادرست جامعه به این مراکز می‌آیند و به خاطر ترس از برخوردهای جامعه، در خروج از این مراکز و بازگشت به اجتماع، تردید دارند اما با ادامه‌ی درمان و توانبخشی، به تدریج از وضعیت آزردگی روانی خارج و به سمت جامعه متمایل می‌شوند.

فیروزی گفت: در حال حاضر ۱۰ مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن در خراسان رضوی فعال هستند که در شهرستان‌های مشهد، سبزوار، طرقبه‌شاندیز و تربت حیدریه واقع شده‌اند و به ۱۰۰۰ مددجو خدمت رسانی می‌کنند.

عشق نباشد کار سخت می‌شود

وی تصریح کرد: به عنوان کارشناس توانبخشی این را می‌گویم که کار کردن با این گروه از بیماران و توانخواهان، به اندازه‌ای دشوار است که اگر عاشق این کار و خدمت نباشید محال است بتوانید با این گروه، مصاحبت و همدلی  داشته باشید.

دکتر فیروزی گفت: بیماران روانی مزمن، از نظر ظاهری هیج تفاوتی با سایر شهروندان ندارند و تنها عاملی که این افراد را به قطع ارتباط با زندگی واقعی می‌کشاند محدودیت ارتباطی به خاطر تنش‌های روانی پایدار است.

وی افزود: این افراد ظلم‌های زیادی را در تاریخ از سر گذرانده‌اند و اتهامات نادرست زیادی از قبیل ارتکاب جنایت، در جوامع به آنها زده می‌شود که حقیقت ندارد و تحقیقات علمی، این اتهامات را از دامن وجود این بیماران می‌زداید.

در این مراسم، رؤسای دو مرکز توانبخشی بیماران مزمن ثامن و افرا، در سخنان کوتاهی، ضمن خیر مقدم به مهمانان گزارش کوتاهی از وضعیت مراکز خود به مهمانان مراسم ارائه کردند.

۲۰ میلیارد هزینه برای ساخت یک مرکز توانبخشی

رئیس مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن ثامن گفت: در مرکز قدیمی در ساختمان اجاره‌ای و نامناسب بود که باید جای مناسبی پیدا می‌کردیم و مرکز جدیدی احداث می‌کردیم. سال ۹۰ این زمین را خریدیم و دنبال مجوزها رفتیم که یک سال و نیم طول کشید، در ۹۲ کار ساخت را شروع کردیم و تا یکی دو ماه قبل ادامه داشت.

دکتر رضا فردانیان افزود: این مرکز ۸ هزار متر زمین و ۲۵۰۰ متر زیربنا دارد و در دو طبقه ساخته شده و کلیه امکانات مددجویان را دارا می‌باشد.

وی که سابقه‌ی ده ساله‌ی خدمت به این گروه از مددجویان را دارد گفت: تمام تجربیات خود را بکار گرفتیم تا همه چیز طبق نیازها و بر اساس استانداردها ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: اتاق‌های خواب استاندارد، فضای مناسب برای نشیمن و تماشای تلویزیون، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، فضای محوطه‌ای خوب برای هوا خوری، تهویه مناسب، در منطقه‌ای با آب و هوای خوب، ضد زلزله با عایق حرارتی که حتی اگر ساختمان کج شود آوار نمی‌شود، از جمله مواردی است که در معماری این ساختمان مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: با کمک بانک توسعه تعاون ۱.۷ میلیارد تسهیلات گرفتیم ولی در مجموع ۲۰ میلیارد در این ساختمان هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ مددجو داریم گفت: در این مرکز جدید ظرفیت افزایش ۶۰ بیمار دیگر را هم داریم. شیخ‌الاسلامی، رئیس مرکز توانبخشی بانوان روانی مزمن افرا نیز گفت: در مرکز ثامن که در یک طبقه ساخته شده و فضای زیربنایی آن تقریبا به اندازه ثامن است ۱۵۰ بیمار تحت اقدامات و برنامه‌های توانبخشی هستند.

اشتغال این دو مرکز بیش از تعهدشان بوده است

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به ارائه‌ی تسهیلات به این دو مرکز گفت: صندوق امید ۲۴۶۰ پروژه را در ۸۶۰ روستای استان مورد حمایت قرار داده‌ایم.

علی آبیلی افزود: از محل منابع ارزان‌قیمت دولتی یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار این پروژه‌ها قرار گرفته است.

وی در خصوص مراکز ثامن و افرا که در جنب یکدیگر واقع شده‌اند گفت: این دو مجموعه، با موانع زیادی در ساخت و احداث مواجه بوده‌اند و سختی‌های زیادی تحمل کرده‌اند.

وی افزود: در این دو مجموعه ۵۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که ۱۵میلیارد آن از منابع صندوق توسعه ملی و صندوق کارآفرینی امید به آنها اختصاص یافته است.

وی گفت: این دو مجموعه ۱۰ نفر تعهد اشتغال داشته‌اند که اکنون به ۲۹ نفر افزایش یافته است.

فرماندار بینالود نیز در این مراسم از شورای اسلامی روستای فرح‌آباد و دهیار این روستا برای همراهی با این پروژه‌ها تشکر کرد.

سید حسن حسینی افزود: این شهرستان به شدت در معرض آسیب تغییر کاربری اراضی است اما خوشبختانه این دو مرکز تمام مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که ایجاد این دو مرکز بتواند نقشی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مشهد و طرقبه‌شاندیز ایفا کند.

وی گفت: مرکز ثامن برای بیماران روانی مزمن مرد و افرا برای خانم‌ها در نظر گرفته شده و مراکز بسیار خوبی برای نگهداری و توانبخشی این گروه از بیماران می‌باشد.

کد خبر 31181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد