با شروع بکار مراکز مثبت زندگی دسترسی جامعه هدف سازمان بهزیستی به خدمات آسان‌تر می شود

مرکز مثبت زندگی در تمامی مناطق شهری افتتاح خواهد شد وعلاوه بر اینکه یکپارچگی در توزیع خدمات ایجاد می‌شود، نیاز مراجعه افراد به ادارات بهزیستی به حداقل کاهش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : جواد مردانی، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان البرز اظهار داشت: مهمترین دستاورد تأسیس مراکز مثبت زندگی ایجاد عدالت در ارائه خدمات و همچنین آگاهی و شناخت اقشار مختلف جامعه نسبت به اهداف و برنامه های سازمان بهزیستی و از طرفی رضایتمندی جامعه هدف را در بردارد که مجموعه این اقدامات میتواند نتیجه اش تحقق اهداف سازمان بهزیستی باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان البرز در خصوص اینکه راه اندازی مراکز مثبت زندگی چه تاثیری در تسهیل دسترسی گروه های هدف به خدمات سازمان بهزیستی دارد، گفت: همانطور که در دستورالعمل تأسیس این مراکز آمده، وظایف این مراکز بسیار متنوع و ابعاد کمی و کیفی دارد و تقریبا تمامی وظایف سازمان بهزیستی را در بر میگیرد که این وظایف و فعالیّت ها در جهت ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه هدف بایستی که بکار گرفته شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه پراکندگی این مراکز در سطح استان و شهرستان ها بسیار حساب شده و کافی هست و به همین دلیل ارباب رجوع به راحتی میتوانند به این مراکز دسترسی داشته باشند و با توجه به اینکه در این مراکز مددکاران اجتماعی خبره و با تجربه بکار گرفته می شوند احتمالا بخش زیادی از مشکلات جامعه هدف در سطح همین مراکز رفع شود و نیازی به پیگیری های ثانویه نداشته باشد و به همین دلیل برای جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی از نظر اقتصادی، وقت و زمان بسیار به صرفه خواهد بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان البرز از نکات مثبت راه اندازی مراکز مثبت زندگی را الکترونیکی کردن فعالیت ها و کمک به کاهش ترددهای غیر ضرور افراد دارای معلولیت به مراکز و ادارات بهزیستی دانست و افزود : بخش وسیعی از جامعه هدف سازمان بهزیستی افراد دارای معلولیت هستند و متأسفانه بدلیل اینکه معابر شهری و وسایل نقلیه بطور کامل مناسب سازی شده نیست این عزیزان در ترددشان با مشکلات زیادی مواجه اند و ضمن اینکه از نظر اقتصادی هم هزینه های زیادی را متقبل می شوند بنابراین چیدمان نیروها در مراکز مثبت زندگی از یک طرف و از طرفی آشنایی مددکاران اجتماعی در این مراکز با اهداف سازمان و فرآیند های منتهی به این اهداف باعث می شود هم از نظر دسترسی راحت و الکترونیکی به خدمات و هم از نظر اقتصادی و صرف وقت و بصورت جامع از نظر رفاه اجتماعی در نهایت بسیار به نفع این عزیزان تمام خواهد شد.

مردانی با بیان اینکه راه اندازی اینگونه مراکز سبب تسریع در ارائه خدمات، فراگیری و توزیع عادلانه خدمات به جامعه هدف سازمان بهزیستی می شود، گفت: به دلیل اینکه این مراکز با وظایف سازمان، آیین نامه ها و دستورالعمل ها آشنایی کامل دارند و از طرفی تمام فرآیند های منتهی به تأمین نیاز جامعه هدف هم تعریف شده است قطعا تأسیس این مراکز از برخورد های سلیقه ای و یا خارج از حیطه ی وظایف بهزیستی پیشگیری میکند و این همان استاندارد سازی هست که تمام مراجعه کنندگان به این مراکز که نیاز های یکسانی دارند نتایج یکسانی را دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بدلیل اینکه کارشناسان این مراکز اشراف کافی به سامانه ها و بحث الکترونیکی بودن این مراکز دارند و از قبل آموزشهای لازم را در این خصوص دیده اند هم سرعت کار افزایش پیدا میکند و هم نیازها در کانال مخصوص خودش قرار میگیرد و از نابسامانی ها و ناهماهنگی هایی که در دریافت نتیجه گاهاً مشاهده میشود و باعث نارضایتی ارباب رجوع میگردد پیشگیری می شود و باعث میشود که جامعه هدف در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان البرز تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که بخش زیادی از افراد جامعه آشنایی کافی با خدمات بهزیستی ندارند ضمن اینکه در اجرای طرح ها هم گاهاً مشاهده شده که نتایج آن بصورت عادلانه در اختیار همه ی افراد نیازمند قرار نگرفته لذا با توجه به استاندارد سازی ارائه خدمات در این مراکز قطعا رضایتمندی جامعه هدف سازمان بهزیستی بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه بخشی از جامعه هدف بهزیستی در حاشیه شهرها قراردارند برای دسترسی سریع به ادارات و مراکز بهزیستی با مشکلات زیادی مواجه هستندو همچنین به واسطه اینکه در زمان مراجعه مشاهده میکنند که تعداد زیادی از افراد برای دریافت خدمات، به یک مرکز مراجعه کرده اند و گاهاً کار یا با تأخیر انجام میگیرد و یا در حد انتظار پاسخی دریافت نمیکنند طبیعتاً مراکز مثبت زندگی میتواند تنها راه رفع این نواقص باشد، ضمن اینکه کلیه طرح های سازمان بهزیستی توسط همین مراکز مثبت زندگی اجرا می شود و این مراکز در واقع بخشی از سیستم اجرایی سازمان بهزیستی هستند.

به گفته این مسئول منابع انسانی موجود در این مراکز متخصصین مددکاری اجتماعی و روانشناسان خبره هستند و علاوه بر اینکه خدمات جاری مراجعین را انجام میدهند میتوانند در جهت رفع نگرانی های مراجعین موفقیت های چشمگیری داشته باشند.

کد خبر 30181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد