تاثیر مراکز جامع درمان و بازتوانی بیشتر از کمپ های ترک اعتیاد است

اردبیل - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: میزان تأثیرگذاری مراکز جامع درمان و بازتوانی نسبت به کمپ‌های ترک اعتیاد ۵۰ درصد بیشتر بوده و طول درمان در این مراکز یک ساله و مداوم است.

بهزاد ستاری در حاشیه افتتاح مراکز درمان و باز توانی اعتیاد در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه میزان ظرفیت پذیرش و ارائه خدمات در این مراکز ۲۳۰ نفر است اظهار کرد: این مراکز در دو بخش بانوان و آقایان و با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین انجمن بهبودی ترک اعتیاد احداث شده است.

وی از پذیرش و بستری ۱۱۰ نفر از معتادان در مرحله اول افتتاح این مراکز خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۰۰ نفر در مرکز درمان نجات مردان و ۱۰ نفر در مرکز بازتوانی زنان دوره درمان خود را طی می‌کنند و به طور همزمان از خدمات مشاوره‌ای و آموزش مهارت‌های اشتغال نیز بهره مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل میزان هزینه و تأمین اعتبار لازم برای احداث مرکز درمان اعتیاد مردان را چهار میلیارد ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای احداث این مجموعه ۵۰ درصد از محل اعتبارات استانی و ۵۰ درصد از تسهیلات و اعتبارات کشوری استفاده شده است.

مهارت افزایی و ایجاد اشتغال از اهداف اصلی مراکز است

ستاری به پروژه‌های اشتغال زایی و کار آفرینی این مراکز نیز اشاره کرد و افزود: در بخش تولید پوشاک هم اکنون کارگاهی در مرکز مردان در حال فعالیت است و ۱۰ دار قالی نیز در بخش زنان تهیه شده که به زودی در زمینه تولید تابلو فرش و گلیم فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته در سال آینده از طریق سازمان فنی و حرفه ای استان به افزایش حرفه آموزی در افراد درمان شده از اعتیاد پرداخته و طرح‌های اشتغال زایی در زمینه پرورش ماهی و گل رز نیز اجرایی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه تسهیلات ۵۰ میلیونی اشتغال برای کارفرمایانی که بعد از بهبودی این افراد را به کار گیرند پرداخت می‌شود، افزود: این تسهیلات با توجه به مهارت و شغل و به ازای هر نفر پرداخت و حق بیمه آنان نیز به مدت پنج سال از سوی دولت واریز می‌شود.

ستاری میزان تأثیر گذاری مراکز درمان و بازتوانی را نسبت به کمپ‌های ترک اعتیاد ۵۰ درصد بیشتر عنوان کرد و گفت: در این مراکز مراحل درمان به صورت یک ساله انجام می‌گیرد و در مرحله اول چهار ماه اقامت دائم و در مراحل بعدی نیز افزایش مهارت و مشاوره‌های روانشناسی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: افراد در این مراکز تحت درمان‌های ویژه و مراقبت‌های مکرر قرار گرفته و از لحاظ کنترل غذایی و حفظ روحیه و انگیزه لازم برای ترک اعتیاد به صورت روزانه در جلسات مشاوره‌ای و برنامه‌های فرهنگی و هنری شرکت می‌کنند.

فعالیت ۱۴ کمپ ترک اعتیاد در استان اردبیل

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد افزایش میزان مراجعین به کمپ‌های ترک اعتیاد بوده ایم اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست سال به یک هزار و ۹۸۷ نفر خدمات درمان و بازتوانی ارائه شده و این خدمات نیز با توجه به وضعیت شیوع کرونا با ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت داشته اند.

ستاری تعداد کمپ‌های فعال ترک اعتیاد در استان را ۱۴ مرکز عنوان کرد و گفت: ظرفیت پذیرش و درمان این مراکز ۸۰۰ نفر است که ۷ مرکز در کل استان، ۲ مرکز جامع درمان، و ۲ مرکز اجتماع درمان مدار نیز در شهرستان‌های پارس آباد و مشگین شهر فعالیت می‌کنند.

وی از احداث کمپ‌های جدید ترک اعتیاد در سال آینده در استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: این کمپ‌ها در شهرستان‌های نیر و نمین دایر خواهند شد و تمامی امکانات در این مراکز نیز از محل اعتبارات و بودجه استانی تأمین خواهد شد.

کد خبر 30091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد