افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد و درمان در رباط کریم

آیین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان در سراسر کشور و استان تهران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران،  آیین سراسری افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مبتنی بر تداوم درمان، به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولین کشوری افتتاح و همزمان با کشور این مراسم به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مسئولان استانی و شهرستان رباط کریم در مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مهر برگزار شد.

مدیر کل بهزیستی استان در این مراسم گفت: این مرکز، تنها مرکز استان تهران در مقوله درمان و بازتوانی اعتیاد با مساحت دو هزار و 300 متری است که در شهرستان رباط کریم افتتاح شده که برنامه اختصاصی برای هر فرد با توجه به شرایط اجتماعی و براساس مدیریت مورد را در دستور کار دارد.

امین شاهرخی با بیان اینکه از طریق تجربه های گذشته به وسیله کارهای پژوهشی این مرکز پیگیری شده است که مراحل سم زدایی، اشتغال، خانواده درمانی را دنبال می کند، گفت: بعد از  یک سال که یک مددجو از این مرکز خارج شد توسط بهزیستی برنامه های پیش بینی می‌شود که افراد به عنوان یک فرد پاک شده آماده به کار و فعال باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه در خصوص برنامه های قابل ارائه این مرکز افزود: مرکز جامع درمان  و بازتوانی اعتیاد، متفاوت از مراکز اقامتی معتادان متجاهر و کمپ‌ های ترک اعتیاد است و مصرف کنندگان مواد مخدر که به صورت غیر متجاهر به این بلای خانمان سوز مبتلا شده اند به صورت خود معرف می توانند به مدت یک سال (چهار ماه بستری و هشت ماه خدمات سرپایی ) از خدمات این مرکز استفاده نمایند.

فرماندار شهرستان رباط کریم، در ادامه این مراسم گفت:  آموزش صحیح و فراهم نمودن اشتغال را مانع مهمی برای عدم بازگشت به مصرف دوباره دانست و افزود: این مرکز  60 نفر از آقایان در سن 18 تا 60 ساله را تحت پوشش قرار می دهد که پس از دوره مذکور اقامت، مراجعان در صورتی که پیش از اعتیاد دارای شغل بوده باشند با کمک مددکار به شغل قبلی خود بر می گردند و افرادی که فاقد اشتغال، سرپناه و خانواده هستند برای اسکان به مراکز توانمندسازی می‌ روند تا با مهارت آموزی در رشته های تولید کفش و ماسک بتوانند به اشتغال پایدار دست پیدا ‌کنند.

نظام ملکشاهی در ادامه افزود: امید داریم روزی فرا برسد که معتاد در جامعه نباشد و در بین قشر جوان که آینده سازان این کشور هستند موردی مشاهده نشود. وی آموزش کسب و کار و حرفه  در این مراکز را از ضروریات دانست و گفت: با مهارت آموزی افراد بعد از خروج از این مراکز می توانند به دنبال کار و فعالیت باشند.

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان رباط کریم در ادامه این آیین افتتاح با اشاره به کارکردهای مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد گفت: در این مراکز در مسیر بازتوانی موضوعاتی وجود دارد، با مرور تجربه شهرستان ها، جهت اعزام این افراد به مراکز مشکلی وجود ندارد اما به صرف آمدن این افراد موضوع حل نمی شود بلکه باید اصلاح صورت گیرد و به دنبال فن و حرفه برای این افراد باشیم.

روح الله لطیفیان با اشاره به اینکه معتادان بهبود یافته نیاز به حمایت های روانی و اجتماعی بالایی دارند و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار داشت: طول درمان فرد معتاد در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به مدت یکسال است که در طول این مدت، افراد پذیرش شده تحت درمان تخصصی، خدمات روانشناسی، پزشکی، آموزش های شغلی و غیره قرار گرفته و در کنار درمان این افراد، خانواده های آنان نیز آموزش های لازم را کسب می کنند.
 

کد خبر 30040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد