متأهلین ۴ برابر مجردها تقاضای مشاوره روان‌شناسی دارند

در سه ماهه سوم سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰ نفر با خط مشاوره تلفنی بهزیستی خراسان رضوی تماس گرفته و از مشاوره‌ی روان‌شناسان این مرکز بهره برده‌اند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: از نظر جنسیت، خانم‌ها بیش از ۴ برابر آقایان با این مرکز تماس گرفته‌اند و از لحاظ سنی، افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، نیمی از کل تماس‌گیرندگان را تشکیل داده‌اند.

حسین تنها طلب افزود: متأهلین ۴ برابر مجردها با خط ۱۴۸۰ تماش داشته‌اند و نسبت خانم‌های مطلقه به کل تماس‌ها ۶ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: مجردین هم با ۲ هزار و ۲۵۰ تماس، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند  که حدودا ۱۷ درصد تماس‌ها بوده و افرادی که به صورت متارکه با همسر زندگی می‌کنند نیز ۱۷۹ نفرشان با این خط تماس گرفته و راهنمایی دریافت کرده‌اند.

به گفته‌ی تنها طلب تقریبا نیمی از تماس‌گیرندگان تحصیلات دیپلم و در حدود دیپلم داشته‌اند و نسبت افراد زیر دیپلم و بالای دیپلم به کل تماس‌گیرندگان تقریبا ۲۲ درصد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: نکته جالب آمار تماس‌ها این است که حدود ۵۵۰ نفر افراد بالای ۵۰ سال هم از مشاوره‌های متخصصین این مرکز استفاده کرده‌اند و بیش از ۸۰۰ نفر هم در سنین زیر ۲۰ سال جزو تماس‌گیرندگان با این مرکز بوده‌اند.

وی یادآور شد: نکته‌ی مهم‌تر نوع اختلالات و مشکلاتی است که این تماس‌ها در بر داشته است که از این میان می‌توان به ۹۴۶ مورد اختلالات روانی، ۵۱۷۴ مورد اختلافات با همسر و ۱۴۵۲ مورد مشکلات تربیت کودک اشاره کرد.

تنها طلب گفت: این آمار نشان می‌دهد که بر اساس تشخیص کارشناسان مرکز ۱۴۸۰  تقریبا ۲۶۳ نفر از تماس‌گیرندگان اختلالات اضطرابی داشته‌اند و ۴۰ نفر نیز دچار اختلالات شخصیت بوده‌اند.

وی افزود: همچنین ۲۱۵ نفر از آنها به اختلالات خلقی مبتلا بوده و ۹ نفر نیز اختلالات جنسی داشته‌اند.

وی یادآور شد: ۶۰۰ نفر از تماس‌گیرندگان نیز به منظور مشاوره قبل از ازدواج با این مرکز تماس گرفته‌اند.

وی تماس‌گیرندگان دچار اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر را ۲۷۳ نفر ذکر کرد و گفت: همچنین ۹ نفر از تماس‌گیرندگان به تشخیص مشاوران مرکز ۱۴۸۰ دچار روان‌پریشی بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: آمار سه ماهه‌ی سوم امسال با آمار سه ماه اول و دوم تفاوت چشم‌گیری نداشته و مجموع تماس‌گیرندگان در ۹ ماه حدود ۴۷ هزار نفر می‌باشد.

تنها طلب گفت: اگر آمار تماس‌گیرندگان را شاخصی از کل وضعیت جامعه در نظر بگیریم، متأهلین نسبت به مجردها مشکلات و گرفتاری‌های روانی اجتماعی بیشتری دارند.

وی اظهار داشت: همچنین این آمار نشان می‌دهد که جوان‌ها خودشان برای مشاوره پیش از ازدواج دست بکار شده‌اند و تعداد افرادی که به این منظور با مرکز ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند روز به روز در حال افزایش است که خبر خوبی برای مسؤولان حوزه‌ی اجتماعی می‌باشد.

تنها طلب تأکید کرد:‌ البته بسیار دشوار است که مشکلات و اختلالات واقعی و پایدار افراد به صورت تلفنی شناسایی و درمان شود اما در مواردی که همکاران روان‌شناس ما تشخیص می‌دهند که موضوع و مشکل تماس‌گیرنده نیاز به بررسی بیشتر و تخصصی‌تری دارد او را به یک مرکز روان‌شناسی تخصصی هدایت می‌کنند.

وی گفت: کارشناسان ۱۴۸۰ همگی از متخصصین روان‌شناسی گرایش‌های گوناگون هستند و مسؤول این مرکز یا کارشناس ارجاع، بنا به تشخیص، یکی از کارشناسان مربوطه را به تماس‌گیرنده معرفی یا کد متعلق به این روان شناس و روز و ساعت حضور او را به وی اعلام می‌کند تا مراجعه کننده بتواند با روان‌شناس مرتبط گفتگو کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تماس با ۱۴۸۰ و گفتگوی تلفنی، رایگان است و هزینه‌ای ندارد و در کنار این مرکز، کسانی که به مشاوره‌ی حضوری نیاز دارند و از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردار نیستند، به مرکز خدمات روان‌شناسی دولتی معرفی می‌شوند که در مرکز مداخله در بحران مهر حقی در بلوار خیام واقع شده است.

کد خبر 31120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد