درجلسه شورای اجتماعی رفسنجان مطرح شد؛ 
رتبه های وحشتناک رفسنجان در حوزه آسیب های اجتماعی/تدوین سند جامع «اجتماعی» رفسنجان

به گزارش روراستی سند راهبردی کاهش آسیب های اجتماعی با عنوان سند جامع «اجتماعی» رفسنجان تدوین شد


به گزارش روراستی، حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس امروز در جلسه شورای اجتماعی این شهرستان اظهار کرد: به‌دنبال وجود آسیب‌های اجتماعی زیادی که در شهرستان رفسنجان وجود دارد، باید راهکارهای کاهش و ریشه‌کنی این آسیب‌ها پیدا شود که بهزیستی یکی از جایگاه‌هایی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین باشد.
وی با بیان اینکه از مدیرکل بهزیستی استان خواستم، سند چشم‌انداز  آینده شهرستان رفسنجان تدوین شود، افزود: با این سند می‌تواند هرکس وظایف خود را بداند تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی و داشتن جامعه‌ای سالم گامی برداشته شود.
عباس بلندی رئیس بهزیستی شهرستان رفسنجان هم مسائل و مشکلات بهزیستی را در حوزه‌ای گسترده خواند و افزود: یکی از موضوعات و دغدغه‌های مهم امروز جامعه بحث آسیب‌های اجتماعی است.
وی ادامه داد: طی ۵ ماه گذشته سند سالمندی در شهرستان را نوشتیم که به تصویب شورای سالمندی شهرستان رسیده و سند مناسب‌سازی و طرح ساماندهی متکدیان هم تدوین و به تصویب رسیده، همچنین طرح تقویت اورژانس اجتماعی با همکاری مؤسسات خیریه هم نوشته شده که امیدواریم بتوانیم طبق برنامه‌های این سند و طرح‌ها پیش برویم.
بلندی با اشاره به معضلات موجود در شهرک یادگار امام از تفاهم‌نامه چهارجانبه در این خصوص خبر داد و گفت: سند راهبردی کاهش آسیب‌های اجتماعی که در بهزیستی استان برای رفسنجان تدوین شده با همکاری خیران و مؤسسات خیریه اجرایی می‌کنیم و ادارات، فرمانداری، دادگستری و بقیه دستگاه‌ها کمک کنند تا بتوانیم در موضوع کاهش آسیب‌ها قدمی برداریم.
حوزه اجتماعی مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است
عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: نماینده مردم رفسنجان طی دیداری با ما مسائل رفسنجان را مطرح کرد و ما استقبال کردیم، خواستیم در رفسنجان این مسائل به شکل متفاوت حل شود، یکی از مشکلاتی که با بی‌توجهی و بی‌مهری در خصوص آن مواجه‌ایم، بی‌برنامگی در حوزه اجتماعی است.
وی مسائلی همچون کودک‌آزادی، همسرآزاری، سالمندآزاری و… را مطرح کرد و گفت: در بعضی کشورهای دنیا رشد این آسیب‌ها به مراتب بیشتر از ماست، اما تفاوتی که هست در داشتن برنامه است، موضوعات اجتماعی باید مهم تلقی شود و هرکس در جایگاه مسئولیت خود اعم از حوزه اقتصادی، حوزه سیاسی و…پیوست اجتماعی برای جامعه تحت مدیریت خود داشته باشد.
صادق‌زاده خیران را یکی از ظرفیت‌های شهرستان رفسنجان دانست و افزود:مردم پایه اصلی ورود به ساماندهی و مداخله‌کننده اجتماعی هستند و هر موضوعی که دولت از پس آن برنیامده، مردم در انجام آن موفق بوده‌اند.
وی ابراز کرد: یکی از صحنه‌هایی که می‌توانیم به مردم خوب جهت‌دهی کنیم، حوزه مسائل اجتماعی‌ست و مردم چون بدون منت و چشمداشت کار می‌کنند، ورود می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در ادامه به سند راهبردی اجتماعی بهزیستی شهرستان رفسنجان تحت عنوان (سند جامع اجتماعی رفسنجان) اشاره کرد و بیان داشت: با ظرفیتی که در شهرستان رفسنجان وجود دارد این سند می‌تواند موفق اجرا شود.
وی به برخی آمار و ارقام و مقایسه آسیب‌های اجتماعی در رفسنجان و دیگر مناطق استان اشاره و عنوان کرد: پدیده‌هایی همچون کودک‌آزادی، همسرآزاری، سالمندآزاری، اعتیاد، طلاق، اختلافات خانوادگی، موضوع کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در این شهرستان آمار بالایی دارد اما از آن طرف از ۲۳ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی هیچ مرکزی در رفسنجان نیست.
صادق‌زاده اضافه کرد: رفسنجان تنها ۱۰ درصد از مراکز روزانه استان را دارد و از ۱۳ کلینیک‌ توانبخشی استان تنها یکی در رفسنجان است، از ۵۷ مرکز شبه‌خانواده هم تنها یک مرکز در رفسنجان است، همچنین ۷ درصد درمانگاه‌های ترک اعتیاد استان در رفسنجان است و از ۱۹ مرکز اورژانس اجتماعی استان تنها یک مرکز در رفسنجان است که باید اورژانس اجتماعی رفسنجان تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه رفسنجان مستعد ایجاد مرکز جامع پیشگیری است، بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به دلیل عدم مهارت و دانش اجتماعی مردم است، جامعه ما علی‌رغم اینکه در ابعاد مختلف پیشرفت کرده، در سواد اجتماعی رتبه پایین دارد حتی خواص ما در سواد اجتماعی مشکل دارند و این مسأله در جریان کووید ۱۹ برجسته شد و اختلافات خانوادگی رشد کردند، در خانواده‌هایی زوجین دارای تحصیلات عالیه بودند اما نتوانستند با فرزندان خود کنار بیایند.
ریشه ۷۰ درصد طلاق‌ها در رفسنجان اعتیاد است
حجت‌الاسلام مهدی پورمحمدی رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان آمار آسیب‌های اجتماعی مطرح شده را وحشتناک عنوان کرد و گفت: طی ۱۲ سال اخیر علت ۷۰ درصد طلاق‌ها اعتیاد بوده و بعد از آن مسائلی همچون مشروبات، مسائل فرهنگی، فضای مجازی و عدم آشنایی زوجین با مهارت‌ها و فرهنگ‌های زندگی بوده است.
وی با بیان اینکه اگرچه برخوردهای سلبی لازم است اما نتیجه کافی را نمی‌دهد، تصریح کرد: باید میل به مصرف را کاهش دهیم، تا زمانی که تقاضا باشد، عرضه هم صورت می‌گیرد.
رئیس دادگستری رفسنجان گفت: در بحث قانونگذاری باید تلاش شود جلوی آسیب‌های اجتماعی گرفته شود، حتی اگر بتوانیم یکی از آسیب‌ها را شناسایی و ریشه‌کن کنیم، ارزش دارد.
مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان هم در این جلسه مراکز بهداشت شهرستان را در بحث فرزندآوری ومسائل خانواده مؤثر دانست و گفت: این مراکز می‌توانند محتوای آموزشی ارائه دهند چنان که در بحث کووید ۱۹ به نقش این مراکز به‌خوبی واقف شدیم.

کد خبر 30854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد