تشکیل ۳۵ صندوق مالی خرد در بین مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

کارشناس مسؤول برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بهزیستی خراسان رضوی گفت: در ۹ ماه اول امسال ۳۵ صندوق مالی خرد در استان خراسان رضوی تشکیل شده و ۹ واحد از این صندوق‌ها توانسته‌اند وام ۵۰ میلیون‌تومانی اشتغال را دریافت کنند.

زهرا فردوسی با اعلام این خبر گفت: این تسهیلات با بهره ۶ درصد و با بازپرداخت ۴۸ ماهه به این گروه‌ها ارائه شده است.

وی افزود: در نتیجه‌ی این تسهیلات ۲۵ فرصت شغلی فردی و گروهی در بین اعضای این صندوق‌ها ایجاد شده است.

فردوسی در خصوص شاکله‌ی گروه‌های اشتغالی ذیل برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه گفت: این نهادهای مردمی از بین زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای عضو معلول با عنوان صندوق مالی خرد تشکیل می‌شود که می‌تواند از ۱۵ تا ۳۰ عضو داشته باشد.

وی افزود: این افراد خودشان یک مقدار آورده دارند و بابت هر عضو یک میلیون تومان مشوق صندوق به گروه تعلق می‌گیرد که به حساب گروه در صندوق کارآفرینی امید واریز می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: این صندوق به هر گروه، ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می‌کند که صرف اشتغال یک یا چند نفر از اعضای گروه خواهد شد.

فردوسی یادآور شد: ۹ واحد از گروه‌های تشکیل شده در سال جاری وام گرفته‌اند و بقیه در حال تکمیل فرایند دریافت تسهیلات هستند که احتمالا تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده، موفق به دریافت تسهیلات خواهند شد.

وی شکل ضمانت وام‌های دریافتی از بانک کارآفرینی امید را زنجیره‌ای توصیف کرد و گفت: از آنجا که خود این افراد ضامن خودشان هستند ملزم به پرداخت اقساط و ایفای تعهدات خودشان هستند و چون افزایش کارآمدی طرح‌های اشتغالی، به نفع کل گروه می‌باشد همه تلاش می‌کنند که این طرح‌ها به نتیجه برسد.

به گفته‌ی کارشناس مسؤول برنامه‌ی توانبخشی مبتنی بر جامعه، بهزیستی تا کنون روش‌های متنوعی را برای اشتغال مددجویان تحت پوشش این برنامه در شهر و روستا مورد آزمون قرار داده و به نظر می‌رسد صندوق‌های مالی خرد، روشی معقول و ثمربخش می‌باشد.

وی توضیح داد: برخی از اعضای گروه‌های تشکیل شده، قبل از تشکیل گروه و دریافت وام، خودشان شغل داشته‌اند و از سهمی که از این تسهیلات به آنها می‌رسد برای توسعه‌ی کار و افزایش سرمایه استفاده می‌کنند.

وی در خصوص رشته‌های شغلی مورد نظر این برنامه گفت: قالی‌بافی، نانوایی، گلخانه، پرورش شترمرغ، آسیاب، دامداری، خیاطی، سوزن‌دوزی، جوشکاری، سوپر، میوه‌فروشی، مشاغلی بوده‌اند که در نتیجه‌ی این تسهیلات ایجاد شده‌اند.

فردوسی گفت: ۷ مورد از اشتغال‌های ایجاد شده گروهی بوده و بقیه انفرادی هستند.

به گفته‌ی این کارشناس، صندوق‌های خرد، همگی در مناطق روستایی تشکیل شده و هدف آن، توسعه‌ی کسب و کارها در مناطق روستایی و بهبود معاش افراد دارای معلولیت روستایی است.

کد خبر 30586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد