فعالیت های مراکز شبه خانواده برای نزدیک شدن به فضای خانه و خانواده می باشد

با حضور دکتر فرزاد گوهردهی مدیر کل بهزیستی استان مازندران، نشست تخصصی و هم اندیشی با مدیران موسسات خیریه مراکز شبه خانواده برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران ، دکتر فرزاد گوهردهی مدیر کل بهزیستی مازندران  با اشاره به اینکه مراکز شبه خانواده با هدف حفظ بافت خانوادگی در امر مراقبت و پرورش شبانه روزی  کودکان فعالیت دارند خاطر نشان کرد:این مراکز همانند خانه باید از امکانات رفاهی و ملزومات آموزشی و تربیتی برخوردار باشند تا سلامت جسمانی،روانی و اجتماعی فرزندان جهت رشد و بالندگی در تمام زمینه ها فراهم گردد و فعالیت های مراکز شبه خانواده برای نزدیک شدن به فضای خانه و خانواده می باشد.

دکتر گوهردهی افزود: در مراکز شبه خانواده با فراهم نمودن محیطی آرام ، آموزش های مدون و مستمر و تخصصی به کودکانی که دارای مشکلات عاطفی و رفتاری هستند  به منظور بازتوانی روانی و رشد اجتماعی مطلوب، کمک می شود.

وی در خصوص اینکه موسسات خیریه مراکز شبه خانواده در ایام کرونا اقدامات موثری در جهت مبارزه و پیشگیری از این بیماری داشتند افزود:موسسات خیریه بازوان توانمند بهزیستی هستند و برای بهبود زندگی مددجویان و کمک به آنها فعالیت دارند. استان مازندران از ظرفیت بالای خیرین برخوردار می باشد که بصورت تیمی در کنار بهزیستی جهت تسهیل امورات کمک می کند و بهزیستی به دلیل تنوع و تعدد خدمات بدون حضور مردم و خیرین قادر به رفع مشکلات  نیست.

مدیر کل بهزیستی عنوان کرد: حضور خیرین در دفتر موسسات مانعی ندارد اما با توجه به دستورالعمل های ابلاغی، حضور در داخل مراکز و خانه کودکان ممنوع است و نباید کرامت فرزندان مورد خدشه قرار گیرد.

دکتر گوهردهی با تاکید بر لزوم آموزش همه جانبه و برنامه ریزی مدون در مراکز شبه خانواده  افزود: دوران کودکی، مهمترین دوره از اجتماعی شدن انسانها می باشد و از اهداف سازمان بهزیستی در  مراکز شبه خانواده توانمند سازی کودکان است که باید به همه ابعاد تربیتی و پرورشی کودکان پرداخته و سرمایه گذاری شود تا این کودکان در آینده در جامعه پذیری دچار مشکل و بحران نشوند تا بتوانند بطور مستقل زندگی کنند.

مدیر کل بهزیستی فراهم نمودن زمینه بازگشت فرزندان به خانواده را از وظایف سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی برشمرد و گفت:در این مراکز تنها نگهداری از فرزندان انجام نمی شود بلکه جهت ساماندهی کودکان و واگذاری آنها به بستگان سببی و نسبی با محوریت تیم تخصصی برنامه ریزی انجام می شود و یکی از مهمترین سیاست های سازمان بهزیستی، شامل سازی معلولین ذهنی خفیف، جسمی وشنوایی در کنار سایر فرزندان است و کمک به حفظ ساختار و صیانت خانواده و تأمین منافع مادی و معنوی کودک از اهداف مهم بهزیستی می باشد.

دکتر گوهردهی در پایان یادآور شد:از وظایف بهزیستی کمک به ایجاد اشتغال پایدار برای فرزندان ترخیص شده و یا در شرف ترخیص است که با در نظر گرفتن توانایی های فردی طوریکه در ازای انجام شغل به استقلال نسبی مالی برسند توسط این بخش انجام میگیرد .

کد خبر 30494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد