تاکید بر برخورد همه‌جانبه برای ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور/ ۱۴۸ روز کاری در دولت تدبیر و امید در خدمت مردم هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان، گفت: در مجموع خیل عظیم معتادان در کشور بعضی دارای هنرمندی‌هایی هستند و فقط به دلیل ورود افیونی به بدن اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و امکان بازگشت به زندگی اجتماعی ندارند؛ این اطمینان را می‌دهیم که همه قوا با قوت از این اقشار هرچند که بر خودشان ظلم روا داشتند، حمایت خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان ضمن تقدیر و تشکر از درایت و مدیریت «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور به سبب همفکری و استفاده از خرد جمعی نیروهای نخبه و اندیشمند در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، گفت: فعالیت‌های بهزیستی و پیگیری مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی در کشور نیازمند همراهی همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی است و البته روش‌های مشارکت‌جویانه برای حضور آحاد مردم در حل این مسائل و مشکلات مهم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اعتیاد، مسئله مهمی است، تصریح کرد: ۵ آسیب اصلی و مهم، در بین تمامی آسیب‌های اجتماعی توسط مقام معظم رهبری برشمرده شده است که یکی از آنها اعتیاد است و از آن به عنوان تهدیدی بزرگ که کشور را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد، یاد کرد؛ این در حالی است که در همه حوزه‌های فعالیت برخورد با موضوع مواد مخدر در حوزه عرضه صورت می‌پذیرد. نیروی انتظامی با برخورد بی‌امان با قاچاقچیان در سراسر کشور و تقدیم خون شهدا گرانقدر ایستادگی کرده و از ورود مواد مخدر به داخل، از کشور صیانت کرده است و همچنین برخورد قضایی با مجرمان در حوزه عرضه مواد مخدر که منشا توسعه اعتیاد در ایران است، قابل قدردانی است.

وی با اشاره بر توصیه‌های مقام معظم رهبری، بر برخورد خشن و بی‌رحمانه برای ریشه‌کن کردن اعتیاد در کشور تاکید کرد و گفت: در بحث کاهش تقاضا نیز باید فرهنگسازی در حوزه پیشگیری صورت پذیرد چون اعتیاد پدیده‌ای پیچیده که در سطح جامعه ظهور و بروز پیدا کرده است و برخورد پیچیده‌ای را می‌طلبد تا با عادی‌سازی در سطح جامعه مواجه نشویم. زنده نگه‌ داشتن آسیب‌های عظیم و شوم که پدیده اعتیاد نه فقط در حوزه خانواده بلکه در کل اجتماع ایجاد می‌کند از اقدامات اساسی است که اسلام نیز آن را نهی کرده است. ما به هیچ وجه حق نداریم در مقام یک انسان بر بدن خود و دیگران ضرر و آسیبی برسانیم  البته در این خصوص روایات متعددی است که منشا تاریخی و دینی ماست هرچند که این پدیده جهانی است اما تاکید بر حرام بودن امر اعتیاد در جامعه می‌تواند موثر باشد و از اشاعه فساد جلوگیری کند.

شریعتمداری با بیان اینکه زمینه‌های متفاوتی باعث گرایش به اعتیاد می‌شود، ادامه داد: درمان اعتیاد باید همه‌جانبه با نگاهی خانواده‌محور و جامعه محور باشد. بسیار خوشنود هستیم که استراتژی رئیس سازمان بهزیستی کشور مشارکت‌جویانه است و از منابع محدود و بودجه عمومی استفاده اهرمی کردن هنری است که در این سازمان به منصه ظهور گذاشته شده است؛ در کنار فعالیت پیشگیرانه در این حوزه، اقدامات فرهنگی و مشاوره‌ای و خانواده‌محور همراه با ایجاد اشتغال پایدار دیده شود بازگشت فرد به زندگی باثبات را فراهم می‌کند. زیبا فرمودند مقام معظم رهبری که «فکر کنید یکی از اعضاء خانواده خودتان دچار اعتیاد شده است».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از اینکه مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با همت سازمان بهزیستی کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: در مجموع خیل عظیم معتادان در کشور بعضی دارای هنرمندی‌هایی هستند و فقط به دلیل ورود افیونی به بدن اعتماد به نفس خود را از دست داده است و امکان بازگشت به زندگی اجتماعی ندارد؛ لذا باید این مهم احیاء شود. در حال حاضر مراکز کار و اشتغال تاسیس شده است و این اطمینان را می‌دهیم که همه قوا با قوت از این اقشار هرچند که بر خودشان ظلم روا داشتند، حمایت خواهیم کرد.

وی، ادامه داد: در سالیان گذشته بحث درمان اعتیاد ناقص صورت می‌پذیرفت و تنها جسم مورد تاکید و توجه ما بود و به موضوع بازتوانی معتادان و ترک اعتیاد توجه ناکافی می‌کردیم که امروز با همفکری و همراهی دستگاه قضا، دادستانی کل کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... نواقص رفع شد و با ۶ هزار واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد دارای مجوز سازمان بهزیستی کشور بالغ بر ۸ هزار مرکز در حوزه‌های گوناگون ترک اعتیاد مشغول ارائه خدمات هستند و امیدواریم مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کنار آنها مشکل اعتیاد را مرتفع کند.

شریعتمداری در پایان یادآور شد: لایحه مرکز ملی اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور تهیه شده است که به زودی تقدیم دولت می‌شود و پس از تصویب مراکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور یک سامان ملی پیدا می‌کند و همچون آتش‌نشانی با تماس فرد بر سر واقعه همسرآزاری، کودک‌آزاری و ... حضور پیدا کنند و یکی دیگر از اقدامات شایسته افتتاح مراکز +زندگی است که در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه کشور با بکارگیری ۱۱ هزار مددکار اجتماعی به زودی به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد و اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در ایام دهه فجر آماده اجراست. ۱۴۸ روز کاری دیگر  در دولت تدبیر و امید در خدمت مردم هستیم و تا آخرین ساعت در همه عرصه‌ها تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم شریف خواهیم کرد.

کد خبر 30014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد