در رسانه| انجام غربالگری ژنتیک الزامی یا اختیاری...؟

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اهمیت انجام غربالگری ژنتیک و جنین، گفت: تا وقتی که سازمان بهزیستی وجود دارد، غربالگری انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، شجاع احسانی، معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر الزام مراکز مربوطه برای انجام غربالگری گفت: اجباری در این رابطه وجود نداشته است، زوجین هنگام ازدواج و یا در صورت فرزندآوری بامراجعه به مراکز مربوطه به صورت کاملا اختیاری تحت مشاوره‌های پزشکی قرار می‌گیرند و پس از آن درصورت لزوم ادامه درمان و انجام آزمایش ژنتیک، به پزشکان متخصص معرفی می‌شوند.

او با بیان اینکه در صورت دستور و صلاح‌دید پزشک متخصص مبنی ادامه روند درمان و انجام غربالگری مربوطه، زوجین و بهزیستی موظف به اجرای دستور پزشک هستند، بیان کرد: هزینه آزمایشات ژنتیک و غربالگری از مددجویان بهزیستی گرفته نمی‌شود، درحال حاضر آزمایشات گرفته شده از زوجین همدانی به کمیته تخصصی در یزد ارسال و پس از تادیه برای بررسی‌های بیشتر به ۲ آزمایشگاهی در همدان منتقل می‌شوند.

احسانی با تاکید براینکه بهزیستی هیچ دخالتی در کار و دستور پزشکان متخصص ندارد، افزود: درصورتی که پزشک تشخیص الزامی بودن غربالگری و یا جلوگیری از تولد نوزاد معلول را دهد، بهزیستی موظف به اجرای اقداماتی است که طبق قانون برایش تعریف شده است؛ از این رو مادامی که سازمان بهزیستی وجود دارد، تمامی غربالگری‌ها اعم از ژنتیک نیز با قوت خود انجام خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان درباره آمار جلوگیری از تولد نوزادان معلول در استان نیز بیان کرد: این آمار در آخرین ماه سال اعلام می‌شود از این رو بیان آن هنوز نیازمند زمان است.

احسانی گفت: در سال جاری ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار با عنوان انجام غربالگری ژنتیک به بهزیستی استان اختصاص یافته است.

کد خبر 30433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد