سرخس | متقاضیان فرزندخواندگی فقط در مسیر قانون حرکت کنند

رئیس بهزیستی سرخس از متقاضیان فرزندخواندگی خواست فقط در مسیر قانون حرکت کنند و فرزندخوانده را از مسیر قانونی بگیرند تا مشکلاتی برای فرزند و خانواده ایجاد نشود.

حسن سلیمی گفت: مواردی هست که افراد به شکل سنتی و از روش‌های عرفی مثل همسایگی، خویشاوندی، سرپرستی موقت یا حمایت‌گری فرزندخواندگی انجام می‌دهند که علاوه بر مسؤولیت قانونی، مشکلاتی برای فرزند پیش می‌آورد که گاه تا پایان عمر آثار و تبعات آن بر فرزند و خانواده باقی می‌ماند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه تعداد این افراد زیاد نیست اما حتی یک مورد هم اگر در شهرستان انجام شود به خاطر تأثیری که بر کودک دارد برای ما فوق‌العاده مهم است.

وی از خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خواست با ثبت نام در سامانه‌ی مربوطه که کوتاه‌ترین و راحت‌ترین روش این امر است، در مسیر قانون گام بردارند و منافع خود، فرزند و خانواده را تضمین کنند.

کارشناس شبه خانواده بهزیستی سرخس نیز در این زمینه گفت: در بعضی موارد، دیده شده که فرزندی که به صورت غیر قانونی و به روش‌ سنتی به خانواده‌ای واگذار شده یا اینکه خانواده، سرپرستی او را قبول کرده است، دچار مشکلات جدی در زمینه‌ی تحصیل و احراز اجتماعی شده است.

فرزانه رسولخانی افزود: وقتی که فرزند غیر قانونی به سن مدرسه می‌رسد خانواده ناچار است که برای دریافت شناسنامه اقدام کند و در اینجا است که دستگاه قضایی، ثبت احوال و بهزیستی باید موضوع را تأیید کنند.

وی اظهار داشت: بعضا مواردی بوده که ما بررسی کرده‌ایم و نظرمان این بوده که خانواده صلاحیت سرپرستی این فرزند را ندارد بنا بر این کودکی که چند سال از زندگی‌اش را در این خانواده گذرانده بلا تکلیف می‌شود و خانواده باید دوباره در مسیر قرار بگیرند و کل فرایند فرزندخواندگی را طی کنند که هم مشکلاتی برای فرزند از نظر عاطفی دارد و هم خانواده را دچار گرفتاری می‌کند.

رسولخانی با بیان اینکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مجموعا ۱۸ کودک از طریق قانونی به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است گفت: در حال حاضر ۵ خانواده پشت نوبت هستند که امیدواریم تا پایان سال یا بهار آینده، مشکل آنها هم حل شده و فرزند به آنان واگذار گردد.

این کارشناس گفت: از طرف دیگر باید دقت کنیم که اگر به هر دلیلی کسی به ما پیشنهاد کرد که سرپرستی یک کودک را به عهده بگیریم آن شخص یا خانواده‌ی پیشنهاد دهنده هم مرتکب عمل خلاف قانون شده و باید به مقام قضایی پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد: اورژانس اجتماعی، از طریق گزارش‌های مردمی یا شناسایی پلیس و مواردی از این دست، فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست را شناسایی و آنها را با مجوز قضایی در مرکز پذیرش می‌نماید تا در شرایط مطلوب نگهداری با به خانواده‌ی صاحب صلاحیت واگذار گردد.

کد خبر 30312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد