تشکیل ۱۰۰۰ پرونده جدید معلولان و مصدومان در بهزیستی قم

ایسنا/قم مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در سال جاری ۱۰۰۰ پرونده جدید ویژه معلولان و مصدومان در بهزیستی قم تشکیل‌شده است.

مهدی پهلوانی ستوده در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از اقدامات انجام‌شده اظهار داشت: یکی از آسیب‌های بسیار مهم در جامعه هدف مسئله اعتیاد است و وظیفه بهزیستی در این زمینه درمان شخص معتاد و حمایت از خانواده در طول روند درمان است.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: در زمینه درمان و بازتوانی و حتی اشتغال پس از درمان و بهبود و آموزش مهارت‌های لازم اقداماتی انجام می‌شود و پس از آموزش نیز ارائه اصل گواهی‌نامه مهارت با مشارکت فنی و حرفه‌ای و پرداخت تسهیلات به‌عنوان بخشی از حمایت‌های لازم در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: کمپ یکی از ابزارهای مهم درروند درمان است که دراین‌باره خلاء‌هایی در قم وجود داشت و نیاز به چندین خدمات هم‌زمان درروند درمان احساس می‌شد، ازاین‌رو طرح مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با مجموعه‌ای از پزشکان در حال انجام است و موافقت اصولی و پروانه تأسیس نیز صادرشده و قبل از دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و بیمار پذیرش می‌کند.

پهلوانی ستوده عنوان کرد: این طرح با کمپ تفاوت دارد، زیرا در کمپ‌ها دوره یک تا سه‌ماهه وجود دارد اما در مرکز جامع این دوره، یک‌ساله است که در آن بیماران به مدت ۴ ماه اقامت می‌کنند و بعدازآن به‌تدریج وارد جامعه می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: بعد از اتمام دوره یک‌ساله، ارتباط بهبودیافتگان با مرکز حفظ می‌شود تا به‌طور کامل درمان شوند، با ایجاد مرکز جامع درمان، قدم بزرگی در بازگشت بیماران به جامعه و دست‌یابی به شغل و حفظ خانواده برداشته می‌شود.

وی یادآور شد:در قم، ۱۰ کمپ به‌صورت خصوصی فعال است که بر روند فعالیت آن نظارت می‌کنیم و یک کمپ ماده ۱۶ نیز برای معتادان متجاهر یعنی افرادی که فاقد خانواده و بی‌خانمان هستند و یا علنی مواد مخدر استفاده می‌کنند، فعال است.

پهلوانی ستوده افزود: این بیماران دارای دفترچه بیمه هستند و از خدمات استفاده می‌کنند که بخش‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی از امسال وارد خدمات بیمه‌شده است و بیماران هزینه کمتری پرداخت می‌کنند، البته اگر در پرداخت مابقی هزینه‌ها دچار مشکلاتی هستند با مراجعه به مراکز می‌توانند از خدماتی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان کرد: تشکیل پرونده برای مراجعه‌کنندگان چند ماهی زمان می‌برد چراکه برقراری خدمات مستمری و تأمین بودجه از تهران است که امیدواریم با رفع موانع بتوانیم در ارائه خدمات و به‌خصوص توانمندسازی خانواده‌ها موفق‌تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۰۰۰ پرونده جدید ویژه معلولان و مصدومان در بهزیستی قم تشکیل‌شده است که البته به معنای تولد افراد معلول نیست، زیرا موالید جدید با مشاوره‌های ژنتیکی و کمک به هزینه آزمایشگاه کنترل‌شده است.

کد خبر 30234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد