مراکز «+زندگی»؛ پنجره ای واحد برای ارائه خدمات به مددجویان

مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر و همزمان با کل کشور طی ایام‌الله دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، «دکتر حاجیونی» مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی(مراکز +زندگی) در سراسر کشور، گفت: این مراکز با هدف ارتقاء کیفیت خدمات بهزیستی به مددجویان از حیث افزایش سرعت، دقت و دسترس‌پذیری شکل گرفته است.

* مراکز +زندگی سازمان بهزیستی کشور نیز رویکرد پنجره واحد را ایجاد می‌کند؛

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: تاکنون هر یک از مددجویان در حوزه‌های تخصصی امور اجتماعی، امور توانبخشی و امور توسعه‌ی پیشگیری برای دریافت خدمات مورد نظر خود به موسسات غیر دولتی و کلینیک‌های مددکاری و یا سایر اماکن طرف قرارداد با بهزیستی مراجعه می‌کردند اما با راه‌اندازی «مراکز مثبت زندگی» کلیه خدمات سطح اول بطور متمرکز در یک مکان که ترجیحاً در محل تراکم و تمرکز مددجویان است ارائه میگردد.

وی با تاکید بر اینکه ورودی سازمان باید در یکجا متمرکز باشد، بر داشتن نگاه و رویکرد «پنجره واحد» برای ارائه خدمات تاکید کرد و گفت: همچنانکه در نظام سلامت نیز همه افراد اعم از کودک، مادر، سالمند و ... برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه می‌کنند، «مراکز +زندگی» هم رویکرد پنجره واحد بهزیستی را در شهرها ایجاد می‌کنند تا مددجویان تحت پوشش برای دریافت خدمات مورد نظرشان، تنها به یک مرکز با دسترسی‌پذیری آسان مراجعه نمایند.

*ارائه خدمات بصورت فعال، جایگزین خدمات غیرفعال در مراکز مثبت زندگی؛

دکتر حاجیونی افزایش پوشش خدمات و نفوذ بیشتر و بهتر خدمات را از مزیت‌های فعالیت مراکز +زندگی برشمرد و گفت: یکی از رویکردهایی که در مراکز +زندگی وجود دارد، برنامه مبتنی بر سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع است بنحوی که خدمات از مدل فعلی غیرفعال(passive) به مدل جدید فعال (Active) اصلاح شده و بجای «پرونده مددجو»، «پرونده خانوار مددجو» تشکیل می‌شود که در این مدل، نه تنها به شخص مددجو، که به خانواه‌ی مددجو و نیز تمامی افراد جامعه پیرامونی مراکز +زندگی، خدمات ارائه میگردد.

* مراکز +زندگی داشبورد مدیریتی بسیار قوی و به‌روز در اختیار سازمان بهزیستی کشور؛

دکتر حاجیونی همچنین تاکید کرد؛ خدمات مراکز مثبت زندگی مبتنی بر بستر IT بوده که ضمن افزایش در سرعت، صحت و دقت داده‌ها، خدمات ارائه شده به تمامی افراد یک خانوار به صورت یکجا ثبت شده و قابل مشاهده و دسترسی بوده بنحوی که تجمیع و تحلیل و ارائه داده‌های موجود در این داشبورد مدیریتی، به سهولت و سادگی قابلی انجام است.

*ارائه خدمات محله محور با تاکید بر ظرفیتهای بومی و محلی در مراکز مثبت زندگی؛

دکتر حاجیونی، توجه به مسائل فرهنگی و ارزش‌های منطقه‌ای و اولویتهای محله‌ای را از مصادیق مهم اصلاح مدل خدمتی در مراکز +زندگی برشمرد و گفت: در مراکز +زندگی، از افراد بومی و معتمدین محلی نیز برای بهبود کیفیت ارائه خدمت استفاده خواهد شد؛ چراکه توجه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی مردم در هر منطقه از موارد مهم جلب اعتماد آحاد جامعه برای مراجعه و دریافت خدمات از مراکز +زندگی است.

لازم به ذکر است که مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر و همزمان با کل کشور طی ایام‌الله دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

کد خبر 31106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد