در رسانه | تصور نمی‌کردم روزی به مرحله اشتغال‌زایی برسم/ مهمترین هدفم حمایت از زنان سرپرست خانوار است

بانوی کارآفرین قزوینی گفت: کرونا آسیب زیادی به رونق کار وارد کرده اما تمام انگیزه من زنان خانه‌دار یا سرپرست خانواری هستند که مشغول به کار بوده و چرخ اقتصاد خانواده را برعهده دارند، لذا تلاش دارم تا بستر اشتغالزایی بسیاری از بانوان را ایجاد کنم.


به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ در سال‌های اخیر شاهد ورود بسیاری از بانوان به عرصه کار و فعالیت هستیم که دوشادوش مردان برای چرخش چرخ‌های اقتصاد کشور در حال تلاش و تکاپو هستند.

نیلوفر حق پناه یکی از بانوان کارآفرین جوان و موفق قزوینی است که با داشتن 29سال سن و دارای مدرک تحصیلی معماری، نزدیک به 9 سال است که به دلیل علاقه به کارهای هنری در رشته چرم دوزی مشغول به فعالیت بوده و بزرگترین آرزویش ایجاد اشتغال برای بانوان به ویژه زنان سرپرست خانوار و کمک به آنها برای تامین معیشت زندگی به ویژه در شرایط سخت اقتصادی کنونی است.

وی که حمایتگر مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار است در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: علاقه به انجام کارهای هنری موجب گرایشم به این عرصه شد؛ چراکه کارهای هنری اصولا عزت نفس و شکوفایی خلاقیت و نوآوری را به دنبال داشته و موجب ایجاد تفکر پویا و فعال در فرد می‌شود.

حق پناه افزود: با توجه به آموزش و تدریس رشته چرم دوزی در فرهنگ‌سراهای سطح استان قزوین به مرور کارم وسعت پیدا کرد و از تمامی هنرآموزانم که در حال آموزش بوده و خلاق و پرتوان بودند دعوت به همکاری کرده و این چرخه موجب ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای بانوان هنرمند جویای کار شد.

این بانوی کارآفرین عنوان کرد: ورودم به دنیای هنر چرم دوزی از طراحی یک کیف ساده شروع شد که هرکس روی دوشم می‌دید، شروع به تعریف و تمجید از آن می‌کرد و همین امر انگیزه‌ای برای ورود جدی به هنر چرم دوزی و طراحی و دوخت شد.

وی بیان کرد: صنایع دستی استان قزوین در جهت حمایت و ترغیب فعالین عرصه هنری، نمایشگاه‌هایی را همه ساله دایر می‌کند که بسیار موجب انگیزه دهی و هموار شدن مسیر پیشرفت و آشنایی با دیگر بانوان هنرمند و تعامل و هم‌فکری، همکاری و مشارکت با آنها می‌شود.

حق پناه ابراز کرد: کرونا بی‌تاثیر در کسادی و کاهش سفارشات کاری نبود اما بهره‌مندی از پتانسیل شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام زمینه فعالیت و تبلیغ و جذب سفارشات آثار هنری را فراهم می‌سازد.

حمایتگر مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار ادامه داد: همواره به هنرآموزانم تاکید دارم کیفیت کارهای خود را به مرحله‌ای برسانید که کارتان را گسترش داده و به تنهایی زیرمجموعه دیگری تشکیل دهید به عبارتی بتوانید به صورت مجموعه خوشه‌ای فعالیت کرده و ارتباط کاری خود را محدود و منحصر به فعالیت با من نکنید.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون برای ۱۴ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردم و با اشتغال‌زایی، از هفت نفر به صورت مستقیم پشتیبانی می‌کنم و همه ابزار لازم را تهیه و کارها را طراحی و برش کرده و به صورت آماده در اختیار آنها قرار می‌دهم.

حق پناه اضافه کرد: همچنین با هفت نفر دیگر مرتبط هستم که آماده باش هستند و در زمان شرکت در نمایشگاه‌ها و نیاز به ارائه کارهای هنری و سفارشات بیشتر از ظرفیت این افراد استفاده می‌کنم.

وی تصریح کرد: همچنین برای ارتقای شغلی افراد گاه از آنها می‌خواهم که خود طراحی و اقدام به دوخت کیف‌های چرم کنند و گام به گام با آنها در مسیر توانمندسازی حرکت می‌کنم.

این کارآفرین قزوینی یادآور شد: کارگاه کوچکی در قزوین دارم که کارهای طراحی و برش تولیدات را آنجا انجام می‌دهیم و اداره صنایع دستی استان قزوین نیز حمایت خوبی از کارآفرینان هنری دارد و با ارائه تسهیلات، به ارتقا و بهبود کاری آنها کمک می‌کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با رونق کار و دیده شدن ظرفیت‌ها، اکنون سفارشاتی از شهرهای مختلف کشور نظیر آبادان، زاهدان و کرمانشاه داشته و تولیدات خود را به نقاط مختلف ارسال می‌کنیم.

حق پناه عنوان کرد: کرونا آسیب زیادی به رونق کار وارد کرده اما تمام انگیزه من زنان خانه‌دار یا سرپرست خانواری هستند که مشغول به کار بوده و چرخ اقتصاد خانواده را برعهده دارند و از این راه امرار معاش می‌کنند، لذا تلاش دارم تا کارم را توسعه داده و بستر اشتغالزایی بسیاری از بانوان را ایجاد کنم.

وی تاکید کرد: برای شروع به کار چرم دوزی نیاز به سرمایه هنگفتی نیست و افراد به مرور می‌توانند با هنر دست خود کارشان را وسعت و سرمایه‌یشان را افزایش دهند.

مدرس رشته هنری چرم دوزی ابراز کرد: بانوان باید همت کرده و از موانع پیش روی کار نترسند بلکه با توکل بر خدا و تلاش مضاعف قدم بردارند و باید بدانند که فروش کارهای هنری در ابتدا از اطرافیان و خانواده و دوستان و آشنایان با دیدن کارهای دوخته شده شروع می‌شود و به مرور موجب جذب سفارشات بیشتر می‌شود.

وی گفت: هرکاری دارای یک سری سختی‌هاست؛ اما باید شجاعت داشت و تلاشگر بود و با هدفمندی و برنامه ‌ریزی و مدیریت صحیح همت کرد به عبارتی باید فقط خواست و اراده کرد.

حق پناه اضافه کرد: هرگز تصور نمی‌کردم روزی به مرحله اشتغال‌زایی رسیده و موجب درآمدزایی ده‌ها خانواده شوم. این کار با گذشت زمان محقق می‌شود و یک شبه نمی‌توان انتظار رونق کسب و کار داشت باید صبور بود و قاطعانه عمل کنند.

وی تصریح کرد: بانوان باید شجاعت ورود به عرصه رقابت داشته‌ باشند زیرا برخی‌ها عنوان می‌کنند فعالان عرصه کار چرم دوزی زیاد شده و نمی‌توان درآمدزایی کرد درحالیکه هنر دست هرکسی با شخص دیگر متفاوت است و هراندازه که خلاق بوده و ذهن پویایی داشته باشیم به همان اندازه هم می‌توانیم خالق آثار زیباتری بوده که خریداران فراوانی دارد.

این کارآفرین موفق قزوینی در مورد برنامه‌‎های آینده کاری خود گفت: تنها هدفم این است که تعداد افراد بیشتری را وارد چرخه کار و تولید کنم و با توسعه و گسترش فعالیت‌ها یک کارآفرینی خوشه‌ای ایجاد شود.

وی تاکید کرد: نباید تجربه را تجربه کرد بلکه با استفاده از تجربیات دیگران می‌توان ره چند ساله را رفت؛ لذا همچنان برای بهبود کارم در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و به داشته‌های خود برای کسب موفقیت‌های بیشتر اضافه می‌کنم.

حق پناه با اشاره به حمایت و پشتیبانی خانواده گفت: قطعا همراهی و حمایت همسر و والدینم موجب موفقیتم در این عرصه شده که از همان روزهای نخست از من پشتیبانی کردند و مشوقم بودند.

وی با قدردانی از زحمات و تشویق‌های همسرش عنوان کرد: از آنجا که تهیه وسایل اولیه کار چرم دوزی با دشواری‌هایی همراه است که موجب هدر رفت زمان می‌شود؛ لذا با کمک همسرم در حال راه‌اندازی مغازه‌ای برای فروش وسایل اولیه این رشته هنری هستیم.

این کارآفرین قزوینی در پایان با تبریک به مناسبت روز مادر عنوان کرد: مادر گوهری ارزشمند در زندگی است و من نیز هر لحظه زندگیم را مدیون محبت بی‌پایانش می‌دانم که همیشه همراه و کمک حالم بود و دست او را می‌بوسم و قدردان محبت‌هایش هستم؛ هرچند می‌دانم جبران محبت او شدنی نیست اما امیدوارم با موفقیت در کارم باعث افتخار او شوم

کد خبر 31034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد