معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی؛ مشهد ۱۰ هزار کارتن‌خواب دارد

اعضای کمیته‌ی جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر کارتن‌خواب از دو سالن ورزشی در مجموعه‌ی ورزشی ثامن در شهرستان طرقبه‌شاندیز بازدید کردند.

در این بازدید که با حضور سید رضا طباطبایی، معاون دادستان مشهد، حسین تنها طلب، معاون پیشگیری بهزیستی استان، سلاطین، نماینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، رضازاده، مشاور شهردار مشهد، ریواده، نماینده فرمانداری و اشرافی، نماینده اداره کل ورزش و جوانان استان انجام شد، مقرر گردید دو سالن این مجموعه تا یکشنبه آینده آماده‌سازی و توسط شهرداری مشهد تجهیز شود تا به امر جمع‌آوری و نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها اختصاص یابد.

به گفته‌ی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی این دو سالن ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد که با احتساب ۱۷۵۰ نفری که در ۸ سالن ورزشی دیگر ساماندهی شده‌اند مجموع کارتن‌خواب‌های جمع‌آوری شده در مشهد به ۲۱۵۰ نفر خواهد رسید.

حسین تنها طلب گفت: برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ هزار نفر معتاد کارتن‌خواب و متجاهر در مشهد زندگی می‌کنند که برای جمع‌آوری و نگهداری موقت این افراد باید امکانات بسیار بیشتری مهیا شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد شورای هماهنگی با شهرداری مشهد در خصوص هزینه‌های نگهداری موقت این افراد، پایان اردیبهشت ماه تمام می‌شود گفت: فاز اول مرکز ترک اعتیاد اقامتی حسن‌آباد با ظرفیت ۵۰۰ نفر هفته آینده افتتاح می‌شود و امیدواریم تا آن موقع دست کم سه فاز دیگر مرکز ترک اعتیاد اقامتی حسن‌آباد راه‌اندازی شود که جمعا در ۴ فاز ۲۵۰۰ نفر در آن اقامت خواهند داشت.

تنها طلب در خصوص هزینه‌های نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها گفت: هزینه‌های نگهداری این افراد در مراکز ورزشی فعلی که به صورت موقت در نظر گرفته شده، معادل ۲۸ هزار تومان به ازای هر نفر برای هر روز است و توسط شهرداری مشهد تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: همین مقدار هزینه به ازای هر نفر برای افرادی که در مرکز حسن‌آباد ساماندهی شوند در نظر گرفته شده است که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، قول تأمین آن را داده است.

وی خاطر نشان کرد: طرح جمع‌آوری و نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها به منظور نجات آنها از سرما و عبور از زمستان است که در نهایت با پایان این طرح در اواخر اردیبهشت ماه، نحوه‌ی ادامه‌ی طرح جمع‌آوری و ساماندهی آنها در مراکز ترک اعتیاد اجباری ماده ۱۶ که مرکز حسن‌آباد هم جزو این مراکز است توسط شورای هماهنگی برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.

وی در خصوص نقش بهزیستی در این طرح گفت: در طرح نگهداری موقت، بهزیستی نقش استقرار و نظارت تیم درمان و مددکاری را برعهده دارد و در برنامه‌ی دائمی مراکز اقامتی ترک اعتیاد اجباری ماده ۱۶، بهزیستی نقش مدیریت، اجرا و نظارت کامل آنها را عهده‌دار می‌باشد.

تنها طلب گفت: مراکز ماده‌ی ۱۶ اکثرا در مشهد مستقر بودند و قاعدتا معتادان متجاهر شهرستان‌ها به این مراکز عودت داده می‌شدند که ظرفیت لازم وجود نداشت اما در حال حاضر با مدیریت شورای هماهنگی و همکاری فرمانداری‌ها، دادگستری‌ها و بهزیستی شهرستان‌ها، در حال تأسیس مراکز ماده‌ی ۱۶ در چند شهرستان استان هستیم که به این ترتیب، ظرفیت بیشتری در شهرستان‌ها ایجاد می‌شود و بار این تراکم در مشهد کاهش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به طرح جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ که این افراد در مقاطع زمانی سه ماهه جمع‌آوری و ساماندهی می‌شدند با تغییر مصرف آنها، دوره‌های کوتاه مدت درمان و کاهش آسیب‌شان طی می‌شد و پس از تخلیه‌ی ظرفیت مراکز، بار دیگر گروه بعدی جمع‌آوری می‌شدند چون ظرفیت کافی برای درمان و بازتوانی همه‌ی این افراد در یک زمان، وجود ندارد.

کد خبر 30111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد