عدم توجه دقیق به زیر ساخت های اجتماعی در گسترش مناطق شهری

کار گروه تخصصی اجتماعی فرهنگی شهرستان لنجان با حضور دکتر ولی اله نصر مدیر کل و تیم کارشناسی بهزیستی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان لنجان، دکتر ولی اله نصر در کار گروه تخصصی اجتماعی فرهنگی شهرستان لنجان با اشاره به مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در گسترش مناطق شهری به دلیل عدم توجه به مطالعات اجتماعی دقیق و کارشناسی، زیر ساخت‌های اجتماعی به خوبی دیده نشده است. وی افزود: علیرغم اینکه شعار نهادینه شده جامعه، "پیشگیری مقدم بر درمان است"؛ اما در کشور همیشه فعالیت‌ها انجام می شود و بعد به دنبال بررسی مشکلات آن بویژه مشکلات اجتماعی برمی‌آیند. این مسئله در توسعه مناطق شهری بویژه شهرک‌های مسکونی که در چند سال اخیر گسترش پیدا کرده است، بسیار مشهود است.
دکتر نصر گفت: بهزیستی شهرستان لنجان با ۸ مرکز دولتی و ۹۵ مرکز غیر دولتی مشغول خدمت به جامعه هدف می‌باشد. در حوزه توانبخشی ۹ مرکز روزانه توانبخشی و چهار مرکز توانبخشی شبانه‌روزی به افراد دارای معلولیت خدمات رسانی می‌کنند. در حوزه اجتماعی ۵۲ مرکز که اغلب مهد کودک و کلینیک‌های مددکاری اجتماعی هستند و یک خانه کودک و نوجوان مشغول خدمات‌رسانی هستند. در حوزه پیشگیری ۱۵ مرکز مشاوره و گروه همیار و 6 مرکز اقامتی میان مدت که موبایل سنتر را هم شامل می‌شود، به جامعه هدف سازمان خدمات ارائه می کنند.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به راه اندازی مراکز مثبت زندگی بهزیستی در سراسر کشور گفت: در این مراکز بر خلاف گذشته که فرد ممکن بود برای خدمات مختلف توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری به مراکز متفاوتی رجوع کند؛ در مراکز مثبت زندگی خدمات را به صورت متمرکز دریافت می‌کند. سهمیه شهرستان لنجان، 4 مرکز مثبت زندگی است. این مراکز در ایام الله دهه فجر به صورت کشوری به دست رییس جمهور افتتاح رسمی خواهد شد.
وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی شهرستان لنجان، ابراز داشت: مدیریت و کاهش این آسیب‌ها نیاز به اجرای برنامه‌های کاربردی دارد. در اصفهان ما قرارگاه اجتماعی را راه‌اندازی کردیم که خوشبختانه در شهرستان لنجان با همت امام جمعه شهرستان، این طرح از قبل راه‌اندازی شده است.


مرکز اقامتی میان‌مدت زنان شهرستان لنجان در حال راه‌اندازی است
دکتر علی اکبر ابراهیمی سرپرست پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری بویژه پیشگیری از اعتیاد، گفت: تا قبل از کرونا، دوره پذیرش مرکز ماده 16 برای هر فرد 45 روز بود و به همین خاطر سهمیه پذیرش مرکز برای هر شهرستان مناسب بود، متاسفانه با شروع کرونا، بر حسب دستور مقام قضایی دوره پذیرش این مرکز 6 ماهه و ظرفیت پذیرش هم نصف شد. همین امر به کاهش سهمیه هر شهرستان منجر شد.
وی افزود: با ایجاد مرکز ماده 16 سپاه در شهرستان مبارکه و وجود مراکز اقامتی میان‌مدت کافی در شهرستان لنجان، این شهرستان مشکل خاصی در خصوص پذیرش افراد دارای اعتیاد ندارد. با راه‌اندازی مرکز اقامتی میان‌مدت زنان که پروانه تاسیس آن صادرشده و کارهای اجرایی آن درحال انجام است، چرخه خدمات بهزیستی در خصوص اعتیاد در شهرستان لنجان کامل می‌شود.
دکتر ابراهیمی ابراز داشت: درمان در بهترین شرایط 20 درصد موفق است و فاصله تعارف به مصرف مواد تا مصرف مواد، حدود 30 ثانیه است و این 30 ثانیه همان پیشگیری است که باید تمام تلاش‌مان را بر این 30 ثانیه و اقدامات پیشگیرانه قرار دهیم.
 

کد خبر 30095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد