افتتاح مرکز جامع درمان وبازتوانی معتادین

مرکزجامع درمان وبازتوانی معتادین باحضور دکتر شریعتمداری وزیر تعاون ، کاروروفاه اجتماعی ،دکتر قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور ودکتر امینی مدیرکل ،سالاروند معاون پیشگیری و جمعی از مسئولین استانی از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح گردید.

دکتر امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در حاشیه افتتاح این مراسم افزود:  پس از گذشت بیش از بیست سال تجربه ارائه خدمات درمانی به بیماران وابسته به مواد به نظر میرسد به دلیل چند وجهی بودن این بیماری و پیچیدگی موضوع و به رغم گسترش کمی، موفقیت چشم گیری در درمان اعتیاد حاصل نشده و شاید یکی از علل عمده افزایش عودهای مکرر معتادین باشد

 زهرا امینی افزود:  در درمان و بازتوانی اعتیاد درمان اثر بخش باید بتواند جنبه های رفتاری، روان شناختی، اخلاقی، شغلی و اجتماعی فرد را (در کنار مشکل مصرف مواد) مد نظر قرار دهدو مدل پیوستار مراقبت تا سطوح متنوعی از مراقبت و خدمات برای رفع نیازهای افراد با درجات متفاوتی از شدت اعتیاد لازم است.

وی بیان داشت : طرح درمان انفرادی باید به طور دوره ای تدوین و ارزیابی و تعدیل شود تا این اطمینان حاصل شود که طرح درمان نیازهای در حال تغییر فرد را ارضا می کند.
وماندن بیمار در درمان در یک دوره زمانی کافی برای اثر بخشی درمان لازم و ضروری است. مطالعات نشان می دهد اکثر مراجعان در سه ماه اول درمان شروع به نشان دادن فواید درمانی می کنند و اکثر آنها در طی شش ماه بهبودی معنا داری نشان می دهند.

سالاروند معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی نیز در ادامه افزود: مشاوره (فردی و گروهی) و سایر درمان های رفتاری ، مولفه های اساسی درمان اثر بخش می باشند, برای افراد معتاد که اختلال روانی همراه دارند باید هر دو اختلال به شیوه ترکیبی تحت درمان قرار گیرد.

مهناز سالاروند اظهار داشت : در راستای رفع بخشی از این مشکلات و پس از بررسی و نیازسنجی موضوع الگویی تحت عنوان" الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان" در سازمان بهزیستی کشور تهیه و تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: در این الگو به طور همزمان علاوه بر ارائه مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار با بهره گیری از اکثر رویکرد های درمان و بازتوانی اعتیاد، به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی توانمندسازی شغلی پرداخته و تمامی این خدمات در قالب طرح درمان  بصورت تک دوزی برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود.

سالاروند بیان داشت :این الگو بر اساس مدل ترکیبی اکثر رویکردهای درمان و مداخله اعتیاد که نزدیک به دو دهه در کشور اجرایی شده و تجارب متعددی از آنها بدست آمده طراحی شده است.

این مقام مسئول در خصوص چارچوب کلی طرح اذغان داشت :  در این مدل بیماران پس از پذیرش وارد مرحله سم زدایی شده و به مدت 2هفته این مرحله را طی می نمایند و بعد از سم زدایی به مدت سه و نیم ماه به صورت اقامتی تحت درمانهای روانی اجتماعی و معنوی به صورت نظام مند قرار می گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی مینمایند

وپس از پایان دوره سم زدایی و اقامت (چهار ماه) ، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری به طی مدت هشت ماه و با شرکت در52 جلسه (سه ساعته ) بصورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت مینماید

این مقام مسئول افزود: سیر درمان و بازتوانی بیمار در طرح جامع بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان و طول مدت درمان در 4 ماهه اول بصورت شبانه روزی و نوع خدمت شامل اقامت وسم زدایی و مداخلات می باشد در ماه 5 و6 هر هفته سه جلسه و نوع خدمت تداوم درمان و ارائه خدمت بصورت سرپایی می باشد .

وی افزود: در ماه 7و8 هرهفته دو جلسه به صورت سرپایی و درماه 11 و12 هر پانزده روز یک جلسه و تداوم درمان وارائه خدمات بصورت سرپایی وبعد از یکسال هر ماه یک جلسه وتداوم درمان و عضویت در باشگاه فارغ التحصیلان خواهد بود

شایان ذکر است مساحت مرکز 2000متر با ظرفیت اسمی 70 نفر وتیم درمان 8 نفره شامل صاحب امتیاز ، مسئول فنی ، روانشناس ، پزشک ، مدیر ، مددگار، نگهبان و آشپز می باشد

کد خبر 30049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد