فاصله ما تا شما، به کوتاهی یک تماس است

شما با صدای مشاور خراسان رضوی تماس گرفته ­اید. مشاوره ­ها در ۶ زمینه تخصصی خانواده، اعتیاد، ازدواج، تربیتی، تحصیلی و بالینی انجام می­ شود ...

" با سلام، شما با صدای مشاور خراسان رضوی تماس گرفته ­اید. ساعت پاسخگویی مشاورین از ۸ صبح الی ۱۹ عصر می‌باشد. مشاوره ­ها در ۶ زمینه تخصصی خانواده، اعتیاد، ازدواج، تربیتی، تحصیلی و بالینی انجام می­ شود. در صورتی که کد مشاور مورد نظر خود را دارید عدد ۱ را وارد نمایید. در صورت ارایه انتقادات و پیشنهادات، عدد ۲ را وارد نمایید. در صورت نیاز به آدرس سایت مراکز غیردولتی دارای مجوز از این اداره کل عدد ۳ را وارد نمایید و در غیر اینصورت منتظر بمانید تا به مشاور وصل گردید. "

این پیام پیشواز سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی ­خراسان ­­رضوی است که در بدو تماس، بسیار کوتاه و مفید به معرفی خدمات این سامانه می­پردازد. اما آیا این سامانه توانسته ­است پاسخگوی نیاز مخاطبان خود در زمینه ارایه‌ی خدمات تخصصی مشاوره باشد؟ میزان آشنایی شهروندان، نحوه ارایه خدمات، میزان تماس با سامانه و نوع خدمات مورد تقاضا و... سئوالاتی است که در گفتگو با دکتر طاهره علوی، کارشناس مشاوره و راهنمایی معاونت امور پیشگیری بهزیستی­ خراسان­ رضوی، جویای پاسخ آنها شدیم.

*صدای مشاور بهزیستی­ خراسان­­ رضوی در حال حاضر با چند خط به ارایه خدمت می پردازد؟

دکترعلوی؛ سامانه ۱۴۸۰ در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا، با ۹خط و در سه نوبت کاری، از ساعت۸ صبح الی۱۲ شب به همشهریان عزیز خدمات تخصصی مشاوره ارایه می کند.

* آمار تماس و ویژگی­های دموگرافیک تماس­ گیرندگان با سامانه ۱۴۸۰ را چگونه ارزیابی می ­کنید؟

دکترعلوی؛ طبق گزارش ­های آماری، در ۶ماهه اول سال جاری، حدود ۳۲ هزار و ۸۰۰ تماس با سامانه گرفته­ شده ­است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از افزایش تماس­ ها حکایت دارد. ( ۳۰ هزار تماس در ۶ماهه اول سال ۹۸). همچنین از نظر جنسیت، ۱۹ هزار نفر از تماس­ گیرندگان زن و مابقی مرد، از نظر وضعیت تاهل، ۲۴ هزار نفر متاهل، ۶ هزار نفر مجرد، ۲ هزار نفر مطلقه و مابقی بیوه و یا در وضعیت متارکه بودند. از نظر ویژگی سنی، حدود ۲ هزار نفر زیر ۲۰ سال، ۸ هزار نفر بین ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۸ هزار نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال و مابقی بالای ۴۰ سال سن داشتند. از نظر تحصیلات نیز، حدود ۷ هزار نفر زیر دیپلم، ۱۷ هزار نفر دیپلم، ۶ هزار نفر فوق دیپلم و لیسانس و مابقی بالاتر از لیسانس بودند.

* با مرور این آمار، می­ توان تفاوت معنی ­داری را در تعداد تماس­ گیرندگان زن و مرد، گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال با سایر گروه­ های سنی، افراد مجرد و متاهل، تحصیلات دیپلم با سایر مقاطع، مشاهده کرد. این تفاوت قابل توجه را چگونه می توان تحلیل کرد؟

علوی؛ دلیل اینکه زنان بیشتر از مردان با صدای مشاور تماس می ­گیرند را شاید بتوان به این عوامل فرهنگی-اجتماعی نسبت داد؛ زنان حامی و پایگاه عاطفی خانواده هستند و بیشتر از مردان به حل مشکلات خانواده گرایش دارند، میزان اعتماد آنها به مشاوره بیشتر است و حتی استقبال بیشتری برای شرکت در دوره­ های آموزشی از خود نشان می­ دهند. به همین دلیل بیشترین تماس­ها با صدای مشاور توسط زنان و در ساعات صبح انجام می­ شود دقیقا همان ساعاتی که مردان در منزل حضور ندارند و زنان می ­توانند با فراغ بال و آزادی بیشتری با مشاورین تماس بگیرند.

تفاوت معنی ­دار آمار تماس­های گروه سنی۳۰ تا ۴۰ سال نسبت به سایر گروه­ های سنی را شاید بتوان اینگونه توجیه کرد؛ افراد این گروه سنی بحرانی ­ترین سال­های زندگی خود را سپری می ­کنند، در دوره زایندگی و تربیت فرزندان قرار دارند و با مسایل تربیتی و  چالش ­های ارتباطی بسیاری دست به گریبان هستند.

گرایش بیشتر افراد با تحصیلات دیپلم نسبت به سایر مقاطع را نیز شاید بتوان با ویژگی رایگان و در دسترس بودن خدمات ۱۴۸۰ مرتبط دانست؛ افراد این گروه کمتر شاغل هستند و توان مالی پایین­تری دارند، اکثرا زنان متاهل و خانه­ داری هستند که به راحتی       می­ توانند از خدمات این سامانه در منزل استفاده کنند. از طرفی افراد با مقطع تحصیلی بالاتر، به دلیل ارتباطات اجتماعی گسترده ­تر، آشنایی بیشتر با خدمات مشاوره حضوری مراکز، شاغل­ بودن و داشتن توان مالی، از خدمات مراکز مشاوره بهره بیشتری می برند.

* با توجه به ارایه خدمات تخصصی سامانه ۱۴۸۰ در حوزه ­های خانواده، اعتیاد، ازدواج، تربیتی، تحصیلی و بالینی، بیشترین تماس در کدام حوزه و موضوعات بوده ­است؟

دکترعلوی؛ با توجه به آمار ۶ ماهه اول سال جاری، مشکلات بین فردی با ۱۳ هزار تماس در صدر موضوعات مطرح شده قرار دارد و بعد از آن به ترتیب مشکلات با همسر با ۱۰ هزار و ۴۰۰ تماس، مشکلات مربوط به تربیت کودکان و مسایل دوره نوجوانی و بلوغ با ۴ هزار و ۸۰۰ تماس، اختلالات اضطرابی با ۴ هزار تماس، مشاوره پیش از ازدواج با ۲ هزار تماس، مشاوره اعتیاد با ۲ هزار و ۵۰۰ تماس، قرار گرفته اند و مابقی تماس ها به مشکلات فردی، جنسی و... و. مربوط می شود.

*همانطور که می­ دانید گسترس ویروس کرونا و دوران قرنطینه، افراد و خانواده ­ها را به ویژه از ابعاد فردی و روانی با چالش­های جدیدی مواجه کرده؛ بهزیستی، چگونه خدمات سامانه ۱۴۸۰ را در جهت کاهش و مقابله با آسیب­های روانی مردم در این دوران، جهت­ گیری و هدفمند کرده و بیشترین موضوعات مطرح شده توسط افراد در چه حوزه ­هایی بوده است؟

دکترعلوی؛ بهزیستی ­خراسان­­ رضوی همزمان با سراسر کشور در جهت افزایش بهداشت روانی افراد و خانواده ­ها، ضمن افزایش ساعات فعالیت سامانه ۱۴۸۰ تا ۱۲ شب و ارایه سه شیفت کاری، پاسخگوی سئوالات و مشکلات شهروندان بود. تبلیغات این سامانه توسط بهزیستی کشور نیز، میزان تماس­ها را افزایش داد.  

محوریت دغدغه تماس­ گیرندگان نیز با تغییر شرایط گسترش بیماری و در بازه ­های زمانی مختلف، تفاوت موضوعی جالب توجهی را نشان می­ دهد؛ در اوایل شیوع کرونا به دلیل ناشناخته بودن بیماری، بیشترین تماس­ها مربوط به ابهامات و سئوالات بهداشتی و پزشکی مردم بود که استرس و اختلال اضطراب ناشی از کرونا را نشان می­دهد.

پس از آن چالش­های ارتباطی بین همسران و بین والدین و فرزندان، عمده ­ترین دلیل تماس آنها با صدای مشاور بود که دلایل آن را می ­توان در ضعف مهارت­های ارتباطی، تعطیلی مراکز آموزشی و افزایش حضور فرزندان در خانواده، توقف و یا کاهش فعالیت مشاغل و متعاقب آن افزایش ساعات حضور افراد شاغل در خانواده و افزایش مشکلات اقتصادی جستجو کرد. مساله سوگ و افسردگی و مشکلات روحی بازماندگان افراد فوت شده بر اثر کرونا نیز در رده بعدی قرار دارند.

تغییر شیوه ­های آموزشی به سمت آموزش ­های مجازی و متعاقب آن عدم آگاهی و دانش برخی والدین در خصوص نحوه تعامل با فرزندان در این گونه آموزش­ها، حساسیت و عدم آشنایی با آسیب­ها و خطرات این فضا، نیز باعث افزایش دغدغه والدین و تماس آنها با صدای مشاور است.

* ضمن اعلام تعداد مراکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی ­خراسان­­ رضوی و آمار مراجعان، بفرمایید در چه شرایطی تماس گیرندگان به این مراکز ارجاع داده می شوند؟

دکتر علوی؛ برخی از مشکلات و اختلالات روان­شناختی تماس گیرندگان از طریق تلفنی قابل درمان نیست لذا این دسته از افراد با توجه به نوع اختلال و محل اقامت، به نزدیک ترین مرکز و دفتر مشاوره تحت نظارت ارجاع داده می شوند.

در حال حاضر حدود ۱۸۵ مرکز و دفتر مشاوره و امور روان شناختی با مجوز بهزیستی ­خراسان­­رضوی در استان فعالیت دارند که ۱۰۰ مرکز در شهرستان مشهد و بقیه در شهرستان­ها دایر هستند.

در ۶ ماهه اول سال جاری ۳۶ هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده و یا تماس گرفته­ اند و از خدمات مشاوره حضوری و یا تلفنی مراکز استفاده کرده ­اند. این در حالی است که آمار مراجعان در مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ هزار نفر بوده است. کرونا و تعطیلی مراکز از فروردین تا اوایل خرداد ماه جاری که در راستای اجرای پروتکل­ های ابلاغی بهزیستی انجام شده یکی از دلایل عمده کاهش آمار مراجعان به مراکز است.

* بهزیستی­ خراسان ­­رضوی در راستای افزایش سطح کیفی خدمات تخصصی صدای مشاور چه برنامه ­هایی در نظر دارد؟

دکترعلوی؛ معاونت امور توسعه و پیشگیری بهزیستی ­خراسان ­­رضوی با بکارگیری نیروهای متخصص با تحصیلات فوق لیسانس و دکترای مشاوره و روان­شناسی و برگزاری دوره­ های تخصصی ضمن خدمت مصوب و غیر مصوب، همه توان خود را برای ارتقای کیفی خدمات مشاوره به کار می گیرد. لذا شهروندان می ­توانند با اطمینان و اعتماد کامل به تخصص نیروها و فاش نشدن اسرار، از این خدمات استفاده کنند و در صورت عدم رضایت، مراتب را با بخش انتقادات و پیشنهادات سامانه ۱۴۸۰ و یا کارشناسان واحد پیشگیری ادارات بهزیستی شهرستان ها اطلاع دهند.  

کد خبر 30171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد