صالح آباد | تأکید مقام مسؤول در بهزیستی خراسان رضوی بر اجرای دقیق مناسب‌سازی محیطی

معاون ذیحساب بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: مناسب سازی محیطی برای سهولت در تردد معلولین از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

محسن ابراهیمی در دیدار امروز خود با فرماندار، رییس بهزیستی و برخی مسولین مرتبط با این حوزه در شهرستان صالح آباد اظهار کرد: نظر به اینکه معلولان بزرگترین اقلیت در هر جامعه ای به شمار می روند، مناسب سازی معابر و محیط و مبلمان شهری و ادارات برای این افراد از مواردی است که در قانون جامع حمایت از معلولان مورد تاکید قرار گرفته است و مجموعه های مختلف ملزم به اجرای آن شده اند حال آنکه تا تحقق کامل این هدف هنوز فاصله بسیاری است.

وی افزود: این اتفاق درصورتی رخ می دهد که قانون در مورد مناسب سازی محیط شهری و اماکن دولتی صراحت و تاکید دارد.

در ادامه این نشست فرماندار و رئیس کمیته مناسب سازی شهرستان صالح آباد در خصوص لزوم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان های جهانی بیش از چهار درصد از مردم جهان از معلولیت و ناتوانی جسمی ناشی از بروز حوادث و یا علل مادرزادی رنج می برند و اگر شمار خانواده‌هایی را که زندگی ‌شان به دلیل لزوم مراقبت از یک عضو معلول در خانواده، تحت تاثیر قرار گرفته است را به تعداد افراد ناتوان بیفزاییم، حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان درگیر ناتوانی هستند.

ولی قلیچی مطرح کرد: گاهی اوقات معابر و اماکن عمومی به گونه ای طراحی شده است که نیاز به اصلاح و بازسازی دارد که در این مواقع حمایت و پشتیبانی دستگاه قضا می تواند راه گشا باشد.

وی با بیان اینکه مناسب سازی اماکن یک فرهنگ بشمار می رود، گفت: می توان با استفاده از ابزارهایی چون صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی جهت فرهنگ سازی در زمینه مناسب سازی قدمهای بزرگی برداشت تا بستر تحول در اجتماع و ادارات دولتی توسعه یابد.

رئیس کمیته مناسب سازی شهرستان صالح آباد، با تاکید بر همکاری همه جانبه فرمانداری با بهزیستی توضیح داد: تاکنون با مشارکت بهزیستی صالح آباد به ۲۰۰ نفر معلول تحت پوشش که در دو بخش مرکزی وجنت آباد سکونت دارند تسهیلات ۷ ساله پرداخت و اسامی آنها توسط بهزیستی به بخشداران اعلام شد  .

در پایان این دیدار، زری صادقی رئیس بهزیستی صالح آباد دفاع از حقوق معلولین را وظیفه شرعی و قانونی دانست و گفت: اگر اصولی مانند سطح شیب دار، درب خودکار، آسانسور و سرویس‌ بهداشتی مخصوص معلولان، که ضوابط اصلی مناسب‌سازی در ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهد در نقشه‌ها و طراحی‌های اولیه‌ ساختمان‌ها در نظر گرفته ‌شود از اتلاف منابع در مراحل بعدی و دوباره‌کاری جلوگیری می‌شود.

کد خبر 30671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد