ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در حوزه توانمندسازی سالمندان

تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی و تامین منابع مالی برای نظام حمایتی از سالمندان از جمله اهداف تشکیل شورای سالمندان در استان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، شهرام مقدس، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در جلسه شورای سالمندان استان گفت: فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمندان در خانواده و مشارکت مردم، انجمن ها و موسسات خیریه جهت ارتقاء نگاه فرهنگی به سالمندان باید در اولویت برنامه ها باشد.

مقدس افزود:  مناسب سازی فضاها و معابر برای حضور سالمندان و دسترسی آسان آنها به فضاها و اماکن عمومی باید در دستور کار قرار گیرد.  امکانات و خدمات قابل ارائه به سالمندان با تغییر ساختار جمعیت و خانواده از یک طرف و تغییر نگرش ها،  نیازمند برنامه‌ریزی در شرایط کنونی و مدیریت تغییرات می باشد. کلیه دستگاه‌های اجرایی باید ماموریت ذاتی خود را درباره سالمندان تعریف کنند و برنامه‌های خود را متناسب با آن ارائه دهند به نحوی که حقوق شهروندی سالمندان مدنظر قرار گیرد.

نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه هشت هزار ۵۳۸ سالمند از خدمات بهزیستی استفاده می کنند، افزود: از این تعداد یکهزار و ۳۲۸ نفر مستمری دریافت می کنند و بقیه از سایر خدمات بهره مند می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان خاطر نشان کرد: خدمات پزشکی، روانشناسی، مراقبتی، روانشناسی و مددکاری بهزیستی از طریق ۱۵ مرکز روزانه، سه مرکز شبانه روزی، هشت تیم سیار، ۹ طرح مراقبین و دو طرح توانمندسازی به سه هزار و ۴۷۸  سالمند ارائه می شود.

وی بیان کرد: تلاش بهزیستی بر این است که بستر برای حضور هرچه بیشتر سالمندان درجامعه فراهم شود و همچنین به گونه ای فرهنگ سازی شود که این عزیزان تا جایی که ممکن است در خانواده نگهداری و از خدمات پزشکی، پرستاری در منزل توسط تیم ویزیت در منزل، بهره مند شوند. و اگر بنا به دلایل مختلف از جمله بیماری سالمند و مشکلات مربوطه شرایط نگهداری در منزل را نداشته باشند، سالمند در مراکز شبانه روزی پذیرش می شود.

کد خبر 30163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد