سند سلامت دوره سالمندی در گیلان اجرا می‌شود

مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد گفت: سند سلامت دوره سالمندی در استان اجرا می‌شود و دستگاه‌های اداری مختلف در تهیه این سند در زمینه‌های سلامتی، حفظ شان و کرامت و تامین نیازهای سالمندان همکاری کنند.

حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان در اولین جلسه شورای  سالمندان استان در فرمانداری تالش گفت: ایران در بین کشورهای همسایه برای سلامت سالمندان بیشترین فعالیت را دارد و اگر روش زندگی درست باشد، از سن ۶۰ سالگی به بالا نباید تجربه ناتوانی را داشته باشیم و دلیل ناتوانی در بالای ۶۰ سال استفاده ناصحیح از عمر است. 

وی ادامه داد: با ارتقا وضعیت بهداشت، عمر انسان ها زیاد شده است و باید از تجربیات سالمندان با حفظ کرامت و بدون آزار به آنان استفاده شود و نادیده گرفتن سالمندان ،کار سنگین و محروم نمودن از حقوق قانونی از مصادیق سالمند آزاری است.

وی افزود: اگر از زندگی، بهره خوبی نبریم، در سن ۵۰ سالگی ناتوان و سالمند شده ‌و از لحاظ تقویمی به سالمندی زودرس خواهیم رسید و این دوره از سن به گرفتاری و مشکلات عدیده تبدیل خواهد شد.

دکتر حسین نحوی نژاد گفت: مناسب سازی اماکن عمومی برای سالمندان ضرورت دارد و ساخت پیاده رو مناسب برای عبور سالمندان با ویلچر و سرویس بهداشتی عمومی مناسب برای آنها در هیچکدام از شهرها ملاحظه نشده است. 

بهاره پوررضا مسئول دبیرخانه امور سالمندان بهزیستی گیلان نیز در این جلسه گفت: جمعیت جهان روند رشد سالمندی را نشان می دهد و در سال ۲۰۱۷ فقط ۱۳ درصد جمعیت سالمند بوده و با افزایش جمعیت در سال ۲۰۵۰ حدود یک چهارم یا بیشتر از جمعیت جهان سالمند خواهد بود.
وی افزود: جمعیت کل سالمندان کشور در سال ۹۷ ، هفت میلیون و ۹۴۰ هزار نفر و درصد سالمندان کشور ۹.۶۷ درصد بوده و جمعیت سالمندان گیلان در سال ۹۷ حدود ۳۷۴ هزار نفر و درصد سالمندان ۱۳.۸۷  درصد تخمین زده شد و شهرستان های املش، رودسر و لاهیجان سالمندترین شهرستان های استان و تالش، آستارا و رضوانشهر جوان ترین شهرهای  استان ‌بوده اند.

وی درصد مرگ و میر در گیلان را ۱۱ درصد و در تالش ۵.۸ درصد عنوان کرد و گفت: درصد مرگ و میر در تالش نصف استان بوده و شاید تحت تاثیر کرونا درصد بالای درگذشتگان را داشته است و وضعیت این شهرستان نسبت به استان و کشور در فرزند آوری بهتر است ولی درصد مرگ و میر بین سال های ۹۷ تا ۹۸ در تالش پنج درصد افزایش داشته است.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 30193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد